onsdag 8 september 2010

Ett helt nytt sätt att se på dockhus

Jag var fem år. Några dopparedagskvällar före jul var dörren stängd till köket. Det var meningen att jag skulle sova, men jag hörde det klippas, slamras och spikas i köket. Och jag fick INTE gå in till mamma och pappa som satt där inne och tisslade och tasslade.
På julaftonen fick jag det mamma hade fått av sin mamma - ett dockskåp.
Ett riktigt SKÅP. Tre våningar, med två rum på varje våning utan trappa i huset. Inte ett Lundby, utan just - ett SKÅP!
Som jag pysslade med det!
Jag klippte ut bilder ur postorderkataloger och pyntade med dem på alla möjliga sätt utöver de få möbler som medföljde.

Nu fyller min dotter fem år och hon ska få mitt dockhus i present.
Tillsammans ska vi pynta, sätta upp tapeter och fixa.
Det ska bli lite av vårt "fredagsprojekt" då hon och jag är lediga från dagis och jobb för att kunna tillbringa tid tillsammans.

Tänk då...vilken guldgruva att hitta DEN HÄR länken.
Kanske har kvinnan i huset en liten läkarmottagning på bottenplanet.
Då är det ju obligatoriskt med en syntesttavla. :-)
Släktträdet är en vacker klassiker jag inte tidigare sett i dockhusstorlek.
Ett piano finns i de flesta dockhus, men hur ofta finns det notblad? I min dotters ska det i alla fall finnas ett helt dussin olika. Tarotkort. För den som tycer det är intressant. Kul att låta en av dockhuskaraktärerna spå i tarotkort på vardagsrumsbordet. :-)

Först tänkte jag photoshoppa in det svenska ordet "Monopol" på brädet, men varför det egentligen. Den är fin som den är tycker jag. Kan ni se hur "Familjen Dockhus" sitter runt köksbordet en sen kväll i skenet från en kökslampa och hoppas på att få både Centrum och Norrmalmstorg?

Eller spelar ett parti knackpoker? Den enda gången jag har råd med en äkta persisk matta är vl när den är i storleken 6x13 cm.
En klocka kan vara bra att ha.


Trägolv i olika utföranden och även klinkersplattor, går att printa ut från hemsidan och klistra in. Vi ska lacka våra för en slitstark finish.
(Tapeter och tapetbårder finns också)

Ett diplom eller certifikat på väggen kan ju vara imponerande att ha. Särskilt om man har en läkarpraktik.

Såsom en bok i "äkta läder".

Vintagefotografier och släktfoton i miniformat är ju också charmigt.Brudparet i mitten ser så charmigt ut. Han ser så kort och lite "Lilla Fridolf-ig" ut bredvid sin äktade kvinna, tycker ni inte? :-D
Utöver det så hittar ni pass, vikmallar till hattaskar, pappersnäsdukar och bärbara datorer, jordglobar och vykort. Ja-a...kort sagt - VÄLDIGT mycket.

Kika in...och inspireras vetja! :-)

Kram Bea

5 kommentarer:

Fröken Rimme sa...

Vilken alldeles underbar present! Jag förstår att du blev glad när du var liten och du och din dotter kommer att ha väldigt roligt tillsammans :)

En inspirerande idé att ta med sig när det blir dags att fundera på barn - tack för all glädje du ger!

Kram

Anonym sa...

Ett sådant dockhus har jag länge haft i tankarna att göra! Tittar efter ett lämpligt skåp när jag är på second hand men har inte hittat ngt passande ännu.
Du skulle inte vilja visa hur ditt ser ut, piffat eller ej?!
/Linda W

Jo sa...

Åh, dockskåp!! *Får något drömskt i blicken*
Jag hade ett Lundby som jag älskade när jag var liten. På den tiden hade man ju grammofon och jag satt och klippte ut "LP-skivor". Artister: Beatles, Hesly Presly och Alf (Robertson). Jag har vidgat mina musikaliska vyer sedan dess, kan jag tillägga... ;)
Jag hoppas att vi får se bilder på ditt/din dotters skåp. Det låter hur mysigt som helst att ha pysselfredagar!

Mor Grön sa...

Men åh vilka bra grejjer du har hittat!

Jag har precis köpt ett gammalt dockhus billigt på auktion som jag tänkte ha som pysselprojekt ihop med lillkillen. Det är inte heller något Lundby utan handbyggt i ganska enkel modell och lite slitet, men det är ju fantasin och själva knåpndet som är det roliga tycker jag.

Synnøve. sa...

Vilket barndomsminne det där var.
Förstår att du vill ge din dotter detsamma.

Nu när jag sett vilka saker du kan få till dockhuset vill jag oxå ha ett...
Men inte kan en som jag ha ett sånt, så jag njuter av andras hihi.

Hoppas att allt är bra med dig där du är.
Att förjulstiden är lika mysig som den ska vara. Här bojkottar jag stress, måsten och klappjakt.
Jag har bestämt mig!
Så i år blir det en gammeldax jul.
Med god mat. Gran och pynt. En liten gåva till gubben. Ska sända julkort då. I posten. INTE på mail eller blogg eller fjaseboka. Där går gränsen.
Har man inte tid att skriva för hand när det gäller julkort behöver man inga skriva tycker jag.

Nu ska jag ha en kopp kaffe och en lussekatt.
Måste njuta av utsikten. Det är 9 minus och snön vräker ner. Härligt.
Ha det gott nu min vän.
kram Synnöve.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...