lördag 17 november 2007

Vinprovning


En gång i månaden har jag vinprovning. Vi är åtta glada amatörer som smackar, sniffar och sörplar oss igenom vinerna utifrån olika teman.

Till vår hjälp har jag "Vinkännare på nolltid". Som vinprovare så får man många olika böcker om viner vid högtidsdagar, men den här är överlägset bäst.
Protokollet är taget från "Allt om mat" för lääänge sedan. Vi har provat andra sedan dess, men ingen är så bra som det protokollet.
Vi har också en liten "ordlista" till hjälp för att beskriva om vinet är "ungt", "stramt", "eldigt" etc.
Brödet är till för att tuggas mellan vinavsmakningarna så att man blir så "neutral" som möjligt till nästa vin och vattnet är till för att hjälpa till att skölja bort smaken från föregående vin.

Maffigt med alla vinglas tycker jag.
När vi tittat färg, doftat och smuttat så gissar vi på druva, land och pris innan vininköparen tar bort folien från flaskan. Alltid lika härligt och se om man har rätt.


Den här gången blev det två stycken vi provat tidigare, ettan och tvåan.
1. Lindeman Bin 45
Mitt utlåtande under provningen: God och lättdrucken. Jag hade rätt om att det var Cabernet och Australien och var ungefär rätt om priset, 82:-

2. Casillero del Diablo
Mitt utlåtande under provningen: "Den här har jag nog druckit innan. God"
3. Palandri Estate
Mitt utlåtande under provningen: "Tveksam smak". När jag sedan fick reda på priset 99 :- så kan jag tillägga att jag inte tycker det var prisvärt.

4. Alta Tierra
Mitt utlåtande under provningen: Luktande väldigt mycket sumpmark och smaken var inte alls så som den doftade. Trodde det skulle vara antingen svindyr eller jättebillig då den avvek så. Den kostade mittemellan, 89:-
Jag rekommenderar den inte.
En väninna sade: "Den passar väl om man tycker om doften av gamla potatisbönder" :-D

Nu ska vi äta frukost. Någongång på förmiddagen kommer svärföräldrarna hit till barnens stora förtjusning. Jag ska åka iväg med fyra kassar saker till Röda korset och till återvinningsstationen med tre kassar. Här rensas det för fullt.

Sedan borde jag få hitta mig en barnfri stund då maken tar ledigt från isoleringen av utbyggnationen så jag kan få ägna mig åt mina studier ett tag.

Ha en skön lördag!

Kram Bea

8 kommentarer:

faster atta sa...

Mmm, sitter här med ett glas Faustino, är osäker på nummret. Men ljuvligt gott är det iallafall! Ett rött vin som jag varmt rekomenderar.

kram

Skatan sa...

Åh, jäsiken vad det där ser trevligt ut!

Njut : )

Blommiga Karin sa...

Oj vad många vinglas.Jag antar att ni spottade ut efter avsmakningen,så att ni inte blev helt snurriga i bollen=D
Bra tips på vin som inte ska drickas...
Bra intiativ med utrensningar där hemma,det har jag roat mig med nu i 2 veckor.(Ja inte i sträck..)
Kläder,böcker,väskor,skor och annat krafs.Skönt när man gör fint och samtidigt en god gärning./Karin

~~*Pennyshouse*~~ sa...

hummm...jag är ingen vinmänniska...faktisk ingen alkoholmänniska alls.Men jag är inte nykterist.Gillar en god drink, likör å så men det blir inte ofta eller många cl.tycker att det ser jättemysigt ut med vinprovning.
Kökslampan är jättefin.

KRAM PERNILLA

NICOLINAS BONING sa...

Vilken snygg lampa du har i köket, förstår att det doftar underbart där nu...
Vin...nja...möjligtvis vitt kan jag dricka...om det inte "smakar" för mycket, om du förstår hur jag menar?
Jag kan bli avis på er som riktigt njuter av ett gott rödvin,men pga ungdomssynder så klarar jag inte av rödvin;-)
Kramar/Birgitta

Nilla sa...

Så mysigt med vinprovning =) Fast jag skulle nog inte känna igen ett enda vin *fniss*

Blir så sällan jag dricker vin nuförtiden, får sån halsbränna jämt, synd för gott är det!

Önskar er en trevlig kommande vecka!

Kram Nilla

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Ja det måste vara himla skoj med vin provning . Blir riktig avis och sugen när jag sitter här och tittar och läser . Måste vara kul att kunna säga lite mer om ett vin än bara att det är gott eller inte . Ser fram emot om du gör ett inlägg om de riktiga höjdarna ;-) Drack ett gott vitt vin i helgen "De Bortoli" . Tack för din kommentar inne hos mej ! Ha det gott/Lotta

Amoroso sa...

Lindeman som du provade är ju jättegott! Har ni sett Sideways någon gång till era vinprovningar? Den har ju skapat hysteri bland alla vinprovare :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...