onsdag 27 februari 2008

Crazy proud mama...

..skriver ett andra tossigt inlägg idag, men jag är ju så stolt.
Sonen fyller fyra år i juni och har tidigare bara cirkelklottrat.

Igår smällde det verkligen till. Se bara!!! Nere till vänster har vi igelkotten Tagge som tassar iväg på fyra små försiktiga ben. Han blev så ledsen för det regnade på honom (bortsuddat regnmoln) så han fällde en tår. Men då kom SOLEn fram och sken på honom.

När solen kom vill Pippi också ut och leka. Med glada streck till flätor och FYRA (!!!) skor skulle hon gå en promenad. ("Fast mamma, hon använder bara två av dem, de andra två bor det råttor i som sover i hennes säng om natten och i skorna om dagen")

Han ringade in allt för att pappa inte skulle missa det. Och för att verkligen GE detta till honom skrev gullungen ett stort "P" uppe i vänstra hörnet. P som i pappa. Kan ni fatta? Han har liksom inte ens brytt sig om att rita något alls innan annat än första bokstaven i sitt namn.

Och sedan frågar han:
"Hur skriver man Pippi nu?" och börjar rita en likadan "ballong" som blir till bokstaven "P".
Prydligt blev det sedan skrivet PIPPI upp i vänstra hörnet.

Jag är mållös och sprang och härjade runt och hämtade kameran för att dokumentera allt.
Och självklart visa upp på "boggen" (sonen har förstått att det här är alla roliga, viktiga saker hamnar)

Kan ni inte berätta om något särskilt som era barn ritat eller skrivit? Det skulle vara så härligt att läsa. :-)

Kram Bea - som snart SPRICKER av stolthet.

13 kommentarer:

Sanna sa...

Åh, jag förstår stoltheten precis! Min fyraåring sitter också och knåpar med att försöka skriva sitt namn. På fyraårskontrollen på BVC blev det ytterst motvilligt ritat en huvudfoting och sedan en mycket detaljerad folkracebil. :-)

Vilket konstverk han fick till och härlig fantasi han har! Måtte han få behålla den länge!

*kram*

Marie sa...

Åh vad mysigt och roligt. Förstår precis hur du känner, man blir så stolt och glad.
Min son är 2 år, och idag faktikst, på dagis, sa han att han målade Marie (marie är jag för han säger inte mamma till mig just nu, fråga mig inte varför) to.m. dagisfröken sa att hon blev glad, när han berättade att strecken på pappret va jag :)

Lantliga drömmar sa...

Åh men så sött! Det är ju sådant som är så härligt att ha kvar som minne sedan när barnen blir större! :-)

Ha en skön fortsättning på veckan!
Kram!

Emy sa...

Åh, visst är det härligt när man får en sån här riktig inblick i barnets fantasivärld och höra vad de berättar när de ritar. Att dessutom få följa processen från att ena dagen vara cirkel klotter till att en annan vara "riktiga figurer" är fantastiskt. Det här tycker jag är sååååå spännande och så himla roligt! Det är nog därför jag är förskollärare. :-)
Så underbart han har skrivit också! Härligt! Tack för att du delade med dig!

Själv har jag en dotter som snart blir tre som häromdagen ritade tjusiga solar i gult. Då blev jag så stolt! För att inte tala om den lilla huvudfoting hon knåpade ihop för nån vecka sen! Hon ritade ett självporträtt med ögon, näsa, mun, öron, hår, huvud, armar, fingrar, ben, fötter, tår och haka och senare när hon färglade porträttet så hamnade en mage också på plats! :-) Man blir ju fånigt stolt av såna här saker ;-)

Ha det bra!

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Så fint han gjort.Visst är det härligt när barnen gör framsteg.Min lilla Elin fick ett tvspel...v-smile..från Br-leksaker-Oj så mycke hon lärt sig där.En morgon satt vi å åt frukost.Rätt som det var läste hon på mjölkpaketet....E= som i elin
M som i mamma osv.gissa om jag blev stum.

Kram Pernilla

Karin Krut sa...

Visst är det härligt!! Jag förstår att du är omåttligt stolt :) Min dotter ritade alltid mig med stora huggtänder *skrattar* Jag vet inte vad Freud skulle säga om det ;)
Ha en skön och kreativ torsdag
Kram Karin

Mamma C sa...

Mina barn är så stora nu, men vi har ett barnbarn som vart 4 i år. Hennes teckningar man får är oxå stora runda huvuden, med ben direkt från huvudet. Även armarna sitter fast precis under huvudet. Hon fick bokstäver i plast i julas och det tycker hon är roligt att sitta med. Jag köpte även bokstavskex (Göteborgskex)till henne nyligen. Då kan man även skriva mamma, pappa, mormor,m.m och sedan käka upp det. Mycket uppskattat.

MODERN COUNTRY sa...

Så klart du er stolt!! Jeg hadde hoppet i taket :)
Du skriver så herlig!

Aina

I Veras hus sa...

Vilken fin & mysig blogg du har!
Gillar ditt pyssel! Du är en fena på att virka ser jag:-)

Tack för inlägg hos mig:-)

Änglahem sa...

Klart att du blir stolt som en tupp!! Det blir man när barnen gör sådana gigantiska (för oss mammor) framsteg. Klart som korvspad att där står Pippi!!*LER*. Kanske en blivande Picasso eller Monet, vem vet?!

Ha det gott!!
Kram
Ulrika

Dorthe ♥ sa...

Underbar helg till dig Vännen!

Kram
Dorthe

Flickan på landet sa...

Kan förstå din stolthet. Man blir så lycklig när barnen gör framsteg :-) Det är vikrigt att dokumentera!!Sonen som är 1 år och 10 månader har en längre tid visat intresse för att lära sig bokstäver. Det förvånar mej för han är annars en liten kille som alltid yrar runt men böcker gillar han. Och numera kan han alla närmaste släktingars bokstäver och noterar bokstäver lite överallt där han ser dem. Det gör ju mamma kta stolt :-D
Trevligt veckoslut!

Anonym sa...

Vilken härlig teckning, underbart!
//Ingela från Ingelas lekstuga

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...