måndag 24 september 2012

10 enkla sätt att välkomna hösten - del 9

9. "Bord, duka dig!"


Kantarellsoppa.
Mustiga köttgrytor.
Varma gratänger.
Ett kryddigt vin.

Anledningarna till att duka vackert kan vara många.
Däremot anser jag dukningen inte enbart begränsar sig till de "stora" tillfällena, utan även
till de "små". Till fredagsmyset. Onsdagsgoset. Torsdagslugnet.
Låt barnen vara med och planera temat för höstdukningen, de har oftast de friaste tankarna.

Här bjuder jag på några riktigt fina dukningar som jag hoppas ska inspirera er.
De inspirerar definitivt mig.

Att av den nedklippta slyn löst knyta ihop ett "bo" för tallriken att ligga på är alltför "enkelt" för att man egentligen ska komma på tanken, eller hur? 

 Ljus, ljus, ljus. Kastanjerna och nötterna är så vackra i sin färgsättning.

 Ljus i mängd. Några smala grenar, prydnadspumpor och rönnbär samt ett löv som dekoration på servetten. Enkelt. Och igen..otroligt vackert.

 Ett annat sätt att använda alla de "kakvåningsfat" ni gjort av loppisporslinet kanske. :-)
Äpplen, kryddor och pumpor ihop med lite mossa och nötter. Vilken fröjd för ögat.

En knippe ax ihopbunden med snöre. Så långt ifrån 90-talets eternellfrossa man kan komma, men ändå flirtande nära. Ett sådant här litet arrangemang vill jag ha på min köksö.
 Ekollonen, de som knastrar under fötterna när du går till bilen, de kan mycket bättre komma till nytta i ett vackert arrangemang.
Med några enkla klipp så har du format ett löv till placeringskortet.
Placeringskort kanske du tänker att du inte använder så ofta, men vi har det ofta inom familjen.
Barnen får själva välja vem som ska sitta var och det är bara roligt att få byta platser då och då.
Ombyte förnöjer i vardagstristessen, om än det handlar om att se spisen från en annan synvinkel. :-)

 Sparris. Kronärtskocka, okokta bönor. Så enkelt och genomförbart!

 Ni, liksom jag, har nog tillgång till många äpplen så här på hösten.
Så här brukar vi använda dem ibland.
 Så mysigt. Tänk att sitta här med en pläd runt benen. Mycket mer höstdukning än så här kan det nog inte bli. Visst kan vi äta utomhus mycket länre än vad vi tror. På med lite varmare kläder bara så kan man sitta ute länge än. Dessutom är det myggfritt! ;-)



 Vackert, men lite vådligt att placera saker inuti glaset. Jag skulle för säkerhetsskull placera det utanpå, ihopbundet med ett bastsnöre.

De flesta av oss "Vita hemmare" känner nog att detta engelska arrangemang är lite "too much" färg.
Jag tycker vi ska tänka om.
Tre korgar i vita färger och olika storlekar placerade på varandra.
Kottar, lagerblad och olika frukter. Här visas apelsiner, men just nu i skördetiderna kanske hellre just äpplen. Visst ser det enormt dekorativt och "avancerat" ut, men om vi tänker efter så ÄR det väl egentligen inte det alls.

Dukar till bordet då?
Ja, personligen kan jag säga att jag inte tycker att jag hittat något som sticker "ut" utav alla åteförsäljarna i höst.

Det skulle vara den här kanske, från Full Bloom Cottage.
Liknande finns att köpa hos Country by mail.
Då kan den se ut så här.


Jag köper linnet och syr på volangen/volangerna själv (förstås) ;-)

Hur ser en "fin duk", ut i dina ögon?

8 kommentarer:

Creative Pink sa...

Hösten är bra mysig, många glömmer bort att se det fina i den.Måste erkänna att jag sällan använder dukar, tycker det är ivägen på något vis, men när jag ser bilderna här så blev jag lite sugen på att göra en med lite volanger och spets, det gillas =)

vitapusselbitar by me sa...

Wow vilka fina HÖSTBILDER på dukningar! man blir sugen på att pyssla när man tittar in till dig!
Ha en fin MÅNDAG Kram Elle! <3

Hem och Harmoni Marie sa...

Tack söta för alla fina höst tips! Vilket himla bra tema!
Jag suger åt mig allt och inspireras till max.

Ha det gott och njut av hösten! Kram Marie

Hanna sa...

Vackra dukningar.
Kram
HAnna

Dagar av lycka sa...

Jättefina dukningar!

Jag har dock alltid haft lite svårt för den "höstiga" mat som du skriver om. Troligen hänger det ihop med min totala ovilja mot hösten som sådan.

Så konstig är jag ;)

Ha en fin kväll!
Kram
/Anna

FruNeroLindström sa...

Underbara dukningar.
Älskar när man tar hjälp av naturen.
Kanske får bli något sådant idag då mannen och jag firar 2 årig bröllopsdag?!?!
Hoppas du får en mysig Tisdag, Kram Malin

Hem och Lycka sa...

Så vackert! Kram Mia

Bollebygdsbo sa...

Hej. Ljuslyktan med dekoren inuti har ju en rak glasvas som ljuset står i och däremellan ligger dekoren. Alltså inte alls så brandfarligt. ;-)
Kul med alla tips som du letat upp, det är vi tacksamma för. ;-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...