lördag 10 oktober 2009

Tillpiffad vas


Den här bilden tror jag inte att jag visat er.
Det är lätt att piffa till en vas med en liten virkad duk.
Surra duken runt en glasvas.
Där duken möts syr du några stygn för att hålla ihop duken runt vasen.
Klipp bort eventuellt överflöd.
Voíla!

Nu är det inte kanske snittblommetid, men vaserna kan man ju knåpa ihop en mörk höstkväll.
Och varför inte ta fasta på mormors gamla virkmönster och virka ihop en egen liten duk.
För egen del är det så att jag inte kanske vill ha dem liggandes på bordet, men jag älskar att virka dem. De är så otroligt roliga att göra.

Kan man få nytta av dem på så här sätt så är det toppen.
Se bara till att inte använda för "tjockt" virkgarn. Dels blir det svårare
att få den att följa vasens form, dels förtas lite det "skira" intrycket.
Virka på nu vetja. Och om du inte kan, följ bara instruktionsfilmerna på Drops som jag
tipsade om i förra inlägget! :-)
Ha en underbar lördag!

Kram Bea

6 kommentarer:

OlgaA sa...

Det var ett bra tips! Blir många pyssel tillfälle i höst/vinter ;)
kram

Bollan sa...

Va! e de en vas under? de ser ut som de bara är spets de va jätte snyggt. Ska säga att dina tovade grejer man får ju verkligen inspiration, har börjat med ull också men nu väntar jag på mer så de ligger på paus så de e kul att få lite ideer.
kramizzar bollan

Millan sa...

Åh, så söt vasen blev...jag måste nog försöka lära mig virka snart...eller så får jag göra ett besök på kupan och se om dom har nån lämplig liten duk...

MiaMaria sa...

Hejsan!

Fiffigt med vasen...

Och en härlig sjal...tänk för många år sedan stickade jag så att det blev sådär snyggt...undrar om man klarar det nu...vackert är det iallafall...

HA en skön söndag!

MiaMaria

Forma om sa...

Vilket bra pysseltips :)

Kram Susanne

Malin - I min trädgård sa...

Hallå där!

Kul Idé! Inspirerad av dig har jag nu lagt in en beställning hos stoff och stil på lite röda tyger. Nu ska här sys vimplar i rött till det lilla pyret i magen! Har du några bra tips? Det är första gå´ngen jag syr vimplar.

Kram M

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...