onsdag 27 maj 2009

Bakstuga

Jag har bakat och lagat mat hela kvällen. Det blev bland annat en massa olika "varma mackor" tillsammans med treåringen. Hon bredde på smör, rev ost och bredde på de olika fyllningarna. Vi gjorde några med champinjonstuvningar, några med musslor och vitlök, några med makrill och basilika och några grekiska med oliver, tomater och fetaost med vitlöksolja och parmesan istället för vanligt osttäcke. Några varv med pepparkvarnen och dottern och jag var SÅ nöjda med vårt jobb. Vi skar trianglar och räknade delar så att vi skulle få smaka lite av de olika sorterna. Vi hann äta färdigt innan maken kom hem med sonen efter fotbollsträningen. Då smakade det riktigt gott för dem med lite varma mackor i magen.
Sedan är det min tur att ha "kaka till kaffet" på vinprovningen imorgon.
Det fick bli receptet som "Jordgubbar med mjölk" fotat av från boken "Sommarens söta"

Här ser ni också den porslinsform som är min absoluta favorit. Det framgår inte av fotografiet kanske, men det är fräscht ljusblå (lite "retroblå"). Den använder jag till mycket just för att jag älskar hur det blir lite romantiskt att duka runt det pastelliga.

Grytlappen har jag köpte på "Country House" i Västerås. Det är en Ib Laursen och det finns jättefina handdukar som passar till.
Nu är jag supernyfiken på hur pajen smakar, men jag får bärga mig något tills i morgon. :-D
Är det fler av er som har smakat den tro?
Hoppas inte rabarbern har gjort den för syrlig.

Ha en underbar onsdagskväll!











Se lättare när den här bloggen uppdateras med Bloglovin

19 kommentarer:

♥ Fyra årstider sa...

Vad härligt att du tänker på ett annat sätt och att ni klarar städschema. Jag skulle aldrig klara det..är alldeles för slarvig. Här hemma kan vi gå och vila oss och disken fortfarnde står kvar på matbordet:-), men som sagt vi delar på det mesta och ryker in där det behövs. Det viktigaste tror jag är att hitta ett sätt som passar sin familj och som man trivs med.

Kram Lotta

Anonym sa...

Hej!
Vill bara tala om att ditt kök verkar fantastiskt fint, vilka fina tapeter. Funderar själv på att skapa en egen blogg, men vet inte om det tar för mycket tid?!
Karin

Tidsmästarinnan sa...

Vad mysigt med lite macktillverkning på tu man hand! Mina gillar också att baka, oftast är det jättemysigt (och ibland blir det lite lätt katastrof, hi hi!)
Din fina pajform var supersnygg.

Stor kram
Susanne

Josefine sa...

Hejsan!

Tråkigt att det alltid ska vara tajt i kassorna när det gäller barnomsorg osv =(

Fin blogg du har. Och av fint du vekar ha det hemma!! älskar dina vimplar, syr du upp och säljer?

Josefine sa...

Låter bra =) Då återkommer jag kanske med en beställning senare =) skulle vara så fint att ha vimplar i barnens nya rum sen när huset är klart =)

Smått och gott hos Lina sa...

Va mysigt det låter med en mor och dotter stund med varma mackor. Och formen är jättesöt!

Ha det bra!
Kram

P.S. Köket ser ut att vara SUPER fint! Vill se mer! :-D

Graadskan sa...

Men SÅ fint du har fått det här inne! Jag som älskar både prickigt och grönt blir helt lyrisk!! Underbart!

Blir SÅ sugen på att sy nu också, både skjortklänningar och vimplar - you rock!

Du måste berätta hur pajen smakade! Ska precis gå in på Adlibris och klicka hem ett eget exemplar av den boken. Har deras andra och gillar dem skarpt!

Kram Camilla

Stina sa...

Det där ser både gott och fint ut.:-) Kramis

Natasha sa...

Det såg så himla gott ut!

Lilla huset på prärien sa...

Du är go du kära vän!! Och så är du en jäkel på att baka också - inte bara att pyssla :) Den pajen ser onekligen väldans smaskig ut. Jag följer inte Jordgubbar med mjölk men jag ska in och kolla receptet :)

Kram Jenny

Stina Glaas sa...

Härlig bild, som ur en kokbok, eller snarare en pysselbok kanske. Det står väl 1-1 till grylappen och pajen om vem som får mest uppmärksamhet. ;-)
Nu till en lite av en tråkfråga: hur får man till layouten som din. Alltså inte PRECIS som din, utan med tre spalter. Jag behöver strukturera min blogg känner jag. Det har blivit så mycket "bredvidgrejs". :-)

My Lovely Things sa...

Åh vad gott det ser ut..
kram Anna

Hem och Harmoni Marie sa...

Mums, så gott det ser ut! Hoppas det smakade bra... :)

Kram Marie

Mamma C sa...

Såg riktigt mumsigt ut och mackorna lät jättegoda ut oxå.
Kram mamma c

Unknown sa...

Hej Hopp!!

Ser underbart gott ut!! =) Härlig Leila *stuk* på formen!! Älskar hennes romantiska pastelliga färger...=)

Lite roligt om fotona på oss som medv i boken...Har aldrig hört att vi är lika förr..ti-hi..Man kanske blir som ed dem man umgås hi-hi...

Ljuvlig sida du har, men fantastiskt fina saker!! Hejja dig!!

Ha en sagolikt härlig helg!! =)

Kramar i massor Malin

"M" sa...

Hej på dej...det ser gott ut....mycket fint här på din blogg, mvh.M

Min Skattkammare sa...

Mums, vad det ser smaskigt ut!
Tänk om man vore så klok och höll igen under vinterhalvåret, då kunde man ju unna sig på sommaren när det är så mysigt att fika ute......varje dag! ;o)
Men du.....vad sorgligt och tragiskt att mista din mamma när du var barn. Det är grymt....
Jag önskar dig en riktigt fin Mors dag och skön pingsthelg!
Kramar Kicki

Lilla Blanka sa...

Hej goa Bea!

Men vad mysigt det lät med varma-mackor-tillverkning med tre-åringen!

Och din kaka looks sooo yummy!!!

Kram
Mia

Kakmonstret sa...

Jag vill med smaka!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...