söndag 17 oktober 2010

Knådad lycka

Nybakta lantbröd gjorda på surdeg
Jag mår så BRA av att baka.
På något sätt försvinner all oro och stress.

När jag mäter upp ingredienserna tvingar jag mig själv att vara fokuserad på något utanför mig själv.

När jag låter assistenten långsamt och meditativt brummande behandla degen förundras jag över hur lätt konsistensen ändras. Vilken stor skillnad något litet kan ha. Som mjöl.

När degen jäser pausar jag. Jag tar det lugnt den halvtimman. Det är inga problem. Jag "jobbar" ju. Jag bakar bröd. :-)

Favoritögonblicket är att glänta på jäsduken och skåda storheten i det jästa brödet. Förundras.

Långsamt låter jag degen sega sig ned mot bakbordet. Jag knådar njutningsfullt.

Jag skapar. Limpor. Av degen.

Låter jäsa. Mer paustid för mig. Oftast sätter jag en ny deg då. :-)

In i ugnen.
Doften av nybakat bröd är så renande. Jag känner mig som en urmoder som bakar bröd åt sin familj på samma sätt som mödrar i alla tider gjort.
Jag känner mig kvinnlig (även om min ledstjärna är den högst manliga Jan Hedh) :-)

Ute ur ugnen. Det vanligtvis höstkylda köket är vårvarmt ända ut i hörnen.

Make. Son. Dotter. (och om han kunde - dvärghamstern) söker sig nyfiket ut till köket.
"Vad det dofter ljuvligt!"
Fingrar som knappt kan hålla sig undan det heta brödet.
Maken som börjar fundera på om det inte är värt att bryta mot principerna och göra en liten nattamacka. :-)

Och jag? Jag längtar redan till frukosten imorgonbitti.

Godnatt!
Sov gott, med eller utan bröd i skallen. :-)

Kram Bea

13 kommentarer:

AK sa...

Hej Bea!
Jag har också börjat baka mer och mer bröd själv precis som du verkar göra. Tycker också att det är roligt och tycker inte att "köpebrödet" är så gott att äta alls. Någon assistent har jag dessvärre inte, det får gå bra ändå, förhoppningsvis kan jag kanske få en jag också någon gång...
/AK

Lovisa sa...

Åååå så jag känner igen mig i det du skriver om när man bakar !!!

Anonym sa...

Du skriver så njutningsfullt om det så t o m jag blir baksugen- jag som aldrig bakar bröd :)

Mina dagar sa...

Kände känslan i lördags då vi bakade både muffins och kanelbullar!
Måste testa att ge mig på matbröd också! Dina ser såååå goda ut!!
Hoppas du får en fin vecka!
KRAM
Eva

Synnøve. sa...

Hej på förmiddagen.
Så du är i bakartagen du med.
Jag bakade limpor i går. Så goda och så saftiga.
Det är bäst med hembakt. Man vet vad man får i sig.
Sen som du säger, doften...
Klart maken ska ha nattmacka! När det är hembakt på bänken. Det är ju när det är nygräddat som det är godast hihi.

Hoppas att det är bra med dig annars.
Här går det i vanliga fotspår.
Förutom att jag är trött....så trött...
Kan sova vart som helst, när som helst utan problem.

Nu ska jag klä mig och gå bort till brevlådan. Se om brevbäraren har haft nått skoj med sig nu på morgon.

Ha en skön dag du med.
Kramen Synnöve.

Nanna sa...

Jag älskar också att baka bröd. Det är helt underbart avslappnande.

Hoppas att du får en bra helg! :)

Livet är Underbart sa...

Doften av gräddat bröd slår mycket. Bakade tekakor till frukosten i lördags. Så gott. Jag har förresten mailat dig om Ellen vimpeln. Ha en skön söndag! Kram kram

Emy sa...

Ja baka är verkligen underbart! Det gäller både sött kaffebröd och matbröd, kakor, muffins och gud vete allt, baka är alltid underbart avkopplande och roligt! :-)

Att baka är för mig ett sätt att hantera stress, men det är inte bara därför jag bakar, jag bakar för att koppla av eller bara för att det är roligt och det smakar gott och är skoj att bjuda gäster på... Ja det finns alltid anledning till att baka! :-)

Ha det bra!

/Emy
forskollarare.blogspot.com

C. Tvillingmamma sa...

Jag håller med,älskar oxå att baka,de ger så mycket mer än bara ett bröd,känsla,ro och fokus.!

Stina sa...

Det doftar gott ända hit.:-) Kram Stina

Livet är Underbart sa...

Hej Bea och ett stort tack för underbart fina vimplar. Tygkorgen innehåller nu nappar, hjärtat hänger vid sängen och näsduksfodralet ligger bra i skötväskan! Tomten kom tidigt i år=) Jag har gjort lite reklam på min blogg om dina vimplar. Önskar trevlig helg. Kram kram

Synnøve. sa...

Smiter in bara för att önska dig en skön söndag.
Kramen Synnöve.

Hem och Harmoni Marie sa...

Hej... kikar in med en liten hälsning... Hoppas du har det bra!

Kram Marie

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...