fredag 4 maj 2007

Föremål med beskrivande text

Jag lärde mig läsa tidigt. Mina första bokstäver var S, J, A och E.

Vi bodde vid en järnväg. Där stod det "SJ" med stora bokstäver. Det var sedan lätt att känna igen den ringlande ormen i form av ett "S" i "ASEA" som låg ett stenkast ifrån oss.

Sedan dess läser jag på allt. Ord är konst för mig.
Nu har jag två små barn. Treåringen låtsasskriver bokstäver på griffeltavlan eller ljudar till låtsade ljud när han trycker på datortangenterna. Jag skriver namn tillsammans med 1,5-åringen. Då känns det lite speciellt att tänka att de kanske just lär sig knäcka läskoden just genom söndagsfrukostens "ÄGG"kopp.




Den här diskmedelsflaskan från "Cult" blev jag förälskad i på en gång jag såg den. Den kleggiga refillpumpen åkte gladeligen i återvinningen för hårdplast.

Jag hoppas att den ska fortsätta prydas av barnens små svettiga blomsterbuketter så här på vårkanten.

Övriga årstider får det väl bli diskborsten som ståtar där i stället.





Returtidningspåsen. Den oumbärliga. Vad gjorde jag utan dig?

Egentligen borde jag ta mer hänsyn till miljön och sätta upp en liten dekal där det står "Ingen reklam tack, jag tänker på miljön" på postlådan, men för en, lätt uttråkad, föräldraledig moder är det veckans höjdpunkt - att hämta in posten och drömma sig bort bland erbjudanden om staket, porslin, blommor och tvättkorgar.

Innehållet i en sådan här plastsäck slänger jagvarannan vecka på pappersåtervinningen. Horribelt!
Men....visst är pappersväskan snygg?




Här försöker jag i alla fall att visa barnen ett miljötänkande. Vi släpar inte hem åtskilliga små hårdpappersförpackningar med tvättmedel, utan köper storpack och lär dem sedan att en liten skopa räcker.

"En liten topa tättmedel" säger treåringen och pekar snusförnuftigt på hinken när vi ska till att tvätta.




Senaste fyndet på den lokala antikvitetshandeln. Treåringen hämtade kundkorg och frågade:
"Mamma, vad behöver vi i dag?"


Vi behövde VITA kryddburkar med svenska text. Kryddburkar i all ära, men nog är det svårt att få tag på fina med svensk text utan att de är belamrade med blommor, färger och mönster?


Salvia, Muskot, Basilika, Ingefära, Kummin och Timjan - sex små burkar för 50 kronor. Vilket fynd! En hushållsfavorit!



I vårt papperslösa samhälle...hmmm...så försöker jag också sätta ord på tillvaron...med mer...

...eller mindre...lyckade resultat. Mycket av den här organiseringen gör jag inte för min skull, utan för att göra vuxenvärlden mer begriplig för mina barn. Jag minns själv vad snurrigt det kändes med alla "vuxenpappershögar" i barndomshemmet.

Fast frågan är om det blir särskilt mycket mer begripligt! ;-)

Hur många saker runtomkring er har beskrivande text? Kanske fler än du kanske tänkt på?
Ha en underbar helg!

8 kommentarer:

Det Ljuva i livet sa...

Vad roligt att också du smittats av bloggbacillen. Ska bli ett sannt nöje att få se dina vackra saker och ta del av dina kloka tankar. Många kramar, Frida!

Anonym sa...

Vilken underbar blogg! Vad härligt du skriver! Jag känner mig liten o på dagis igen...hade inte förmånen med en mamma som var hemma, men dagis var en av min barndoms härligaste tider...där lärde jag mig läsa o skriva!:)
Du verkar ha det himla fint hemma oxå!

/Mari

Ps. Har du nåt emot om jag länkar te dig från HR?

Äppelhem sa...

Vad kul att du också har en blogg nu! Jag älskar ditt sätt att skriva och tycker du har så sunda tankar.

Ha en härlig lördag!

Ett hus i vitt sa...

Vilken fin blogg! Du skriver verkligen bra tycker jag. Kul med så lässugna barn! Som lärare kan jag bara säga: fortsätt i samma stil...

Lotta sa...

Vad kul att du också hamnat i bloggvärlden! Jag ser mycket fram emot att få läsa dina underbara texter. Du uttrycker dig så himla bra, precis så som man skulle vilja kunna!

Ha en riktigt härlig dag!
kram Lotta

Stina sa...

Du är ju go du!
Puss Stina

Shyme sa...

Så trevligt att läsa din blogg..! Bloggandet är nästan lika beroende framkallande som FL :-D

Anonym sa...

jag har sett den där hinken tidigare o tycker den är så snygg. var går den att få tag på. går den att få tag på via nätet? pris?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...