onsdag 16 juli 2008

Lustfyllt?

Är det någon som besökt "Lustfyllt"? Vilken talangfull kvinna, hon är, Lena. Hon säger att äldre bruksföremål är hennes inspiration när hon sitter vid drejskivan. Det syns, eller hur?

Vitglaserade små skira keramikföremål med söta små detaljer väcker en särskild låga i mitt hjärta. För deras skull gick jag två studiecirklar i "keramik".
Men inte blev det så här vackra skapelser inte? Vi pratar grova vaser, tummade skålar, servettringar och ingen talang.

Fast....jag skulle gärna vilja gå en termin till...nu när jag vet vad jag vill ha... och att det är vit lasyr jag ska ha. :-)

Måste bara passa på att berätta om min makalösa kollega också. Hon kan verkligen inte rita ett streck. På allvar alltså. Knappt skriva sitt namn.

Men....när jag var och besökte henne första gången i hennes hem tappade jag hakan för där kunde hon visa upp de mest otroliga skapelser i form av djur i keramik. Stora var de. Verklighetstrogna. Jag minns särskilt en uggla i fullstor storlek som var målad och satt uppe på bokhyllan och kikade fram bakom ett par böcker. Och ett rådjur som låg tryggt ihoprullad i sömn på golvet vid sängen fotända. På riktigt så började jag prata tystare för att inte "väcka" den i ren instinkt.

Så underligt det kan vara. "Jag bara känner hur det ska vara" säger hon. Men...som sagt. Kan inte rita en streckgubbe. Så tror ni att ni är dåliga på att skapa bara för att ni inte är hundra på att teckna kanske ni ska prova på en keramikkurs...om ni inte redan gjort det.

Kram Bea

33 kommentarer:

Änglahem sa...

Men snälla Bea...*hihi*....det bara fortsätter att strömma ur dig!! ingen hejd alls...men det är bara så härligt såååå!

Fortsätt med din keramik kurs, två terminer kan ju inte räcka *tror jag då som aldrig försökt* för att ta fram så vackra skapelser som denna Lena. Fast jag skulle nog kunna tänka mig att gå kurs, verkar roligt att sitta och "Leka" med lera! Jag kan ju faktiskt både skriva mitt namn och rita streckgubbe*fniss*.

Keep on going Girl!!!

KRAM!! Ulrika

Mamma C sa...

Klart att du ska fortsätta med keramiken. Jag har bara skapat med lera när jag gick på högstadiet. Det var på den grå tiden. Så det är väldigt länge sedan. En av flickorna gick ett antal terminer hos en drejare. Gjorde mest prydnadssaker, som vi har framme.
Kram Mamma C

Villa Hemma sa...

Alla har talanger som kan överraska :-D

Stämningsfullt sa...

Åjh den där keramiken är så otroligt vacker!
Vad kul att kunna skapa något så med händern!
Kram.

Stina sa...

Hej gumman!

Härligt inlägg som vanligt.:-)

Det papper som jag använder är jättebra. Jag köper det hos Clas Ohlson. Väldigt lätt att använda och bland det billigaste.
Kramis gumman

Stina sa...

Oj då...ja, jag har tvättat mitt och det har gått bra.

Jag vet inte, men när jag stryker på märket så har jag ett hårt underlägg under (skärbräda i trä)...med ett vikt örngott uppe på. Ingen ånga i strykjärnet och ganska varmt.
Jag stryker hårt och snabbt tvärsöver åt båda hållen, sedan i cirklar. Två minuter ungefär får det kallna innan jag tar bort skyddspapperet.
Kramis gumman

Min Skattkammare sa...

Så otroligt vacker keramik, vill åka dit!!
Har mina vimplar kommit på vift? ;o)
Visst fick du väl mitt brev? *biter mig nervöst på naglarna* fniss
Kramar till dig
Kicki

~~*Pennyshouse*~~ sa...

HEj!

Men du så fint!

Fortsätt med kursen...vilken talang.

kram nilla

Anonym sa...

Vackert!

Klart du ska fortsätta med keramiken, roliga saker är ALLTID bra, och om inte annat så får du utveckla DIN egen stil!

För övrigt har jag också börjat planera julpyssel.. :-)

Susanne sa...

Har gått en keramikkurs (förra sommaren) Det var så kul! Passar mig bättre att skapa på det sättet med händerna. Ska försöka gå en till hösten/vintern igen. På sommaren hinner man nästan inte.
Ha det så bra!

Min Skattkammare sa...

Hej igen!
Vad bra att det kom fram safe, om det blir så fint som jag tror att det blir, så beställer jag nog en likadan blå också.....ska bara testa först hur den passar!
Kramelikram :o)

Där Rosor Aldrig Dör sa...

Hej!
Tack för din titt & kommentar, de var kul!

Vilka fina keramiksaker! De är kul med lera, jag gick en sådan kurs för ca 1,5 år sedan, de gick så där *fniss*

Ha en skön helg!

Kraam / Benita

Flingan sa...

Jag har velat gå en keramikkurs här i stan i evigheter känns det som. Har anmält mig flera gånger men det har varit för få anmälda varje gång... Märkligt tycker jag för nog vill väl var och varannan dreja lite till mans... :))
kram

n o r d i n g å r d e n sa...

Ja, dettta Lustfyllt gör verkligen namnet rättvisa, för detta är verkligen Lustfyllt! Hennes butik är så vacker att det finns inga ord, fastän jag bara sett det på bilder och hon själv ska vara en sån rar männsika med, den kombinationen är oslagbar!

Kul du gillar min veranda. Nej, jag syr inte så gärna.. kuddarna kommer från Gruvgatan 13 resp My Home.

Sommarhälsningar fr Mari.

Brunkullan sa...

Så otroligt fint porslin! Jag gillar keramik, och går gärna en kurs igen. Och som du säger. Vit glasyr ska det va´:-)

Susanne

Malin sa...

Hej!
Vilket vackert porslin, jag hade inte sett det förut. Jag har ju missat massa inlägg här ser jag =) ska läsa vidare.
Ha en skön helg!
Kram Malin

Hjärtat Mitt sa...

Vilka underbara alster!
Och det är klart att du ska fortsätta på keramikkursen.
Blir sugen på att börja jag oxå.

Kram Mari i Marieholm

Camilla sa...

Vilka vackra kreationer! Nu blir jag också lite sugen på att gå på kurs!
Kram :-)

Lillstuga sa...

Vill bara säga att du är en av mina absoluta favoriter här i bloggvärlden. Tack vare er proffs och all inspiration ni ger mig så blev det till slut en egen blogg. Känner igen mig så mycket i det du skriver.
Kram Anna

Fabrikken sa...

Åå tenk å kunne lage noe sånt som dette. Om du har anledning ville jeg tatt mer av det kurset :)

Klem fra nr. 5

Hanna i Det stora grå huset sa...

Så fint... Förstår om du vill göra lika! Men det måste vara väldigt svårt...

Vilken häftig berättelse om din kollega...

Önskar dig en fin ny vecka!
Kram Hanna

etthemivitt sa...

Hej!
Jag tycker du har en sån mysig blogg så jag undrar ifall det är ok att jag lägger till dig på min sida? :)

Ha det så gott!
Kram Madde

Malin sa...

Hej hej!
Hoppas du har en bra söndagkväll.
Om du kikar in hos mig så väntar en överraskning.
Kramar Malin

Min Skattkammare sa...

Gomorron Bea!
Tusen Tack för de fina vimplarna, jag är så nöjd med dem så.....mums!!
När du har tid skulle jag vilja ha i blå toner också, samma längd, men bara när du vill!
Tack för det fina kortet, men var de befinner sig var en svår gissning......vet du?
Ha det nu så bra!
Kramar Kicki

färg o form sa...

Hejsan!!
Jag har också massor energi att göra av med, pysse...pyssel...pyssel. Vad vacker koppen och kannan med fatet är, otroligt vackert med keramik i vitt.
Kram Hannah

Fabrikken sa...

Det ligger noe til deg på siden min ;)

IKT i min vardag sa...

Åhhh jag blev alldeles mosig i hjärtat när jag läste kontaktannonserna. Jag gillar nörden bäst ;-)
Vilken vacker keramik! Jag har blivit så pysselsugen sedan jag började blogga. Jag vill testa allt! Får kolla upp kvällskurs i drejning ;-)

Kram

Malin sa...

Hej!
Jag vil bara berätta att jag lånat en bild av dig till ett av mina inlägg, jag hoppas det var ok. Du gör så otroligt fina vimplar!
Kram Malin

Färjtorp sa...

Hamnade på din blogg idag och det var tur det!!! Så mysigt här var, jag kommer gärna tillbaka.

Kram Johanna

www.minochmammas.blogspot.com sa...

Underbar keramik i en underbar och inspirerande blogg:-) Som vanligt fylls jag vav pysslarglädje när jag tittar in hos dig, men omständigheterna tillåter inget pyssel för närvarande. Har roat mig med loppisar i Dalarna istället och njuter av allt det vackra du procucerar.
Kram

Petra sa...

Så rätt så, man har oanade talanger ibland. Sedan kan det vara så som med min man, han var trummis i många år, men kan inte ta ett endaste danssteg! Han däremot enorm skaparglädje och fantasi så dans får vi vara utan, haha...
Sköt om dig i värmen!
Petra

A home far away sa...

När jag ritar en streckgubbe så frågar folk ändå vad det är jag ritat, haha!

Hoppas att du nuter av värmen

//Gunilla

Designe sa...

Oj, så vackert! Hon har verkligen ett vackert hem oxå och underbar butik som jag gärna skulle besöka om jag hade lite närmare! Ha en fin dag! Kram :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...