måndag 21 maj 2007

"Liten kläddesigner"

Något som jag älskade att göra när jag var liten var att sy dockkläder. Mamma lärde mig hur man kunde återanvända urvuxna kläder till fantasifulla kreationer. Hon var så fantasirik och kreativ min mamma.

Jag önskar att kunna göra något liknande för mina barn när de blir så gamla att de själva kan vara med och välja och skapa själv. Lite mönster har jag redan börjat spara på. Dels är det mammas mönster, men även mönster jag köpt in på Tradera för några kronor styck.

Om barnen är intresserade framöver så ska jag beställa lite mönster härifrån. http://www.paradisedolls.com/

Se bara vilka vackra virkade kreationer.

1897 - antik spetsklänning

En vacker kreation i juletid med influenser från 1894

Eller dessa Gatsbyflickor från 1920.

Om man är sugen kan virka den vackra prinsessan Dianas förlovningsklänning.

Eller Mrs Teddey Roosevelts "Afternoon Tea Party" klänning.

Jag älskar att virka, själva hantverket, även fast jag inte själv vill ha virkade dukar och gardiner. Ett litet dilemma. Det här kan bli en skön kompromiss.

Eller så får jag anledning att träna på min vacklande stickning genom att helt enkelt låna mönster gratis från http://www.stickatillbarbie.se/

Där finns mycket fint och sånt även barnen kan knåpa ihop med lite hjälp, exempelvis den här.

Om det visar sig att barnen inte alls tycker om att leka med dockor överhuvudtaget så får jag väl skämma bort eventuella barnbarn då. :-) Jag älskar tanken på att skapa replikor av vackra historiska kläder som burits i verkligheten.

Nu ska jag sätta mig och brodera lite på min monogramtext som aldrig tycks bli klar och se på "Outsiders". Jag tror jag somnar tidigt, har känt mig så trött hela dagen, ev. då en infektion på gång? Ha en trevlig kväll!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka mäktiga klänningar! :)

Det Ljuva i livet sa...

Min farmor gjorde Barbiekläder med oss. Av någon konstig anledning blev de alltid för små, men roligt var det!
Jag har förresten utmanat dig. *hoppas att det är okej*
Kram Frida

Stina sa...

Vilka bilder!Mysiga.
Vad kan det vara för saker då, pussgurkan?

Stina sa...

Nä, det var skrot hos doktorn. Kram

Lotta sa...

Ja, jag kan lova att maken står mycket högt i kurs hos mig. Han är otrolig med att överraska mig! Härligt!

Jag vet inte heller var jag ska sätta upp lampetten, himla fin är den!

Ha en härlig helg! Smält inte bort i hettan!

Kram Lotta

Stina sa...

Du är ju för söt du. Tack, vännen!

Jag kommer inte tillbaka till vita tråden efter det som hände. Jag blev så ledsen. Ställde en snäll och enkel fråga. Den missförstods av flera och så blev det världens liv. Sedan fortsatte de länge att prata om det. Förstorade upp allting, så det var inte alls som JAG menade.
Nä, fy för att bli så ledsen igen.
Men det finns ju såna som du. Gullefjun!
Puss

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...