måndag 7 maj 2007

Fynd och Färg

I lördags fyndade jag lampskärmsstommen för en femma. Jag gjorde även fler fynd som jag vill visa dig.

Flaskan ropade "Köp mig" på långt håll. Jag hittade äntligen min sköljmedelflaska. Som jag har letat efter den och så hittade jag den utanför "Bra & Begagnat" för 5 kronor. Jag ska stöppla ordet "Sköljmedel" på den i ljust blå färg. Nu ska jag leta efter en liknande flaska med bred hals som jag kan ha värmeljus i.


Den här katthängaren låg längst ner i en låda med gamla paradhanddukshängare. Den blev min för en femma den med. Den är söt som den är, men min tanke är att jag ska måla den helt röd till tvååringens "vita rum med röda inslag". Vad tror ni om det?

Ungefär så här kommer resultatet bli. Har inte bestämt mig för om jag ska måla ansikte då, eller om den ska vara mer stilistisk. Hon älskar katten och jag tycker om den långsmala formen på den plus att den dessutom har en funktion. jag har tänkt att hänga bland annat en vit- och rödrandig tygpåse för hennes pyjamas i den.


Hon fick även sin favoritbok från biblioteket "Max balja" att ha som sin. En futtig femma kostade den också, nyskick. Jag älskar Eva Erikssons illustrationer. Hon lägger in så många händelser i varje bild som bakas in i själva historien. Det som inte framgår i texten, men av bilden, är att Max inte tycker om att få tvål i ögonen, att hunden är tung och INTE tycker om att bada. Att det har plaskats för fullt i baljan redan och att fler leksaker har hämtats tidigare.


Treåringen fick förstås också en femkronors bok. "Ofelia Franssons ABC". Som pedagog älskar jag kombinationen med rim, alfabet, innehåll och Johan Ungenges härliga illustrationer. I kväll läste jag den tre gånger på rad för treåringen. Han hade velat höra den en fjärde gång. Den tokroliga berättelsen roar, men någon måtta får det vara .


Det ska startas i tid, det som en medveten samhällsmedborgare ska bli. Eller något! En otroligt fint illustrerad "Barnens flora" slank med också för ytterligare en femma. Visste ni detta om käringtänder och kattfötter?

De här två postlådorna köpte jag också till barnen. Jag och min bror skrev många brev till varandra när vi var små och lade i kuvert i hemgjorda små brevlådor på våra dörrar. Självklart ska våra barn ha riktiga postlådor. Det är så bra format så de även kommer få plats med "Bamse"tidningar och "Kalle Anka" där senare.


Och efter denna färgchock i form av röda katter och knalliga postlådor och färgrika illustrationer avslutar jag med den ljusstake jag köpte för halva priset då hela butiken skulle stängas. Den är tung och har många fina detaljer är mycket välgjord.

På samma butik köpte jag tio meter av olika vita tyger, men de ska jag visa dig en annan dag.

7 kommentarer:

Stina sa...

Mysiga du! Fina saker. Kram Stina

Stina sa...

Vet du, Bea!...att det är jag ganska säker på att det blir.
En sån fin människa som du är...ärlig och reko, så kommer dina barn bli som sin mor. Puss Stina

Det Ljuva i livet sa...

Säger bara, -Wow!!

Tingeltangel sa...

Efter att ha snurrat runt lite grann så hittade jag just Din blogg. Så underbart charmig och fin den är! Och vilka vackra bilder Du tar. Älskar skuggbilderna. Det måste jag också försöka.

Stina sa...

Härlig gubbe du har!

Vi ska vara glada att vi har såna män.
Inte alla som tänker på det där sättet.
Veta precis vad frun vill ha.:-)
Puss och kram Stina

Julias vita drömmar sa...

Vilka fynd! Och du, postlådorna är jättesnygga, trots att de blir en "färgklick" hihi.

www.susnet.se

Där blir du medlem och sen får du klippa och klistra, det är näsatn bäst att du läser instruktionerna där istället för att jag ska ge mig på det. Jag minns knappt hur jag gjorde!

Lantliga drömmar sa...

Så mycket fint du har köpt! Flaskan var ju underbar! Är själv på jakt efter flaskor till skölj- och tvättmedel, men det är värre att hitta sådana här i Finland...
Så mycket fint du har i bloggen! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...