söndag 20 maj 2007

"Hem, kära hem"

Idag ska jag visa er lite olika hus som inspirerar mig. Hus sätter fart på min fantasi och har gjort enda sedan jag var liten. Jag ska visa er några av dem här.

Eftersom jag själv fantiserade runt hus när jag var liten, vill jag ge samma möjlighet till mina barn. Här är ett nyinköpt liten hus från Serholt by Village till min dotters blivande rum, men det lutar åt att jag adopterar det. Jag har ju blivit kär i det! :-)
"Kaspar" från Sandbergstapeter har en varm plats i mångas hjärtan och är en storfavorit som val till barnkammaren. De vita stilistiska och något naivt ritade husen på vacker pastellbakgrund sätter igång fantasin hos både vuxna och barn. Själv övervägde jag att tapetsera en fondvägg med den rosa "Kaspar" hos tösen, men ni som har läst tidigare inlägg vet att hon i stället ska få ett "Ilon Wikland" rum. :-)
I säkert TIMMAR har jag tittat på den här vackra illustrationen av just nämnd illustratör. Den är tagen från Astrid Lindgrens "Visst kan Lotta cykla". Jag och treåringen ligger länge och tittar just på den här bilden. Den är så underbar och jag känner att han känner samma värme för den som jag gjorde när jag var barn. Just nu är den extra härlig eftersom vi känner igen oss i hur äppelblommen sprider ut sig på marken, hur flyttfåglarna flyger omkring, hur de första salladsbladen sticker upp ur trädgårdslandet. Så mycket att titta på. Jag ska beställa den här bilden...
... och samma motiv fast i vinterskrud, från http://www.barnbokhandeln.se/



En bok jag absolut ska läsa för barnen är "Den vita stenen" av Gunnel Linde. Förutom att man fullkomligt lever sig in i barnens äventyr och utmaningar så är även miljön helt fantastisk. Ena stunden såg jag framför mig hur jag låg i Hampus lilla utdragssoffa i skomakarhuset. Andra stunden tvättade jag mig i det vita tvättfatet med emaljkant i det stora vita Häradshövdingshuset. Min bror och jag såg filmen så många gånger att jag än idag kan varje replik utantill. Det krattade grusgångarna, den vita ledstångsknoppen, bersån och pilen med sina svepande långa grenar man kan gömma sig i utgör bilder för hur jag vill att mina barn ska få ha det.
Ett välbekant hus för de flesta barn över hela världen. Vinden det spökar på, trämöblerna, vedlåren, vedspisen, plankgolven, de vackra skåpen, trasmattorna, den snirkliga verandan, långa gungan och sockerdricksträdet utgör underbara sinnesbilder.
Och dockhus. Vilken fascination. En hel liten värld som rums i din bokhylla. Jag hade inget Lundbyhus, utan att dockskåp i tre våningar med två rum på varje som min mormor haft och som gått i arv till mamma. Jag kommer ihåg hur jag en jul hörde mamma och pappa banka och klippa i köket bakom stängd dörr. Då var det dockskåpet de fräschade upp lite. När jag tagit hem det från pappa ska ni få se det. Det är fint, men nu är det makens och min tur att lägga våra händer vid inredning och exteriören till våra barn.

Här visar jag ett dockhus från www.minamini.se Visst är det underbart!

Vi har tänkt oss liknande utemöbler som dessa faktiskt. :-)
Vilka underbara detaljer. Vitrinskåpet och den öppna spisen är favoriterna.


I mitt barndomshem hade vi en granne som hade en lekstuga på sin vildvuxna tomt. Ibland kom hennes barnbarn dit och då lekte vi i det huset i timmar. En liten spis, ett bord och två små stolar var allt som fick plats. Det var pyntat med en gardin och en liten plansch och en trasmatta, men OJ vad vi fejade, pyntade med blommor, bakade kakor och hade bjudfika där inne.

Undras om barnen som blir ägare till en sån HÄR lekstuga har lika roligt? Nog skulle man ha älskat ett sånt hus som barn, men frågan är om man verkligen skulle ha vågat leka i det. Det kittlar fantasin i alla fall (och utarmar plånboken) ;-)
http://www.poshtots.com/catalog/pop/product_images.asp?product_id=519&image_number=2
Ett till älskat barndomshus. Pepparkakshuset. Som barn var det en självklar del av julen, ingen jul utan pappas egenhändigt designade pepparkakshus och mammas fantasirika tomtelandskap med snö, tomtar i skidbacke och glitter. Framemot nyår hade det skett smärre "naturkatastrofer" gentemot huset, konstigt nog mest på baksidan där stora flak med pepparkaka var borta. Mycket underligt! ;-)
Något tidigt ute kanske (eller sent beroende på hur man ser det), men här är en "bra-att-ha"mall för kommande juls pepparkakshus.
http://www.tasteline.com/document/files/pepparkakshus.pdf
Vill även passa på att visa er ett jättefint broderiark som jag köpte för många år sedan, men som jag fortfarande har tänkt att göra något av. Små söta hus i korsstygn. Jag har funderingar på att brodera ett litet hus på varsitt överlakan till barnen. Antingen det här mönstret - eller så ett stilistiskt som mer liknar "Kaspar"tapeten som jag har som mönster från en "Allt och handarbete" - röda stjälkstygn på vitt lakan. Jättefint!


Idag influeras jag fortfarande av små som stora hus förstås, mest mitt eget då. En typ av influens är teveserien "House" som visas varje tisdag 21.00 på TV4. Då har jag och maken mystisdag. Då släcker vi ner, tänder ljus, ev. häller han upp ett litet glas vin till mig och så något gott tilltugg till oss. Sedan ser vi på avsnittet och direkt efteråt ser vi kommande säsongs avsnitt på Canal+ 22.00. (Vilken skillnad i avsnittslängd det blir utan reklam. 36 minuter nonstop gentemot en timma på reklamsänd kanal) Vi gillar den här tölpen!

Och "The Sims" förstås. Jag spelade mest när det först kom ut och fokus blev att jobba ihop tillräckligt med pengar så att man kunde bygga precis det hus man ville ha med den färgsättning och den interiör man ville ha till. (Precis som i verkliga livet då...eller något ;-) )
Det var kul, ända tills jag kom på hur man skulle fuska till sig pengarna.

Till slut några länktips som anknyter till olika hus:
Gör ditt eget "Hans & Greta" hus. Toppenlätt för mindre barn att göra. Man skriver ut mallen och klipper ut och monterar. Färdigt! (Förutom att barnen förstås då funderar på hur de ska göra träd, staket, ormar och blommor) :-)
http://www.ungafakta.se/ungafakta/pyssel/vika/hansochgreta/hansochgreta.html

Fotokollage i form av ett hus. Kul och enkelt att göra hemma med barnen.
http://www.skapligtenkelt.se/hus.htm

7 kommentarer:

Stina sa...

Härligt inlägg, med mycket fint!
Kram Stina

Stina sa...

Hej, vännen!

Jag har blivit missnöjd med en enda sak. Det är den första möbel jag målade. Hade en dyr färg som rann. Höll på att bli galen. Men jag gör inget åt det!

Då bytte jag till Rustafärgen. Den älskar jag. Men man måsta blanda den färgen väl innan man målar.
Puss Stina

Susanne sa...

Vilket underbart välskrivet inlägg :-)
Blev alldeles nostalgisk av text och bilder. Ja speciellt den "Vita Stenen" I love!
Ha det gott!

Anonym sa...

Hej
Vilken jättetrevlig blogg du har:-) Gillade alla söta bilder på dockskåpen/kram Anna

Anonym sa...

Vilka superfina dockhus - jag har faktiskt bett min svägerska att köpa ett om hon hittar nåt fint i sommar på någon loppis *s*

Lantliga drömmar sa...

Oj, vilket otroligt underbart dockskåp! Blir alldeles salig... ;-) Tänk om man haft ett sånt då man var liten...!

Anonym sa...

Jag älskar din blogg, den e verkligen...fantastisk! Du är väldigt duktig på att skriva o de är en glädje att komma in här!:)

Ha en trevlig mystisdag nu då,
kan meddela att vi gör lika här jag o min man- idag blir det jordgubbar o grädde med kaffe! Mums!

Mvh/Mari

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...