söndag 9 september 2007

Tävling från årets sista auktion

Idag har jag, barnen och maken varit på auktion. Maken tog hand om barnen (läs - mutade med klubba och varm korv) och jag "tog hand" om auktionen.

Det fanns egentligen bara en sak jag verkligen, verkligen ville ha.


Jag har velat ha en sådan här ljusstake ända sedan jag en liknande i ett hem i julutgåvan av "Drömhem & Trädgård".




Den kommer bli så fin i vårt hallfönster till jul.


Vilket underbart hantverk. Så skir och ändå så mycket styrka i den. Älskar de små hjärtana som hänger som små söta prismor.


Ljusstaken låg i en hopplockad låda med allehanda julpynt i. Längst upp till höger är en hemstickat "drickflaskfodral", det ni! ;-) Sedan är det en keramiktomte med kruka, ett dussin bjällror i rött band, ett trähjärta med bjällra, ett dussin halmstjärnor, en oöppnad förpackning med adventsljusstaksmanschetter (vilket ord), en tomte i glas, 21 (!!!) stycken servettringar med stjärnmotiv i någon form av metall, en julkatt med kruka, en grön juldekorerad kruka, en garntomte att pynta blomsterarrangemang med, en oöppnad förpackning med rött bomullsband, ett dussin munblåsta röda julgranskulor av äldre modell, tre stycken manschetter med julstjärnor, en blå manschett och två gula (ringblommor?)

Jag kommer behålla tre av sakerna på den här bilden (och modifiera om dem där det behövs). Skulle du vilja ha någon sak av det du ser på bilden?
Skriv vad du vill ha. Om du är den första som skriver något utifrån det jag INTE ska behålla själv, skickar jag det till dig utan kostnad som en tidig julklapp som du får öppna till jul sedan. :-)



Superfyndade det här virkade överkastet till dotterns rum. Det är ett liknande som "Madicken" har i en av filmerna och det kan ju passa bra i ett Ilon Wikland inspirerat rum. 110 (!!!) virkade rutor är det skapat av. Verkligen ett fint hantverk som kommer göra sig fint i dotterns vita utdragssäng från 1950-talet.

14 kommentarer:

Jeanette Hornbeck sa...

hej på dig, älskar ljusstaken! Tack för att du visade överkastet, det påminde mig om att jag har ett liknande.
Kram Jea

Anonym sa...

Vilken underbar ljusstake! Har aldrig sett en sån tidigare men nu blev jag helt förälskad :-D

Jag kan dessvärre inte välja nån sak, är alldeles för velig :-)

Roligt med en massa fynd! Kanske inspirationen kom smygande i takt med fynden tillbaka nu?

Ska samtidigt göra ett tappert försök till att hejja på dig att måla klart tallrikshyllan för det är väl precis vad du vill göra en söndagskväll? ;-)

Ha en bra kväll,
Kram Nilla

Lotta sa...

Vilken underbar ljusstake! Grattis till fyndet!

Ha en riktigt härlig söndagskväll!
Kram
Lotta

HildeS/Frøken Fryd sa...

SÅ vakker lysestake du har kjøpt deg.Nydeleg:o)
Kan tenke meg den vert flott i vinduet til jul.

Brunkullan sa...

Men vilken ljusstake!! Förstår att du gillar den:-)
Hm...skulle kanske kunna tänka mig bomullsbandet och bjällrorna...om ingen hunnit före!

Susanne

Tidsmästarinnan sa...

Hej!
vilken fin bloggsida du har! Hit kommer jag gärna tillbaka.
Må så gott!
/S.

Linasolopoesie sa...

Hello!!
I introduce myself! I call Linen are from little in this blog, mine and only poetries. You want to visit it? you aqspetto? thanks good day and good beginning of week… Lina

Stina sa...

Men vilket överkast. Vackert som bara den...Kramis

Veronika sa...

Ja det blir myyys med kamin, fint med murade kaminer oxå. Oj vilket vackert överkast du hittat :-) Och massa annat fint oxå!
Ha en skön kväll! Kram

Linnéa sa...

Hej hej Bea!

Tack för kommentaren i min blogg! Den lilla vita stjärnan har jag sytt själv i vitt linnetyg, med natursnöre att hänga upp den i. Bara rita en stjärna, klippa, sy och stoppa med vadd.

Vad fint erat kök kommer att bli. Ser fram emot att få följa när det växer fram.

Kramar// Linnéa

Susanne sa...

Vad fint köket kommer bli! :-) Underbar ljusstake.
//Kram

Solsjö - Under en vind sa...

Gillade överkastet!! Önskar dig en trevlig helg! Kram!

Stina sa...

Du är ju söt på jorden du.

Nä, vet du...Jag tänkte inte att bloggen skulle bli så här brakstor.
Fattar inte hur den blev det?


Vi får väl se hur det blir med den.

Jo, färgen ja. Blanda burken väl. Jag vet att en del inte gör det. Sedan är det bara att plaska på. Det är lite olika på hur många lager man behöver. Sedan beror det på hur Shabby man vill att den ska se ut.
Jag använder den där som grundfärg också.
Det brukar bli mellan 2-3 lager med färg-.
Jag älskar den där färgen.
Han en bra dag, vännen. Kramis

Det Ljuva i livet sa...

Ljustaken är fantstisk och en såndär stickad tomte har jag med:-).

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...