tisdag 8 januari 2008

Den mystiska mojängen...och några mojänger till...

Ja, vad var det då...förälskelsen...den underbara pjäsen som härstammar från 1920-talet?Silverpläterad. Stämplad och med vridbar kupa upptill?

En chokladgömma för den sugna småbarnsmamman?


Smyckeskrin för alla hennes juväääähhhler?


En dekorationsskål för blomblad som man sedan förvarar svalt när den inte används som dekoration för att blommorna ska hålla sig fräscha längre?


Eller en vacker ljuskälla vid bjudningar?
Ja, sanningen är väl att det är....alltihop. Om ni frågar mig. :-) Fast den korrekta benämningen är "smörkylare", något som flera av er var inne på. Vad duktiga ni var! (Även fast jag tyckte om svaret "spottkopp". :-D Jag gillar tanken på hur man kokett och uppklädd har suttit vid middagsbordet, sedan pimpinett snurrat bak kupan och blottat glasskålen inuti....och spottat!!!

Men...det är alltså en smörkylare. Om jag hade haft möjlighet så hade jag gjort vackra smörrosor åt er att se. De ska ligga i själva glasskålen. Under den finns det utrymme för isbitar som ger själva kyleffekten.

Ni kan gissa att barnen tycker den är häftig. De älskar att snurra bort kupan och titta om jag lagt något nytt där i. Jag brukar busa lite och lägga några av deras legobitar där, någon liten tecknad bild eller något utskrivet foto av dem själva. Det sonen "paxade" den till var hans och Isabelles godis. "Mamma och pappagodis kan ligga i en stooor skål, men vår kola kan ligga där under mamma. Det passar." Och ja-a...visst gör det. :-)

Jag kommer faktiskt ta dem på orden. En sådan vacker pjäs ska användas och visst vore det vackert att ha polkagrisar i den för barnen att knapra på vid vissa utvalda tillfällen?

Jag ser framför mig hur jag ska ha underbara "candle light suppers" (Ni ser väl på "Skenet bedrar" och Mrs Bucket...ehhhmmm...jag menar Bouquet?) Vit linneduk, vitt Malmstenporslin, silverbestick, vackra kandelabrar och spegelbrickor...och så den här...smörkylaren till det nybakta valnötsbrödet. Åhhhh...ge mig tiiiid någon.


Men...vad nu? Smörkylaren har visst fått sällskap av två birdisar.
Och nu är då förstås frågan....vilken funktion har DE?


Nu fick ni något att fundera på tills imorgon med...bra vad? Hihi...
(Ska tillägga att jag köpte dem som ett set om fyra silverfåglar)
Jag köpte en sak på Röda Korset idag också som jag tror att många av er tycker är lite kul. Jag köpte den faktiskt till "er". Ni ruinerar mig. (Den kostade 3 pix) ;-)

Maken ropar att det är mat nu. Det blir inga smörrosor meddelar han. Äsch..han kan väl anstränga sig lite, eller vad tycker ni? ;-)
Kram Bea

21 kommentarer:

Villa Hemma sa...

Att lägga smörknivarna på så att det inte kommer smör på duken....?

Himmelbit/Njut en smula sa...

Nu känner jag ju att jag har lite press på mig eftersom jag gissade rätt på den fina pjäsen.. ;-).

Jag tror att de små birdisarna ska hålla en duk på plats. Dvs man placerar dem i hörnen på bordet, för att duken ska ligga som den ska *vild gissning*.

Det här är ju riktigt spännande...

Ha en toppenkväll!
KRAM

Änglahem sa...

Missade gårdagens inlägg men kan ju tala om att jag hade då aldrig kunnat gissa.
Dagens små skönheter är väl till att lägga smörknivar på. Det var det första som dök upp i huvét. Men det är väl för enkelt kan jag tro.
Förstår att du hade en riktig lyckodag inne på loppisen.
Nu blir jag ju nyfiken på 3:- grejen!!

Ha det gott
Kram
Ulrika

Lantliga drömmar sa...

Smörkylare! Det hade jag aldrig ens kunnat gissa! Inte visste jag ens att det fanns sådana! Men vilken härlig grej, och härliga bilder! Chokladgömma lät ganska smaskigt... ;-)

Fåglarna vet jag inte heller vad de är till... Hör de ihop med smörkylaren eller råkar de bara vara av samma material? Hmm... Ska bli spännande att se imorgon! :-)

MiaMaria sa...

Men så vackra saker.... smörkylare...hm...´skulle man ju aldrig ha kunnat gissa.

Vilka läckra fåglar vad kan nu dessa vara till för....för mig är de något som står framför brud och brudgum. Ingen aning faktiskt men jag skulle bra gärna vilja ha dem.

Ha´det gott!
Miamaria

Anonym sa...

hm, jag måste ju också gissa, tror att det är ett par servetthållare (att man fäster den vikta servetten i fågelns stjärtfjädrar och - voilá! servetterna står fint och håller sin form) :)

Bonnie´s vita rum sa...

Jag tror att de små söta fåglarna är sådana som man lägger smörknivar på??
Men vem vet?

//Bonnie

Lotta sa...

Är det inte smörknivshållare? Jag har två stycken taxar som är smörknivshållare, och de påminner om dina fåglar i formen.

Ha det gott!
kram
Lotta

stina sa...

Det MÅSTE vara smörknivs mojjänger.....min mamma har ett par liknande! Kram stina

Lilla Blanka sa...

Men åh vilken fin grej! Visste de andra vad det var, usch jag är ur-dålig på sånt, men fin var den verkligen!
Kram
Mia

Hanna i Det stora grå huset sa...

Oj då! Jag var helt fel ute... Jag anade det. Men den var ju passande till allt det du hittade på; bra grej att ha! :-)
Ha det gott!
Hanna

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Aahh vilket underbart inlägg !
Och vilken underbar mackapär :-)
Och utan att kika på de andra så gissar jag (med) att de är för smörknivarna ! Det ser man ju att det är två smörmåsar ;-)
Jag har en utmaning till dej , inne hos mej !
Ha det så bra !
Kram/Lotta

Dorthe ♥ sa...

Vilken vacker skål!!! Vill oxå ha ;o). Jaa du...kan det vara så, att man ska lägga smörknivarna på dom ljuvliga fåglarna, för att undvika fläckar på duken???

Kram
Dorthe

~~*Pennyshouse*~~ sa...

humm...jag tror att det är smörknivshållare eller salt å pepparkar.
Så vansiningt fint!!!
Ååå kan tänka mig att sätta mig ned vid ert bord med en vacker dukning å goooood mat...hihi...
Kram Pernilla

NICOLINAS BONING sa...

Spottkopp...fniss...gissa om jag tycker just nu att den är lite äcklig,men det går över bara jag har trängt undan den synen;-)
Ja, den är verkligen vacker och passar precis till dom små grynens kolor:-)
Birdiesarna tror jag...eller tokchansar på... att man lägger sin smörkniv på för att inte kladda ner deken/bordet.
Kramar/Birgitta

Solsjö - Under en vind sa...

DEn är verkligen fin, förstår att du är förtjust i den!!! Fastnade för din dotters sovhörna längre ner, påminner om dotterns rum här i färgerna! Vimplar sydde jag lagom till jul!
Må bäst! Kram!

Hanna sa...

Gud så fin den är. Så himla charmig. Har aldrig sett en sån förut. Har inte den belkast aning om vad fåglarna är till för. Är alldeles för feg för att gissa =) men det ska bli jättekul att komma tillbaka och se va det är de gör.
Ha de gott
kram

Anonym sa...

Skulle gissa på allt som redan sagts, så jag drar till med tandpetshållare :-D

Ann-Catrin sa...

jaha då fick man lära sig något nytt!!
Söt är den som attan!
Tycker nog maken skulle kunna sntränga sig lite med smörrosor.. oh vilket härligt ord..SMÖRROSOR!!!
Fåglarna... ja de vete fåglarna hörru.. kanske ska de äta smörrosorna..nej jag tror de ska hålla duken på plats..
stor kram A-c

Anonym sa...

Aha, vad läckert - inte helt lätt alla gånger att räkna ut vad allt egentligen är. :D

Det Ljuva i livet sa...

Smörknivarna ska ligga på Pippifåglarna.
Sånna har maken och jag varje kväll när vi superar tillsammans, smörrosor har vi med..
*I wish*

Underbart fina, och vilka härliga historier du hittar på.
Kram vännen!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...