onsdag 20 februari 2008

Virkad resväska och virkad shoppingbag

Resväska
Garn: Jag har använt Järbogarn, min favvis. :-) Det går åt mindre än ett nystan (40 gram)
Virknål: 2,5 (jag köpte virknålar för en krona styck på Myrornas häromdagen, håll ögonen öppna om du är nybörjare och vill prova på)
Tillbehör: Dragkedja som är 20 cm. Jag har köpt en hel drös på Tradera bland annat, ett tips, men de här har jag övertagit av mamma som hade en sybehörsaffär
Virka 24 lm, virka 23 fm tillbaka. Vänd varje varv med en luftmaska. Fortsätta virka fasta maskor tills arbetet mäter 7 cm. Fortsätt virka fasta maskor, men nu RUNTOM det fyrkantiga stycket.

Varv 1: 17 fm längs kortsidorna, 23 fm längs långsidorna. OBS! Virka ej i hörnorna (då blir arbetet platt som en duk och drar inte ihop sig)
Varv 2: 15 fm längs kortsidorna, 21 fm längs långsidorna
Varv 3 och 4: Virkas som varv 2
Varv 5: Virka "kräftgång" (= virka "baklänges" där du tar fm från vänster och virkar åt höger) hela vägen runt. Locket virkas som väskan till och med varv 2. Avsluta även här med ett varv kräftgång.

Virka handtaget direkt på väskan genom att sticka ner nålen i varvet bredvid kräftgångsvarvet och dra igenom garnet. Virka 7 lm och virka fast med 4 fm mellanrum. Virka 9 fm tillbaka, dessa m virkas runt lm-raden. Bryt garnet.

Sy ihop väska och lock i botten och ca. 2-3 cm upp i var sida. Sy fast dragkedjan.
Klart! :-)

Shoppingbag

Virka med vitt (eller den färg du vill ha som bottenfärg) - 3 luftmaskor och slut till en ring med 1 smygmaska.

Varv 1: 1 lm, 5 fm i ringen, 1 sm
Varv 2: 1 lm, 2 fm i varje fm, 1 sm
Varv 3: 1 lm, *3 fm i 1 fm, 1 fm i var och en av de följande 2 fm* upprepa från *till* och sluta med 1 fm, 1 sm
Varv 4: 1 lm, 1 fm i varje fm, 1 sm
Varv 5: 1 lm, 5 fm, 2 fm i nästa lm, 13 fm, 2 fm i nästa fm, virka fm varvet ut, 1 sm
Varv 6: 1 lm, 1 fm i varje fm, i sm
Varv 7: 1 lm, 5 fm, 2 fm i var och en av de 2 följande fm, 13 fm, 2 fm i var och en av de 2 följande m, virka fm varvet ut, 1 sm
Varv 8, 9, 10, 11, 12: Virka fm, men varv 12 virkas med rosa garn (eller valfri färg förstås)
Varv 13: Virka kräftgång (= virka "baklänges" där du tar fm från vänster och virkar åt höger)
Ta av garnet.

Montering: Virka 2 handtag med dubbelt garn i rosa. 1 handtag= virka 15 lm stram. Sy fast handtagen. Sy små prickar med rosa garn rutn väskan. Du kan sy dem genom att korsa garnet tre gånger över varandra exempelvis.

-----------------------------------------------------
Hoppas det blir några fler resberedda dockor och gosedjur så lilla "M" kan få lite resesällskap nästa gång.

Lycka till med virkandet!

Kram Bea

14 kommentarer:

Jes/Vita villa vila sa...

Du store tid så rart & gulligt - både här och i förra inlägget!!! Älskar verkligen Mailegs kaniner och så himla gulligt du har gjort till en handelsresande liten "nina" hi hi! Vad duktig du är!

Kram Jes

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Ja hur kommenterar man två virkbeskrivningar ;-)
Kanin med tillbehör är ju såå underbara i alla fall !
Dubbelstolpe på dej !!

Hem och Lycka sa...

Å men Bea, jösses, jag är helimpad! Jag har tagit några luftmaskor (tror jag) väldigt stapplande härhemma, ska köpa garn och försöka göra en bebisfilt men det där kommer jag aldrig klara av. Vad snyggt, vad superduktig du är!! KRAM!

Anonym sa...

Vilken gullig virkad väska! Jag har faktiskt suttit och surfat runt och sökt beskrivningar på handväskor som är virkade och stickade :D

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

Men så himla sött!!!!

mamma millan är ARG idag..kika in o se varför....Tyck gjärna till!!!

Kram MM

Anonym sa...

Tack....när tid finnes ska Clarakanin få en sådan resväska...sen kan hon sällskapa med din kanin..vid nästa resetillfälle:)

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Ååå så roligt med lite beskrivningar.Får se om jag hinner å virka några väskor oxå..hihihi..kanske lägga bakelse i...

Kram Pernilla

Änglahem sa...

Vad du är gullig som delar med dig av dina beskrivningar. Detta får jag nog testa, finns en del ressugna varelser i detta hem, både kaniner och andra!

Kram
Ulrika

NinaiNinja sa...

Jättefina väskor! =) Jag har själv tre nystan bredvid mig som jag inte ved vad det ska bli av dem... Tack för lite inspiration. =)
Syr du förresten fast dragkedjorna för hand eller på maskin?

Ewa sa...

Så sött! Vilken kul idé.

Mvh
/Ewa

Unknown sa...

Jisses så underbart sött?? =) Va duktig du är....Helt underbara saker....!! Ha en underbar dag! kramar Malin

IKT i min vardag sa...

Ohhh jösses! Hade en hel del att ta igen här! Så rart det ser ut med söta ninen och fina väskorna.
Trevligt med virkbeskrivningen, men tyvärr bör jag inte ge mig in på det. Kan sluta riktigt illa...;-). Får tvinga på någon annan att göra jobbet åt mig!

Kram Linda

Flickan på landet sa...

Nämen hjälp så sött :-D Hoppas kaninen har haft en trevlig semester med massor av sol och bad!!
Trevlig helg!

Minna Mercke Schmidt sa...

Vilka fina saker du pyslar ihop!!! Tekoppen här bredvid var också urgullig! Stor kram o ha en bra helg!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...