måndag 31 december 2007

Nyårskaka med touch av julen


Varsågoda!

Med en bit av denna saffranskaka önskar jag er alla ett
GOTT NYTT ÅR!

(Recept taget ur favoriten "Sju sorters kakor")
*Prisbelönt

Saffranskaka
Ugnstemp: 175 grader
200 g margarin eller smör
1 pkt saffran (snåljåpar, jag använder två för att få en klarare gul nyans)
(sockerbit)
2 ägg
3 dl socker
1,5 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
Smörj och bröa en slät, rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. (Min var inte löstagbar, men det gick finemang ändå)
Smält matfettet och låt det svalna.
Stöt saffranet i en mortel, gärna med en sockerbit.
Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt saffran, matfett och mjölk. Blanda mjölet med bakpulvret och rör ner det i smeten. Häll den i formen.
Grädda i nedre delen av ugnen i ca. 45 minuter.

Jag klippte ut en ruffig stjärna och använde mig av överblivna silverkulor och presentsnöre sedan julen. Barnen var med och gjorde den, även fast ni kan förstå att de hade svårt att hålla fingrarna i styr och inte peta med fingrarna i florsockerstjärnan. :-D
Ha ett underbart nyårsfirande med lagom mycket bubbel och avge rimliga löften.

Kram Bea

11 kommentarer:

Elin sa...

Vilken fin kaka! Spara en bit åt mig ;-)

Gott Nytt år!

Kram e

Jenni - Snickarsbacken sa...

Vad fin den blev och god ser den ut! Jag har också bakat en kaka. Ska ta inspiration av dig och göra ngn liknande piffning! Gott Nytt År!

Villa Hemma sa...

Slurp och tack detsamma!
kram

Nilla sa...

Härlig kaka *mums*

Ett riktigt Gott Nytt År önskar jag dig och dina kära!

Kram Nilla

Stämningsfullt sa...

Mmmm ser riktigt gott ut! Gott nytt år!

HildeS/Frøken Fryd sa...

Vil ønske deg og dine eit retteleg godt nyttår:)

junhe sa...

tack för tipset på kakan, det både ser & låter gott =) ha en bra kväll/ junhe

~~*Pennyshouse*~~ sa...

mmmm...den ser god ut.
vilken tur du har som klarade dig1
GOTT NYTT ÅR ÖNSKAR JAG DIG Å DINA KÄRA
Kram Pernilla

Grindelunda sa...

En god fortsättning på det nya året önskar jag Dig. Kram Gunilla

Ann-Catrin sa...

Ja den där kakan hann jag göra 2 ggr nu i jul...med strykande åtgång..den var så underbart god och saftig..kan det ha berott på smöret månntro!!
Hoppas ni hade ett underbart nyårsfirande igår..
nu ser vi fram emot ett nytt bloggår eller hur!
Stor kram a-C

Amoroso sa...

Det där ser riktigt gott ut! God fortsättning föresten!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...