onsdag 25 februari 2009

Teckningsswap


Jag anar att mina barn inte är ensamma om att älska att få alldeles egna brev som någon utifrån skrivit just till dem. Som gjort dem "utvalda".
Jag tror heller inte de är ensamma om att älska att skapa.

När jag läste det här väcktes tanken på en teckningswap för våra barn runtomkring i Sverige/Norden.
När jag kikade runt så kändes det så självklart att låta barnen få inspireras och utveckla sin konstnärlighet på det här sättet.
http://hurrayic.typepad.com/hurrayic/
http://www.flickr.com/groups/979363@N24/
http://blairpeter.typepad.com/weblog/2009/02/the-art-is-spreading.html

Jag ser stora vinster i en teckningsswap för våra barn här i Sverige/Norden.
- Barnen inspireras av andras skapelser
- Barnen får möjlighet att utforska nya tekniker och medium
- Barnen känner sig "utvalda" när de får egna konstnärliga alster tillskickat sig
- Barnen får dela med sig av sig själva till någon annan
- Barnen får kopplingar till geografiska delar utanför det egna hemmet


Anmäl ert intresse till teckningsswap@yahoo.com före den 15:nde mars 2009
Skriv barnet/barnens namn, adress och ålder i mailet.
Efter anmälans slut får ni ett mail med ett antal adresser, max fem, som era barn kan skicka sina kort till. Före den sista mars ska barnens kort helst vara skickade till respektive mottagare.

Korten klipper ni ut från vita ark i den internationella storleken 6,5 x 9,0 cm.
De dekoreras sedan av barnen med valfri teknik och motiv.
På baksidan av kortet skrivs barnets namn och adress. Barnen har då möjlighet att fortsätta swappen på egen hand med ytterligare ett eller flera utbyten.
Jag skulle bli jättetacksam om ni som läser detta skulle vilja hjälpa mig att föra informationen vidare så att den når så många målarsugna barn som möjligt.

Nu håller jag tummarna för att det ska bli ett så stort deltagande som möjligt.
Ser ni framför er möjligheten till en stor inramad tavla med många omsorgsfullt dekorerade kort från många små avsändare i era barns rum?

Jag hoppas det, för det gör jag och barnen.
:-)

17 kommentarer:

Titti underkalas-eken sa...

Men vad trevligt!!! En toppenidé! :D Kram Titti

Mamma C sa...

Vilken kulig idé för er som har småttingar.
Kram mamma C

Tulipa sa...

hej Bea!
Jag har inte varit här inne hos dig på länge och nu blev jag alldeles tagen och rörd av allt det kloka och fina och tänkvärda du hittat på och skrivit ner här på bloggen!
Jag ska kolla efter "Ett annat sätt att leva", det vill jag hemskt gärna se.
Och jag ska fråga mina barn imorgon om de vill vara med i en teckninsswap. (Jättefin idè, som jag tycker stimulerar många sinnen och ger glädje och förväntan!)

Ha det bra!

Kram Mariette

Ullis/Leva på landet sa...

Jättekul idé. Hoppas att du får många med. Visst är det härligt att de äntligen förlovade sig.

Kramar Ullis

millandante sa...

Härlig idé!
Vad fint du skriver om de nyförlovade! Härligt när nyheterna en hel dag handlar om kärlek!
Kram

Anonym sa...

Hej!
Min årskurs (åk2) har en egen blogg. Får jag sno din text och lägga in där så är det 54 barn som får meddelandet, några kanske nappar...

Hör av dig om det är okej! Min årskursblogg har adressen
stjarnblogg.blogspot.com

Det är min egen blogg som dyker upp som avsändare... Ja du förstår vad jag menar - rörigt lät det!

Unknown sa...

Hej

Tack för komentaren på min blogg.
Vilken härlig blogg, man blir inspirerad att sätta sig vid symaskinen igen. Jag har haft torka en tid

Ha det bra.

Kram CARINA

Veronica Tingvall sa...

Vilken toppen idé. Det ska jag tipsa om på min blogg.

Bambustickor blev min räddning när det gäller strumpstickning. Jag höll på att bli galen innan jag köpte dom, det bara trillade av hela tiden. Trästickorna är ju lite strävare. Dessutom är det så skönt att dom inte är så där kalla tycker jag, jag får så ont i ihänderna av det.

Mönterstickning är verkligen kul och galet svårt. Det som är svårt är ju egentligen att man måste vara så totalt fokuserad hela tiden. Jag är liksom van att göra nåt annat sammtidigt, typ se på tv eller lyssna på en bok. Nu när jag har stickat de fyra första varven fem gånger på min sjal böjar jag i alla fall kunna se när det blir fel, det är ju alltid nåt. Jag använder det här mönstret:
http://www.icakuriren.se/ArticlePages/200411/05/20041105123351_Icak594/20041105123351_Icak594.dbp.asp

Oj det var en jättelång länk, hoppas du kommer rätt, säg till annars. Jag började med 229maskor istället eftersom jag tyckte att den där var alldeles för stor. Man ser inte så bra på bilden men det är ett jättefint lövmönster. Det är egentligen ett väldigt lätt mönster om man bara räknar rätt och inte hoppar över nån maska.

Hoppas du får en härlig dag
Kram/Veronica

Maria sa...

Tycker det låter som en jättebra idé. Har tipsat de jag känner som har småttingar. :)

Veronica Tingvall sa...

Jag vill föresten självklart vara med i din "använd det du har" i mars. Jag har ju så galet mycket garn och grejer hemma att jag egentligen borde använda det ett helt halvår utan att köpa nåt nytt....

Esbe sa...

Tack, så roligt att du att min blogg är fin! Jag tycker om din blogg oxå :)
Kram Esbe

Anonym sa...

Vilken rolig idé, måste kolla med mina monster om de skulle vilja vara med.

Susanne sa...

Hej Jag ska läsa lite närmare vad du skrivit när det är lite lugnare runt mig..Jag bara undrar om du vill att jag ska titta om dom har kvar Glaskupan där jag köpte den? Den kostade 69:- och så var det 30%
Jag är inte säker om den finns kvar.Skall ner idag eller i morgon så hör av dig..Kram Susanne

Anonym sa...

Låter jättekul!

Anonym sa...

Vilken häftig grej! Det ska sonen få göra!

Linneas Hjärtefröjd sa...

åh tack!
ja de är mycke sånt.. har vart glad att jag klarat mej så länge som jag gjort.. när man jobbar i butik och åker spårvagn o tåg varje dag.. nu går de åt rätt håll iallafall! :)

kul o hitta till din sida!
ha en fin helg!!
kram linnea

Veronica Tingvall sa...

Jag lånade din bild också, hoppas det är o.k
Kram/V

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...