söndag 23 september 2007

Nostalgi


"Men Laura, oavsett vad du tycker om Nellie så får du inte putta henne i lervällingen. Då är det bättre att tala om för henne hur du känner istället"
Jag var ungefär tio år när jag såg "Lilla huset på prärien" för första gången. Sedan läste jag förstås böckerna. I tjugoårsåldern bandade jag vartenda reprisavsnitt som gick på TV3.
Böckerna lästes sedan igen när jag var gravid med sonen, nu läste jag även högt vissa avsnitt för maken i bilen då böckerna så detaljerat beskrev hur man gick tillväga för att knuttimra ett hus, bygga en låsbar dörr utan nyckelhål. en frys utan el som fungerade på sommaren eller läckra honungskakor. :-)

Nu kom maken hem med DVD-boxen med den första säsongen. Kärlek!!! Ikväll blir det ett litet glas vin och det allra första avsnittet.
Vad tycker NI om serien?
Härligt nostalgiskt?
Töntigt och tidsödande?
eller
"Lilla huset..vaddååå???"

11 kommentarer:

Det Ljuva i livet sa...

Tycker att du är otroligt duktig son klarar en timme i lekrummet. Själv leker jag helst inte alls med mina kottar. Baka, pyssla och spela spel är mer min melodi.

Jag slukade alla Lilla huset på prärien böckerna som barn. Serien var jag inte så inne i. Däremot tittade jag suktade på Anne på Grönkulla-boxen sist jag var på coop. Maken skakade på huvudet och kunnde inte alls förstå min längtan.

Had et så mysigt. Kram Frida

På min gatan i stan sa...

Ojojoj...den där serien är ju så mysig! Lilla Laura med sina flätor! :-)

Kram!

Lotta sa...

Äääääälskar Lilla huset på prärien. Älskar omgivningen, kläderna, husen! Ja, allt!

Lyllos dig som har den på DVD!

Kram på dig!
Lotta

Sallys hus sa...

Ha ha...Ja den serien kunde man inte leva utan!!
Har du verkligen all avsnitt??
Jösses vilken tid det kommer ta innan du hunnit genom alla avsnitt!!
Men gud så mysigt!! Att bara få gotta in sig i nostalgi...
Ha en härlig tv-kväll!
Kram Katarina

Sanna sa...

Haha! Jag har också sträckläst alla böckerna. Älskar dem!

Och Anne på Grönkulla.*sucka* Det är nostalgi det!

Maken och jag ägnade oss åt nostalgi förra fredagen. Vi tittade på "Nu blåser vi snuten". :-)

NICOLINAS BONING sa...

...fniss...min älskling är alldeles tårögd när han tittar på den serien!
Nä,nu ska jag inte vara sån...men det är sant;-) Själv blir jag härligt nostalgisk bara jag hör den signaturmelodin...hjärtat blir alldeles varmt och sväller av alla minnen som man har av både böckerna och filmerna.
Kram/Birgitta

Hem och Lycka sa...

Serien är ju alldeles underbar! kram

Camilla sa...

Åhh, den är alldeles underbar, såg den senast för ett par år sedan då den gick i repris och njöt varje avsnitt (och fällde ibland en och annan tår)

.:Klara:. sa...

Den är alldeles, alldeles underbar! Bara jag hör musiken blir jag helt mjuk inuti. Så den finns som DVDbox... en av mina julklappar är klar! :)

Amoroso sa...

Älskar serien fullkomligt! Full med moralkakor men åhhh så underbar!!

Anonym sa...

Jag skrev om just Lilla huset för några dagar sen. Vilken ursnäll make du har som kommer med en sån bra present!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...