söndag 28 september 2008

Höstlotto

Tack ni goa för era underbara kommentarer i de senaste inläggen. Ni gör mig så glad.

Jag har fått användning för min klisterplast igen...hihi...den här gången
blev det ett lite pedagogiskt höstlotto.


Dottern har haft sådan tur att hon vunnit ALLA gångerna.
:-)

Nu har jag en ny spelidé på lut som jag ska göra här till veckan. I de 4x4 rutorna på varje spelplan ska jag lägga in fotografier på barnens leksaker och nära och kära och på dem själva. Det kommer nog bli uppskattat.

Jag minns hur mamma gjorde ett memory åt mig när jag var liten. Hon tog en postorderkatalog och klippte likadana saker, typ "bordslampor", "kjolar", "strumpor", "skor" och annat. Hon klippte ut bilderna och klistrade på kartong och jag har dem ömt sparade än idag.

.....

Ikväll är det keramik igen.
LÄNGTAT!

Jag har hittills gjort en tummad skål, en pennmugg och en liten skärbräda.
Imorgon ska jag finputsa lite på dem och sedan ska jag göra några enskilda bokstäver och även PROVA att skära ut en lite längre text i skrivstil. Puh! Petigt kan jag tro. :-)
Jag vill hinna så MYCKET och jag är så otålig varje gång...har knappt tid att fika ju.
Framförallt vill jag prova på att dreja.

Jag önskar att jag skulle kunna ha med mig den här killen vid mitt första drejtillfälle.
Jag ÄLSKAR Youtube!
Nu har jag suttit och tittat igenom de flesta videosnuttar som finns på drejning och jag känner att jag börjar mentalt FÖRSTÅ vissa moment nu.

Återstår "bara" att överföra den förståelsen till fingrarna. Tricky!

Ha en underbar måndag!

Kram Bea

22 kommentarer:

Camilla sa...

Hej Bea!
Vilka härliga spel du har fixat! Tusen tack för boken, den kom på posten i fredags så den har förgyllt min helg! Ha en bra vecka! Kram :-)

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Du är verkligen superduktig när det gäller att komma på roligheter för barnen!!!

Och visst kommer det gå bra med drejningen. Trixet är att inte hålla på för länge bara...då faller leran ihop tillslut. Men det kommer att bli superfint!!! Gjorde en skål en gång som föll ihop i överkant, men den blev jättebra ändå. Själv har jag hittat en helgkurs i drejning i slutet av oktober. Funderar starkt på att anmäla mig.

Hoppas att du får en super måndag!

StrandviksVillan sa...

Vilket trevligt spel!
MYCKET imponerande video!! Oj det såg inte lätt ut det där, han har nog övat ett par gånger... ;) När jag var barn minns jag att min mamma gick på drejningskurs, ska kolla nästa gång jag är till henne om hon har nåt kvar.
Lycka till själv på kursen!

Cilla sa...

Härligt att se en till som pysslar och fixar med sina barn. Kul att du också gillar feng shui.

Fin sida du har!

Kram Cilla

Annie - Annalunda sa...

Så mycket roligt och fint du gör till och med barnen! Grattis till den lilla treåringen! :) Ja visst är det roligt när de förstår att det handlar om dem!!! Nu vill Sarah ha gäster varje dag... :) *Pust*

Kram Annie

S o F sa...

Tänk att man kan hitta allt på YouTube. :)

Har alltid varit fascinerad av att se människor dreja. Tycker bara det ser...helt underbart ut.

Lycka till!

Kamomilla sa...

Vad härligt kreativ du är! Och så roligt att barnen kan ta del av det mesta! Din blogg är en pärla. Hit kikar man så gärna in!
Kamomilla

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Vilket fint spel du har gjort!
Och visst är det kul med lera... nu blev jag riktigt sugen på att göra någon skapelse... fast det var längesen jag drejade...
Kram
Marie

Sara Mårtensson sa...

Hejsan!

Vad duktig du är som pysslar och har dig! Dina barn har en toppenmamma men det vet de nog :-)
Killen var ju inte bara lite duktig på att dreja, blev bara lite förstörd över att han skar den fina krukan mitt i tu. Men på två sek så har han ju gjort en ny.

Ha en trevlig vecka!

Kram

Brunkullan sa...

Så mycket fint pyssel ni knåpat ihop! Så fina rönnbär dekorationer!

Vill tipsa om en liten tävling hos mig också:)
Susanne

Hem och Lycka sa...

Vad smart och så fint! kram

Gnistrande snö sa...

Tack för din gulliga kommentar och på så vis hittade jag till din fina blogg. Måste genast kolla runt lite mer här :-)

Kram
Katarina

IKT i min vardag sa...

Åhh vad fiffig du är. Gör fina spel till barnen, syr som en symaskinsgudinna och drejar säkert som ett proffs snart med :)
Lycka till med skrivstilen!

Kram Linda

Smycken och Smulor sa...

Hejsan! tittar in på din blogg då och då, jag gillar dina pyssel! Jag går på keramik också och startade med att dreja men det var inget för mig, tacka vet jag att kavla, ringla och skulptera! (Jag visar lite av min keramik på min blogg) Hade ingen aning om att det finns drejteknik och sånt på youtube, visst ser det fantastiskt roligt ut men det är SVÅRT! får titta lite nogrannare en annan dag, nu ska jag lägga barnen.

På min gatan i stan sa...

Härligt med mys och spel inne nu på hösten! :-)

Kram!!!

♥ Fyra årstider sa...

Drejning låter så kul, lycka till och din blogg är sååå mysig.
Kram Lotta

Vecka - Vecka sa...

Verkligen en bra idé! Roligt att laga egna leksaker till barnen.

Kram,Lotta

Anonym sa...

My god! Vad duktig han är!!
Det är absolut INTE så lätt. Jag hade keramik på min utbildning (till hantverkspedagog) vi tummade, ringlade och kavlade. Dreja fick vi bara pröva på och det var mycket segare än vad det ser ut på videon. Men jag har drejat lite på jobbet med mina elever och det finns inte en enda elev som INTE har gillat det. Mycket meditativt!

Anonym sa...

Härligt att du är tillbaka!! :o)
Jo, polisen tog fylleköraren.. visst var det läskigt?! Tänk att sitta i den där bilen som mötte honom??
Ha det gott!
Pia
www.anjocapi.blogg.se

Anonym sa...

Så härligt kreativ du är.
Världens inspiratör.

Anonym sa...

Wow - så mycket fina grejor!!!!!
Vilken inspiration!

Tackar för titten på min sida...

Ha en fin dag!

Dubbelörn sa...

Finns det någon som vinner över barn i detta spel???!! *gapskrattar*

Har alltid förlorat, de är helt suveräna.

Kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...