onsdag 19 januari 2011

Nu behöver du inte jaga lyckan längre...

...nu gör Hanna Hellquist det åt oss.
Jag såg första avsnittet på SVT play och blev inspirerad.

Enkla tips som att ge andra lycka genom en ballong på en cykel och en förbetald kanelbulle gjorde att jag började tänka "Vad kan JAG göra för att få någon annan att dra på smilbanden lite"?

Här kan du se första avsnittet du också.
En underbart charmig slottsägarinna berättade att hon faktiskt kände sig lyckligare av pengar.
(Men så hade hon ändå vuxit upp i kontrasten - fattigdom i Polen).
De låter olika testpersoner göra ett "före-test" om hur lyckliga de känner sig. Det testet finns också på hemsidan....här.

Varje vecka kommer några testpersoner i Gnesta att få prova på olika "lyckometoder". Tanken är att detta ska fortplanta sig och att de ska bli lite lyckligare och även sprida detta till andra.
Metoderna kommer att finnas tillgängliga för dig och mig att använda oss av också.

Först ut är ett litet pdf-protokoll - en tacksamhetsdagbok.
Varje vecka skriver du ned några saker som du känner dig extra glad och tacksam för. Det kan vara en skön promenad, en suveränt bra film du har sett, eller en rolig fika med en kompis.

Här hittar du den första övningen. Den här ska jag skriva ut.
Jag och maken skrev tacksamhetsdagbok i flera år. I varsin liten svart skrivbok i våra sängbord skrev vi varje ned fem saker som gjort oss glada den dagen.
Jag kan också dela med mig av det som jag och familjen gör varje middag.
Vi går familjen runt och frågar "Vilken var din bästa stund idag"?Alla får sin lilla uppmärksamhetsstund, man får en fin inblick i vad maken och barnen uppskattar och sätter fokus på det som varit BRA under dagen.
Ha en fantastisk onsdagkväll. Hoppas att ni har mycket att vara tacksamma för idag.

7 kommentarer:

Hanna sa...

jag såg det programmet på SVT play i dag efter rekommendation från en kollega och gillade det.
Ha en fin kväll.
kram
Hanna

Bollebygdsbo sa...

Ett sånt härligt inlägg di skrivit här! :D
Tack för detta.

Unknown sa...

Hej

Vilken härlig sak att göra vi kvällens slut.

Ha det bra

Kram

systrarna stenlund sa...

Hej hej!

Tänkte bara fråga om du kommer att dra igång en ny använd det du har-utmaning nu till våren?

Är så glad att jag var med förra gången och är peppad på ytterligare en omgång.

/Maria

Laila sa...

Jag brukar inte skriva (fast det borde man nog för minnets skull) Jag ligger och tänker på tre saker som jag gillat under dagen och berömmer mig själv om jag gjort nått bra. Då somnar man lite lättare om hjärtat. :-)

Dessi - Home and desire sa...

Åh, jag älskar verkligen Hanna Hellqvist! Blir till att spana in! :)

Susanne [Snusans inredningsblogg] sa...

Vilken bra grej! Satt här och tyckte lite synd ommig själv men jag har ju massor att vara tacksam över... Tack för tipset och tänkvärda ord!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...