måndag 10 mars 2008

Har du också svårt att...

...vara "duktig" och göra upp matsedlar och veckohandla?
Frågar du dig också:
"Vad ska vi äta ikväll?"
"Har vi potatis hemma?"
eller
"När åt vi egentligen fisk senast?"

Så låter det i alla fall allt som oftast här hemma. Tappra försök har gjort med matlistor och veckohandling, men det är svårt att få tiden att sätta sig ner och planera varje vecka.

Vi har istället gjort en "månadslista" med en hel månads översikt. Fördelen är att vi bara behöver sitta EN gång och att vi då kan få en överblick över längre tid så att vi ser att maten blir varierad från vecka till vecka.

I vänstra kolumnen fyller vi i vecka och sedan maträtt för varje dag i veckan på raden. Jag har gjort en tom rad emellan för att kunna skriva i exempelvis "MM s. 22" (Matmagasinet sidan 22).

En liten finess är ju att jag faktiskt kan spara de här utkasten och bara behöver göra tolv stycken, en för varje dag på året. Till nästa år har jag ju redan matförslag för hela mars gjorda. Inte så dumt! :-)


Jag har gjort en matchande inköpslista också. (Teckensnittet är min favorit - Jane Austen)

Nu ska jag faktiskt sätta mig och planera den första månadslistan. Det ser jag faktiskt fram emot för en gångs skull.

Ha en ljuvlig måndag (strunta i att det regnar ute...ta en härlig höstpromenad under paraply vetja, det gör gott). :-D

Kram Bea

31 kommentarer:

Himmelbit/Njut en smula sa...

Ja, usch ja. Jag är värdelös på att planera matlagning och tycker dessutom att det är tråkigt.. Med dina vackra matsedlar och inköpslistor så skulle det nog absolut bli trevligare!

Lycka till med planeringen och ha en toppendag!

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

men så välorganiserad du är..önskar jag med vore det!!!

försökte med att göra månadsinköp...bra, får mer översikt, men det balla ur sen!!
Nu blir det mest veckovis..o när det ballur hur, handlar vi för dan!!

Men skulle med vilja ha på datan så....blir som sagt roligare då ju!!

Ha en härlig vecka!!
Kramizzar millan!!!

Kalkstenssommar sa...

Men tack Bea! Det här förenklar ju tillvaron. Nu kanske tom jag kan få till det med matplaneringen. Skall i alla fall försöka. Skulle spara mycket ångest o tid om man fick till det. För hemma hos oss låter det precis som du beskriver det!!

Trevlig vecka

L

Sanny och Helena sa...

Jag gör mina försök även jag till sådan föredömlig organisation och det går bättre och bättre. Från "kylskåpet ekar tomt" till en hyfsad veckoplan känns som ett framsteg. Några snygga listor har jag dock inte gjort. Men Jane Austen är ett av mina favorittypsnitt också! Jag har gjort kuddar med ord i det tysnittet på. Har inte visat dem än i min blogg men det kommer!

IKT i min vardag sa...

Hej du kreativa kvinna!:-)

Här hade det hänt massor sedan sist, har fått sitta och läsa ikapp en bra stund...

Log när jag läste om hur det small till om sonens målartalanger! Likadant med min son som fyller fyra imorgon, helt plötsligt *Pang* och jag såg äntligen vad sakerna föreställde!:-)

De där söta vikpapprena har jag sett tidigare, men inte kommit mig för att skriva ut...nu får det nog allt bli av!

Önskar att jag skulle klara av att skriva listor och planera maten bättre, men är rätt impulsiv och kan ha tänk ut en maträtt ena dagen och vara sugen på att laga något annat andra dagen...det kanske underlättar med dina fina papper...:-)

Kram Linda

lottens vita och gröna sa...

hu fiffig som helst, när du tar upp frågan så här så känner man sig lite oekonomisk och ovuxen när man handlar lite på måfå lite då och då...nästan varje dag, roligare kan man ju ha,ska ta till mig detta och förenkla min tid!

kanontips bea! kram lotten

Ljuva ro sa...

Vilken bra idé! Det blir lätt samma, samma, tacos på fredagar... Jag o min man gillar matlagning men andra projekt, typ renovera o bygga ut huset kommer oftast i första hand, så detta med månadsplanering var nåt som skulle passa oss!

Mamma C sa...

Gud en sådan bra idé. Det skulle man ha gjort när man fem under taket. Nu är vi bara tre kvar. Det är jag, gubben och grabben. jag veckohandlar, men jag är nog rätt så dålig på att tänka sjudagar middag i allafall när jag handlar.
Kram Mamma C

Linneagården sa...

HEJ HEJ! HUR GÅR DET MED PLANERINGEN?
JAG KÄNNER MIG "DUKTIG" OM JAG VET VAD DET BLIR FÖR MAT I MORGON.....
LYCKA TILL & STOR KRAM /madelene

Änglahem sa...

Som jag har försökt!! men faller platt efter bara nån vecka...*buuh*. Nu har jag bestämt mig för att försöka IGEN för hundraelfte gången...skulle kanske ta och göra som du, låter ju verkligen som mindre arbete. Smart du är! Måste ju vara roligare med så fina listor som du gjort....*funderar*...en dag när jag har gått om tid (när nu det infaller) ska jag ta mig tid...

Ha det gott du välorganiserade Bea!
Kram
Oorganiserad

stina sa...

Oj vad duktig du är!!! Skulle behöva lära mig........här låter det så här . -Mamma vad blir det för mat i dag`? Mamman svarar- Vet inte ,ska kolla vad som finns i frysen....kan någon springa och köpa mjölk?? Öhhh (tonårs svar) Kram Stina

Emy sa...

Äh så fin matsedel och inköpslista du gjort!

vi brukar veckohandla, men det har blivit lite si och så med det ändå. Det skrivs en matsedel, men vi är rätt dåliga på att efterfölja den... Plus att det är jättesvårt att hitta på vad man ska äta hela tiden. Det känns som om man varvar mellan samma tio rätter jämt... Trist...

så jag ska nog ta och anamma din månadsplanering istället :-) Det känns roligare!

Ha det bra!

Zizzi sa...

Så ska jag också börja göra. Jag gör upp inköpslista för 30dagar, men inte specifika maträtter. Så vi improviserar med vad vi har hemma sen.
Var får man tag på det fina typsnittet Jane Austen? Vill också ha det, då kanske jag skärper mig.
Kram cissi

Pernilla sa...

Är oxå värdelös på matplanering.. men jag tycker om din idee... Lycka till.

Kram

~~*Pennyshouse*~~ sa...

men så duktig du är.jag är hopplös på att handla å planera.Tycker vi äter samma alltid.
Försöker så gått det går men det slutar alltid i oreda....hiihhi...

Ska kopiera dina fina scheman å inköpslistor....tack.
Nu kanske det blir lite roligare...

Kram Pernilla

RANA sa...

Jag är så imponerad att jag knappt kan skriva den här meningen.

Anonym sa...

Ja nu kan nog till och med jag tycka att matplaneringen blir lite kul! Avskyr vardagsmatlagningen! Särskilt eftersom barnen bara uppskattar falukorv och fiskpinnar!
Den där matsedeln hamnar säkert hemma hos oss också! tack för att du delar med dig av dina fina bilder!
Kram!

(förresten! Syr inte du också en del?) :-)

White Season sa...

Oj så duktig du är! Jisses...hm och jag som veckohandlar... Vilken fin inköpslista, ser ju genast mycket roligare ut att gå handla i mataffären :-) Och påskkorten här nere var ju helt underbart vackra... Kram kram Malin

"M" sa...

Jag åker och storhandlar allt var 14-dag ca....och då har jag all bas hemma och frysen full...sen blir det mjölk och lite annat hos min lokala handel....

Lantliga drömmar sa...

Tack snälla för din kommnetar inne hos mig! :-)

Så fina listor du gjort, sådär organiserad är verkligen inte jag!
Storhandlar en gång i veckan, och står i affären och undrar vad jag ska köpa... Kan du förstå att jag avskyr att handla när alla beslut ska göras på en gång?
Borde kanske testa dittt sätt!

Ha det gott!
Kram!

Elzie sa...

Jo tack du! Här har det gjorts matsedlar i många år. Fast bara i en vecka *s*. Sen har man varit inne i den gamla vanliga lunken igen. Att det ska vara så svårt att ta tag i detta!!!
Hoppas du har en bra onsdag. Här regnar det idag istället.
Kram Elzie

Brunkullan sa...

Så fina listor!
Nästan så jag får lust att göra matlistor igen.
Men. Prövat det och det funkar inte för oss. Har så svårt att laga mat jag inte är sugen på...och det händer ju att det som är planerat för veckan inte alls passar min lust då..;)

Så jag får fortsätta stå där och undra kl. 16 vad vi egentligen ska äta till middag idag, snabbtina nått i mickron för att kunna skära det i bitar, steka och tillslut vid 18.30 kunna börja äta:)

Önskar att jag kunde ha en plan dock!

Susanne

marita blücher sa...

Gillar din skojiga och omväxlande blogg med mycket praktiska tips. Kul med människor som du !!

Tack för dina trevliga rader idag!

kram/Marita

H A N N A S - F O R M sa...

Jag har INTE glömt bort dig utan bara haft ont om tid att skriva några rader...din blogg är sååååå fin och rolig att besöka...ska titta mer nu..

Ha det gott!
Hanna

Villa Hemma sa...

Finfina listor. Skulle behöva planera lite bättre jag också. Problemet är att jag inte vet vad jag är sugen på förrän precis innan jag skall börja laga :-D

kram

~~*Pennyshouse*~~ sa...

~~*Ha en underbar helg*~~
KRAM PERNILLA

junhe sa...

bra ide´du kom med=) ha en bra helg/ junhe

Willewira sa...

Du gör slag i saken du!! Har själv tänkt i år att jag ska göra detta, men får aldrig ändan ur....tänk om jag skulle få det för en gång skull! :-)

Mycket smart idé faktiskt. Men inte har du en ny maträtt för varje dag? Det verkar helt otroligt!

Men jag tror som du säger att man skulle få det mer varierat genom att ha en översikt som du gjort.

Nej, nu får jag göra slag i saken!

Önskar dig en skön helg!
Kram Willewira

sari sa...

Hejsan bea!
Vilken härlig blogg du har.
Jag bloggar lite om mat och inredning,så kika gärna in på min blogg för matinspiration. Vi gör matlista för två veckor framåt,men ditt tips var också kanonbra!

sari sa...

glömde i all hast bloggadressen:
sari.juujarvi.net

Vanilladreams and humblebees sa...

Tack!!! Vad smart och fint!!! Har sparat bilderna och ska skriva ut och använda ofta!!!


Kramar från mig!
---<-@
Jenny

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...