lördag 7 juli 2007

I-landsproblem - vilken murspis ska vi ha?

Känner ni igen sagan om mannen som skulle gå och få sig ett par byxor sydda av skräddaren. "Goddag mäster skräddare". Skräddaren svarar varje gång han kommer "Nej, det bidde inga byxor" "Vad bidde det då?" frågar mannen. "Det bidde en väst" svarar skäddaren. Och så blir det mindre och mindre klädesplagg varje gång mannen frågar. I slutändan "bidde det ingenting". Ungefär så var det idag.

Vi skulle ju köpa armeringsjärn, najtråd, isolering och skyddsplast idag. Men...samtidigt så är vi nu tvungen att den här helgen, innan semestern faller in, ha bestämt vilken murspis vi ska ha i vardagsrummet.

Det blev så att vi fick hoppa över alla inköp till utbyggnationerna och köpa dem imorgon istället.
Idag lämnade vi istället barnen hos sin älskade farmor och farfar och for iväg för att kika på murspisar hos två olika återförsäljare. Tror ni inte att de har semesterstängt??? Så där stod vi. Vi åkte förbi "Brödet & Fiskarna". Jag hade en förhoppning om att de skulle ha kvar en ljuskrona i utstansat järn som jag dumt nog inte köpte vid ett annat tillfälle. Semsterstängt - "Trevlig sommar". Hmmm...

Åkte förbi en liten loppis. Maken till "junk" finns nog inte som fanns där inne. Massor med olika utföräljningsbord där olika f.d ägare desperat försökte sälja ut samma junk som maken och jag nu har rensat ut ur huset de senaste åren. Hjälp!

Vi åt för första gången på "Donkan" för första gången på mycket länge utan barn. På Mc Donalds hade de någon sådan där hemsk drive där man fick ett tonat coca-cola glas om man beställde en viss meny. Naturligtvis fick vi med oss en sådan. Vi satt och vände och vred på det och kände väl att vi inte ville börja fylla skåpen med omaka glas igen, så maken skänkte bort det till närmaste ungdomar som blev överlyckliga över att få en liten samling till sin första lägenhet.

HTH-kök fick en påhälsning också. Det finns ett vitt kök där med fasad list upptill och enkla luckor med fasad kant på som känns ok, men inget jag direkt fallit för utseendemässigt. Men däremot funktionellt så fanns den hel del läckerheter. Den utdragbara återvinningsskenan som åkte ut när man öppna diskbänksdörren och även drog upp det (oftast så snuskiga) locket. Generösa hörnsnurrvindor och halvhöga, utdragbara skafferidörrar. Återstår att se vad de blir för något i slutändan. Vill ju ha Sundborn, men det blir nog för dyrt i slutändan ändå??? Eller så gör vi en kompromiss och köper vitrin och handtag därifrån.

Nåja...murspisar var det (är pratsugen ikväll tycks det, hoppas ni står ut att läsa). Kika på den här tavlan:



Den här vackra akvarellmålningen är målad av AE Malm. Jag fick den av min far på en av våra resor tillsammans. Jag har haft den i mitt flickrum och ni kan tro att jag ofta föreställt mig sittandes på den där stolen framför den varma elden, eller hopkrupen i sängen. Det vitlutade golvet, de målade väggarna, tapeterna som är smalrandiga i beige och vitt, den vita pinnstolen, trasmattan. Allt är det som jag själv vill ha idag. När vi så börjar prata murspis så är det förstås en sådan här jag ser framför mig. En som är så lik min akvarellmurspis som möjligt.


Den här blev jag så förälskad i. KÄRLEK! Den är från Keddy och heter MAXETTE och har en effekt på 12 kW och väger ungefär 850 kg. Tyvärr kanske det är för mycket. Maken har upptäckt att vårt hus (och ett annat) ev. är det enda på området som inte är pålat. Om det stämmer kan det innebära att vi inte får mura en sådan här tung spis. Han ska höra efter på måndag, hoppas att det finns kompletterande ritningar som visar annorlunda. Hmm...

...om inte annat får det här kanske bli vår alternativ. Den heter "Minette" och är från Keddy den med, men väger "bara" 445 kg. Den ger något mindre effekt, 10 kW.
Vi blev kvar hos svärisarna och åt mat och drack gott vin, så vi har inte hunnit göra något i dotterns rum idag, så tyvärr har jag inga bilder att visa, men det blir nog kanske imorgon istället får vi hoppas. Väggarna är färdigslipade så nästa sak vi ska göra är att måla de bruna 80-talsfönstren vita, byta handtag på fönstren och tapetsera.

4 kommentarer:

Hem och Lycka sa...

Tack snälla söta du för dina rara ord i min blogg! Och värmer gör även de där värmekällorna i ditt inlägg, nästan så man längtar efter hösten då man får kura ihop sig under en pläd.. ;-) Synd att butiken var stängd, hoppas att du får din ljusstake när de öppnar igen. Kram!

Inre Harmoni sa...

Halloj, Du är alltid välkommen in till mig :)

Vill bara säga att din blogg är ju superfin. underbara bilder.

Lycka till med ljusstaken!

Kram Jessica

Susanne sa...

Otroligt vacker murspis som du har förälskat dig i. Det är en sådan stämningshöjare samt en ekonomisk investering att ha en bra variant av t ex Keddy. Vi ska sätta in ngt liknande när vi öppnar en rökkanal som man bommade igen på 70-talet (folk gör konstiga saker) Det värmer grymt bra samt är ju som jag skrev trevligt.
Ha det gott så länge!

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...