söndag 10 maj 2009

Jämställda - enligt barnen


Japp, vi är nog ganska jämställda här hemma.

I alla fall i barnens ögon.
Vid matbordet lekte vi leken "Vem gör ditten eller datten av mamma eller pappa?"
Många gånger svarade treåringen och fyraåringen "Båda!".

Exempelvis upplever de att vi båda:

- lagar mat

- bakar

- tröstar

- klipper gräsmattan

- kör bil

- pussar på dem

- dammsuger

- sparkar boll med dem

- plåstrar om dem vid blodvite


Däremot så svarar de "mamma" på:

- stryker

- syr

- torkar diskbänken

- plockar i disken i diskmaskinen

- vattnar blommor


Medan de svarar "pappa" på:

- plockar ur diskmaskinen

- snickrar

- målar

- tankar bilen


...

Och idag har de sett sin mamma bära tunga stenar och bygga en stenmur i ena sidan vid trädgården och fylla upp med jord till en rabatt. De hjälpte till och bar stenar så gott de kunde.
"Här kommer Starke Adolf"
"Här kommer Starka Pippi"

Sedan hjälpte de sin mamma att gräva upp cirka tjugotalet häckplantor med armsgrova rötter. TUNGT vill jag lova. Sedan vinglade de iväg med skottkärran och hjälpte till att lassa av växterna på släpvagnen. (Vi ska sätta staket istället för de risiga ruskorna som nu är där vid tomtgränsen)

Sist, men inte minst, hjälpte de till att bära gamla diskbänken och en massa tunga brädlappar till släpvagnen. Puh!

Under tiden blev vi servade av mannen i huset som kvittrade:
"Kom och fika"

eller
ropade:

"Nu är maten fäääärdig, kom in och ät!"

Det var även han som nattade barnen efter maten.

Nu är han i köket och drar el, medan jag har gjort välbehövd manikyr efter en lång härlig dusch.


Det är så skönt att ha det så "ouppdelat". Det skulle lika gärna kunnat vara han som lade muren och grävde plantor och jag som var inne och städade och servade med fika och mat.
Nu var det emellertid så att jag VILLE göra stenmur och han VILLE laga mat.
Och då gör vi det, utan att hävda att det är bäst att den starkaste gör det tyngsta jobbet eller något liknande.

Den som har tid gör det.
Den som har mest lust, gör det.
Den som fixar det bäst, gör det, ibland...när det är ont om tid.
Ungefär så fungerar vår jämställdhet.

Sedan kan man väl tycka att den andra ska ha mer "tid," "lust" och "kunskap" till att göra det man själv prioriterar, men det är ett annat kapitel.

Nu ska jag lägga mig och läsa "Trädgårdsboken"
Jag har minsann blivit riktigt trädgårdsbiten och får ut en hel del kreativitet genom den just nu.
Våren är fantastisk!

Ha en underbar söndagskväll!


Se lättare när den här bloggen uppdateras med Bloggkoll

2 kommentarer:

Ullis/Leva på landet sa...

Det är likadant här att vi nog gör lika mycket båda två. Vissa saker delar vi på och andra är det jag som gör respektive maken, men det är skönt att man slipper dra det tunga lasset själv. Hoppas att det går bra med muren.

Ha en bra vecka!
Kram Ullis

Smått och gott hos Lina sa...

vilken rolig lek! Kul att det blev så lika. Här skulle det inte gå att leka den nu då jag gör allt eftersom min man bara är hemma varannan helg. Men jag ska pröva på den senare. Men hur gör ni när något måste göras som varken du eller din man vill göra? Det händer väl? Tycker du har så mycket tänkvärt att komma med.
Kram Lina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...