söndag 23 november 2008

Paketkalender - 8, 9 och 10

SLIME
2 dl potatismjöl
6 dl vatten
2 msk glycerol (finns på Apoteket)
Karamellfärg


Blanda ingredienserna och låt sjuda upp under omrörning. Det ska bli tjockt och kletigt.
Blanda sedan 2 msk glycerol och lite karamellfärg i lite varmt vatten.
Häll det i en stråle i potatismjölsblandningen och vispa allt du kan tills du fått riktigt slimigt slime! :-D

Man kan förvara det i en plastpåse, men jag brukar ha det i små glasburkar med tättslutande lock från IKEA i kylskåpet. En häftig klisteretikett med exempelvis "Läskigt monsterslime" eller något gör susen.
Och...medan du redan har glycerolet framme...gör en flaska med såpbubblor. Jag förvarar det i små petflaskor och häller sedan upp den blandning de ska ha i en djup tallrik. Du gör enkelt egna såpbubbelringar genom att vika till en ring av ståltråd och spara en del till handtag. Då kan du också forma till häftiga former såsom hjärtan och kvadrater etc. Det finns annars många fina former att köpa på till exempel leksaksaffären.

Det här blir seeega och formbara såpbubblor så de är väldigt hållbara och spricker inte på en gång.

SÅPBUBBLOR RECEPT
0,5 dl diskmedel (Yes)
¼ - ½ dl glycerol (köps på apotek)
2 - 5 dl vatten
(1 tsk florsocker eller strösocker)


Vispa ihop försiktigt så att lösningen inte löddrar, då får du jättefina bubblor som är stora, hållbara och vackra. Med mindre vatten får du segare bubblor.

Gjort på fem röda och mycket billigare per liter än den såpbubblelösning man köper i affären.

Och till sist...en liten klump trolldeg.
Där kan man med fördel låta barnen kavla ut plattor och göra hand- eller fotavtryck. Det blir så fint att spara. (Glöm inte att rista in initialer och datum på baksidan). Om man vill kan man sedan sätta i en hank (i metall) innan man lägger in dem i ugnen för upphängning. De är fina målade också när de är färdiga. I vitt blir de jättefina tycker jag.

Låt barnen gärna göra "fake bakverk" till kökshörnan. Bullar och kakor är fiffiga att göra. Garnera ev. med nötter, pärlsocker, russin för en mer realistisk effekt. Pensla skapelsen med ägg precis som när du gör egna bullar. Kakorna kan ju gärna målas "chokladiga" eller ljusbruna när de är färdiga.

Att göra lussekatter och spara som dekoration är ju också toppen nu. Jag brukar blanda in lite gurkmeja i degen för den där "saffransgula" looken.
TROLLDEG
1 dl vatten
2 dl mjöl
1 dl salt
1 msk olja
ev karamellfärg


Arbeta ihop ingredienserna till en smidig deg. Om du vill spara figurerna kan du torka dem i ugnen i 100 grader i 1 timme och sedan låta dem stå till dagen efter.

Det finns olika recept på trolldeg, men jag föredrar den här med lite olja i eftersom den blir lite smidigare och inte "torkar" så fort när man jobbar med den. Jag tycker dessutom den är lite mer skonsam mot händerna eftersom saltet gärna torkar ut händerna lite när man leker med den annars.
Se lättare när den här bloggen uppdateras med Bloggkoll

29 kommentarer:

Lallis - liv och leverne sa...

Vet du, jag skriver upp allt:)
Det är kanonidéer! Tack
Kram Lallis

Veronica sa...

Tack för slajm receptet!

det kommer ungarna på jobbet att älska!!!

Kram Veronica

Jessica - bymom.se sa...

Vilka bra idéer! Tack för tipsen!

Backstitch sa...

Igen super fina idéer. Slime var en bra idé för vem som helst och när som helst. Tack för det.
Kram Moster

Anonym sa...

Vilka underbara tips. Önskar nästan att man hade barn så att man kunde prova dem.

Nu finns polkagrisarna i bloggen.

Kram
Lotta

Mamma C sa...

Undra om dottern skulle bli glad om jag gjorde lite slime till barnbarnet. Jag kommer ihåg hur jag själv tyckte sådär om dessa slime burkar när dom var små. Men nu är man ju mormor, kanske skulle göra en burk till paket kalendern.
Tack för alla bra tips :-)
Kram Mamma C

Anonym sa...

Åh, vad mycket bra tips! Önskar jag vore hälften så pysslig... Hur hinner du med allt?

Mamma Linda sa...

Visst är jag glad i min mamma :-)
Thekakorna är så enkla att göra. Håller på nu med min dubbla sats.
Hops nu piper klockan dags att baka ut :-)
Måste prova din trolldeg.

Kram Linda

Mamma Linda sa...

Visst är jag glad i min mamma :-)
Thekakorna är så enkla att göra. Håller på nu med min dubbla sats.
Hops nu piper klockan dags att baka ut :-)
Måste prova din trolldeg.

Kram Linda

Anna sa...

Men gud så pyssligt, gjorde trolldeg häromdagen men jag ska nog göra hand och fotavtryck som barnen kan ha på sina rum, fint att göra med pepperkaksformar så man kan hänga i granen också :-) Kram anna

Nostalgi och Rosor/ Linda sa...

men åhh vilken nostalgikick trolldeg och slajm... Jag skulle också vilja ha tre kolumns blogg men vågar inte mixtra med html, Va de svårt??
Kram Linda

Anonym sa...

Tack!

Det går faktiskt ganska bra med företaget håller fortfarande på med min monsterbeställning. Det tar längre tid än vad man tror. Men jag skulle vilja ha lite mer tid till att ta fram lite produkter. Man ska väl kanske inte klaga på det, men det vore kul.

Förresten, vad snyggt köket, blir. Vi får äntligen tillgång till huset, så vi kan börja renovera i början av december. :-)

Anonym sa...

Hej! Tack för din kommentar, det är en underbar ålder fast man aldrig vet vart man har dom :) Vilken fin blogg du har, massa roliga pysseltips! Den hamnar direkt bland favoriterna.

Anonym sa...

TACK för alla dessa braiga ideer.
Du har en fin blogg att man vill komma åter varje dag

Kramar @nette

Brunkullan sa...

Så bra tips du kommer med:)
Susanne

Julia sa...

Hej! =)

Vilken riktig idéspruta du är! Så härligt med inspiration såhär nu i juletider när jag vill pyssla. SKa nog ge mig på att göra nya hand+fotavtryck i veckan. Det blir en fin och uppskattad julklapp till farmor och mormor!
Kram!

Och just det, typsnittet heter My type of font och jag har laddat hem det. Jag älskar det!

Anonym sa...

hejhej! tack för din kommentar inne hos mig :) gillar tomten då den är gammeldags och påminner om tomten i "kalle" som läser önskelistan :)

vad smarta grejer du tipsade om idag, kanske nåt att ge i present till mina syskonbarn.. nu blir det pyssla av :)

stor kram sara

Caroline/drömlägenheten goes radhus sa...

Ihhhh!!! Slime!!! Häftigt! Känner mig som värsta tråkiga mamman som bara degar, pärlar, ritar och målar med mina...än så länge!!

Tack för alla bra idéer!!

/Caroline

Anonym sa...

Tre toppenbra recept! Jag visste inte ens att man kunde göra slime. Och såpbubblor ska jag absolut pröva att göra!

Dalatorpet sa...

Gud vilka bra tips!!! TACKAR O BOCKAR!!

StrandviksVillan sa...

Här hemma har vi inte gjort trolldeg på flera år!

Tack för att du deltar i mitt lotteri och för de överväldigande snälla kommentarerna du lämnar hos mig!! Stort lycka till! Kram Anki

faster atta sa...

Eget slime!!! Så härligt!!! När jag var liten hde jag slime i massor och älskade att hålla på med det. Nu måste jag till apoteket och handla lite ingredienser!!! Tack för tipset... ti-hi..

Smultronstället sa...

psst..du har nåt att hämta hos mig..

Kramkram M

Marie//Tekla Maräng sa...

Vilka härliga ideér du ger. TACK.
Kram Marie

vit och pastell sa...

Vilka bra recept! Tack för dina ord om min Tilda! Har man bara lite tålamod så är det inte så svårt att sy dem! Jag kan dock tycka att det är dåligt av bokförlaget att snåla på att inte översätta till svenska. Då tror jag många fler skulle våga göra Tildor!

Kram Maria

Anonym sa...

Om du vill få fin färg på lussekatter så kan du måla med tevatten också. Det fick jag lära mig av en tjej som gör julpynt året om till sitt lilla företag - vilket jobb!!

På mitt jobb (är lärare) har vi läst om kroppen. När vi kom till örat/hörseln så fick alla trycka playdohlera i öronen, vi satte en kartongkant runt trycket och hällde i gips - blev otroligt detaljerade avtryck och häftigt! Barnen tyckte det var jättekul att få gå hem och säga att vi hade lera i öronen också...

Bra tips till kalender du har, tack!!

Smycken och Smulor sa...

Tack!!! du är ju fantastisk på att ösa ur dig tips!!! Jag gillar verkligen din blogg!

Veronika sa...

Stort tack för din kommentar i min blogg :-) Du har verkligen ett superfint hem du me!
Och tack för alla bra tips, nu ska här pysslas som bara den!
Kram V

Bakrecept kakor bullar recept scones bakverk sa...

Detta får jag testa med dottern :D
Fin blogg du har Kram!
Lussebullar / lussekatter recept

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...