söndag 30 december 2012

En bild i en tidning...



 
"Jag har inget att göra", suckade sonen.
"Inte jag heller", ekosuckade dottern.
"Vad SKÖNT!" utbrast jag med huvudet inne i diskmaskinen, avundsjuk på barndomsårens aningslösa oansvar över alla världsliga och ovärldsliga ting som de inte behöver bekymra sig över.
 
Jag hade "Allt om handarbete" från förra blogginlägget uppslaget på köksbordet.
En bild på en formsydd tygkoja att trä över ett litet bord gav dem unisont en idé.
De skulle också göra en koja.
Jag hörde dem inte ens säga prata om det innan, på pseudotvillingvis var de så där rörande unisona som bara de kan vara.

De hämtade kuddar, plädar och sängkläder och kånkade ner under hörntrappan.
"Vi ska sova här i natt", sade de förväntansfullt.
Maken och jag gav varandra en "vuxen-vis" blick, men svarade att:
"Absolut, gör det ni. Borsta tänderna och ta på er pyjamasen bara".

Vi teaterviskade i köket att:
"Vi ger dem en timma, till klockan åtta,  att prova att somna".

De hade en jättemysig stund där inne.
Sonen trodde nog på allvar att de skulle tillbringa natten där, men dottern
tyckte att det blev lite hårt.

De bestämde sig för att sova i sina egna sängar, men att prova på att sova tillsammans under trappan en annan gång.
Gärna det!

(En tanke for igenom huvudet. Tänk om de inte kom ihåg att det var deras eget initiativ. Tänk om de blickar tillbaka på sin barndom och gör liknelser med "Harry Potter". "Vi fick minsann också sova under trappan. Ibland behövde vi också hjälpa till hemma.") Hihi....

3 kommentarer:

Hanna sa...

Barn är bäst.
Ett gott nytt år!
Önskar jag dig
Kram
Hanna

MirEll sa...

Ungar är underbara. Det är såna saker man minns när man blir äldre. "Kommer du ihåg när vi skulle sova i kojan". Hoppas du och din familj får en mysig nyårsafton och ett riktigt gott nytt år så ses vi på andra sidan. Kram Linda

Laila sa...

Härligt!
Jag har faktiskt låtit sonen sova i koja under köksbordet. Å han gjorde det! Jag hade låtit kökslampan vara tänd över natten ifall han skulle bli rädd. Han var skitsur på morgon när han berätta att han varit tvungen att släcka den för det var ljust! ;-)

Jag hoppas det ska bli roliga minnen för honom. Det var något som var otänkbart hemma hos mig som barn nämligen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...