lördag 23 februari 2008

It's a long way to Tipperary...

...it's a long way to go.
Men vi har i alla fall börjat vår långsamma resa till det underbara lantkök som ska vara färdigt i mitten av juni.

Med bloggens hittills mörkaste och rörigaste bild, bjuder jag er en sneak-peak på utbyggnaden som den ser ut just i skrivande sund. Inga söta Mailegkaniner så långt ögat kan nå, men väl drömmar, svett och sena kvällstimmar.

Vad har vi då här?
Till vänster om den röda stålbalken är själva utbyggnadsdelen, det som tidigare bara var rabatt. Till höger ser ni barnens lekrum. Altandörren har vi satt in nyligen. Det är fortfarande barnens lekrum så länge det bara går. In till höger har de sina bokhyllor, lekspis, lekkistor och dockvrå fortfarande. Allra längst till höger skymtar ni bänkskivan av det kök vi har befintligt i dag. Luckorna hänger på trekvart, är slitna och målade tafligt för hand och någon slags lister är fastklistrade snett och vint uppepå luckorna. Det ska bli så skönt när det köket är ersatt av det nyare.

Dotterns stol skymtar längst ner till vänster, här har vi matplatsen idag och där kommer också matplatsen att fortsätta vara. Vid balken och in mot det vänstra fönstret ska en "bardisk" upp, en högre skåpdel som även spisen ska vara i. Fönstret längst fram kommer vara framför diskhon. Äntligen får vi utblick på äppelträdens blomning, sparvarna som äter ur fågelborden och all den vackra grönska som är på den sidan.

Väggen mellan lekrummet och det befintliga köket ska slås ned och ge en underbart öppen yta med möjlighet att ställa flera bord bredvid varandra för de där mysiga stora bjudningarna. Jag längtar, det förstår ni va? :-)

Nu har maken och sonen farit iväg till svärisarna för att låna en tigersåg. Dottern sover på ovanvåningen och jag ska sätta mig och fortsätta sy lite vimplar åt er som beställt. Det är så otroligt rogivande. Jag sitter där och syr och syr och lyssnar på "Da Vincikoden" samtidigt så ni får nästan intellektuella vimplar dessutom. :-)

Kram Bea

13 kommentarer:

Änglahem sa...

Åhh vad det låter spännande med nytt kök!!! Diskbänk nedanför fönster...låter härligt!! Me want!

Vad smart att lyssna på bok samtidigt som du syr!! Det är kvinnors simultan förmåga det...!

Ha en bra helg!

Kramar
Ulrika

lottens vita och gröna sa...

alltid kul att få se before bild, det låter som ni kommer få ett jättemysgt kök. härligt med många bollar i luften! ha en trevlig helg! kram lotten

Mamma C sa...

Kul med nytt kök, visst det är lite jobbigt under tiden man håller på. Men vad fint det blir när det är klart, får man tänka då. Vad duktig du är som kan lyssna på bok. Jag kan det definitivt inte. Kommer på mig själv att jag börjar tänka på annat då.

MiaMaria sa...

JA, nu har ni en jobbig tid framför er men oj, så kul det blir sedan när allt är klart. Då kan man ju vänta.....

HA´det så gott!
Miamaria

NICOLINAS BONING sa...

Tänk att när allt är klart så saknar man (nästan) drömmarna och planerandet:-)
Det låter så fint på din beskrivning, ovh det ska bli så kul att få se det i din blogg framöver när det är klart!
Härligt med nytt kök!
Kramar/Birgitta

Karin Krut sa...

Jäägarns vilken bra ide :) lyssna på ljudbok när man syr :) Jag har så attans svårt att sätta mig vid symaskinen, det är jättejobbigt att lyfta upp den från golvet till bordet ;) Jag ska absolut prova en ljudbok. Det låter riktigt spännande med ert kök, förstår att det är liiite jobbigt just nu men det kommer säkert att bli jättefint :)
Ha nu en riktigt skön lördagkväll
Kram Karin

Himmelbit/Njut en smula sa...

Spännande!! Förstår att det kommer att bli jättefint och bra! Jag känner igen mig i längtan - man vill att det ska bli klart NU.

Smart att lyssna på bok samtidigt som du syr!

Ha en toppenkväll!
KRAM

stina sa...

Vad kul med ett nytt kök! Låter som att det kommer attt blí toppenfint! Kram Stina

Stämningsfullt sa...

Åh jag förstår verkligen att du längtar! Vi ska bara göra en liten förändring i vårt kök och jag längtar som 17 tills det blir klart. Kan ju tänka mig hu DU längtar då :) Det ska bli kul att se sen!
Kram.

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Hua , vilket projekt !!
Inte avundsjuk ....än ;-)
Kram /Lotta

Kalkstenssommar sa...

Va spännande att få vara med från början i ett köksprojekt! Tack för att du delar med dig till oss andra!

Lycka till, tappa inte bort varandra bland hammare och såg ;)

Kram L

www.minochmammas.blogspot.com sa...

Häftigt att få se de oretuscherad före-bilderna man annars inte fer:-) Änskar er en spännande resa mot ert fantastiska kök!
Tack för din kommentar i bloggen förresten!
Kram

Anonym sa...

Jisses vilket enormt projekt - men det går nog bra det med :D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...