måndag 15 oktober 2007

"Dega" hemma med barnen

På måndagarna har jag valt att vara tjänstledig för att vara hemma med mina små barn.
Idag har vi "degat" hela förmiddagen som ni ser.
Barnen är alltid med och gör degen och kan nästan receptet utantill.
Det är kul att hålla på och "kladda" med den och kittlar verkligen fantasin. Det finns ju liksom inga gränser för vad det kan bli.


Treåringen knådar bollar....tvååringen gör en bokstav....du ser väl vilken det är? "En dottav mamma.....dottav uuuuuuuuu" säger hon.
Duktigt tycker jag.

Här ligger sonen sista touchen vid en av sina bokstäver.



"Det här är en "mamma"bokstav" säger treåringen. "En fågel" säger tvååringen.


Och det här är en uggla som uppkom efter att vi skapat ordet "HO", med bokstäverna "H" och "O" som barnen gjort. "Ugglan täjer hoho" sade tvååringen då...och så skapade treåringen inspirerat en vacker uggla som förevigats.


För världens bästa Play-doh recept, förstora receptet här. Den håller sig i evigheter i rumstemperatur i pysselskåpet. Det enda som gör att man vill göra ny är när den blivit luden av hårstrån och skräp som sticker upp här och var efter barnens kladdande. :-)
Nu ska dottern få vila eftermiddag. Jag ska laga min bikini som gått upp i två sömmar. Barnens "Plask & Lek" börjar ikväll igen och jag har helt glömt bort att badsäsongen från i somras slutade med ett "knaaak" i sömmarna. Det får bli en provisorisk lösning tills jag hittat någon tjusig bikini som täcker celluiter, tigerränder och volanger. ;-)
Ha en toppenbra måndag!

Kram Bea

6 kommentarer:

Sanna sa...

Tack, nu vet jag vad vi ska göra här hemma på lördag. :-)

Antar att degen inte smakar "jättedott" men är desto roligare att greja med. ;-)

Blommiga Karin sa...

Den där play doh degen har jag gjort många gånger på jobbet och hemma åt både dotter och kompisar.Det är hur bra och kul som helst=))Vad duktiga dina barn är på att skriva...M.
Jasså jag skulle oxå behöva en sådan bikini NU IDAG..åker till Madeira i morgon.Hjälp!!Får bada med kläderna på=)) /Karin

På min gatan i stan sa...

Det där är inte dumt! Dega är kul! :-)

Kram!

Nilla sa...

Tack för receptet! Hade tappat bort det och glömt hur roligt det var =) Nu ska vi dega här hemma också!

Ha en bra dag!
Kram Nilla

Linneagården sa...

Hihi, vilka konsverk ni skapat. Tufft att ha en tvååring & en treåring, men kul! Mina är 1.5, 3.5 & 5.5 jag är hemma med dem & ångrar mig inte en sekund...man kanske skulle pröva en playdoh deg snart!
*kram* /madelene

Anonym sa...

Du vet väl att celluliter är skrattgropar på låren. Ingenting man ska dölja med andra ord, det visar bara att man är glad ;-)

Kram!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...