måndag 19 maj 2008

"Använd vad du har" - fjärde projektet


Mitt fjärde utförda projekt. Väskan är ganska stor och jag ville ha en "klassisk", finstämd känsla över den. Favoritkompositören Verdi fick pryda framsidan. Uppe på axelbandet är det broderat "Vivaldi" och "Bach". Jag ville ha något mer, så jag fäste fast de vackra sidenblommorna jag länge undrat var jag ska placera. De utgör en vacker form på väskan tycker jag och understryker liksom formen på teckensnittet.

Jag har fäst klädda knappar på sidorna. Det är första gången jag klätt knappar faktiskt.
Inuti är det en ficka för mobilen och en liten ficka för spegeln, näsduskarna och läppstiftet förutom det stora facket inuti.
Ett litet magnetiskt knäppe håller ihop väskan. Den är fodrad med en liten bit vitt sidentyg som jag inte vetat vad jag skulle göra med.

Eftersom det är min allra första väska så använde jag mig av en tutorial för att få in momenten i "blodet". Med två barn surrandes runt mig på morgonen så finns det inte tid för att tänka ut egna mått och klura på arbetsgången så det inte blir åt fel håll. när man är så novis som jag :-D

Här hittar ni mönstret om ni blir sugna på att göra en egen väska.
Den gick fort att göra, men för mig var det verkligen inte en "1 hour bag" utan snarare än "2,5 hours bag"...men jag antar att hon inte räknar med:
- Mamma, jag är klaaaar! (inifrån toaletten)
- Mamma, jag hittar inte saxen
- Mamma, titta vad jag har limmat.
- Mamma, får jag ta ett färgat papper till?

- Nej! Mamma, hon tar mitt papper!
- Nej! Mamma, han tar MITT papper!
- Men jag VILL ha banankaka nu (stående mitt på golvet med brödkorgen tippandes över en massa smulor på golvet)

- Mamma, var är kissen?
- Mamma, ska vi spela Bamsespelet?

osv. osv. in i all tröttsam, kreativ, föräldraoändlighet! :-D


Nu ska jag hänga tvätt! Något straff ska man väl ha för att man unnat sig egentid nästan hela förmiddagen! :-D

Kram Bea
Pssst...jag låter barnen dra en vinnare av förvaringen imorgon. Sooo...stay tuned!

18 kommentarer:

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Ja , jag känner igen mig i din beskrivning , ha , ha !!
Men vilken väska det blev trots allt , urläcker !!!!
Vilken kreativitet !!!
kram/Lotta

Mamma C sa...

Så snygg den var. Du har fått till den helt supersnygg. Fast du hade tjoande och tjimande barn runt dig i parti och minut.
Kram Mamma C

Hjärtat Mitt sa...

Den blev jättesnygg ju!

Kram Mari i Marieholm

Tinnar och torn sa...

Den var ju superfin! Nu har jag missat nåt, e det utlottning på gång? Kram P.

MiaMaria sa...

Blev ju så härlig sommarväska.....

HA´en bra dag!
MaiMAria

A home far away sa...

Den är ju helt underbar och just nu i min favvo färg rosa:-)

Kram från Singapore

Anonym sa...

Den blev ju helt underbar. Vad har du broderat texten med?

Skulle inte tro att det var den första väskan du gjort, snarare någon som har stenkoll. :-)

Ha en bra dag

Gulligan sa...

Jätte jätte fin väska!!!

Södralycke sa...

Kanonfin väska! Tack för tipset om provrören, det hade jag aldrig kommit på själv! Det skulle nog fungera :)

Ha det bra, Kram Johanna

~~*Pennyshouse*~~ sa...

hihi..vad kan man säga...känner igen det precis...hihihi...

Du är så bra på att beskriva...*LER*

Underbar väska du sytt!!!

Kram nilla

Anonym sa...

Hej Bea, det går väl ann att vara kreativ när man inte har några barn som tjatar än hela tiden... så jag har det enkelt till skillnad från dig... väskan blev jätte fin söt!

Kram mellabella.se

Anonym sa...

Fin och trevlig blogg du har, med många fina saker.

Smått och gott hos Lina sa...

Nämen åå så fin! Allt du gör är fint, men nu är jag kär! Måste ju bara vinna denna, vad ska jag göra? Jag är beredd att sy ihop något, virka, snickra, jag vad som helst!!

Kram Lina

Amoroso sa...

Oj vilken väska. Helt otroligt vackert, vad duktig du är!!
Hmm... svensk klassiker.. Måste först tipsa om en amerikansk klassiker. Den gula tapeten av Gilman Perkins måse bara nämnas! Jag har tidigare bloggat om den och har ännu inte riktigt hämtat mig. Den har över hundra år på nacken men känns ändå oerhört modern. En läsupplevelse man aldrig riktigt hämtar sig ifrån. Annars finns ju de gamla goda klassikerna, Moberg, Lagerlöf.. Det är säkert olika men jag upplever aldrig dem som "tunga". Och jag vet att jag sagt det förr men säger det igen; Fröken Julie av Strindberg är verkligen fantastisk och inte det minsta tung. Ibsen är en annan klassiker som inte går av för hackor. Visserligen är han norsk men ändå... Ojoj, titta vad som händer när du "sparkar igång mig" :-)

Anna i den vita soffan sa...

Vad fin väskan blev! Och vilka fina grejer du sytt tidigare också! Känner alltför väl igen mig i din beskrivning av en "tröttsam, kreativ, föräldraoändlighet" - allt går om man vill, men det är ju inte direkt meditativt att sy i den miljön... Ändå är det ju så roligt att få skapa!

Karin i Villa Grå sa...

Vad lustigt - jag var precis inne på bloggen Kathys home och såg den söta väskan som hon hade gjort, och nu hittar jag en jättefin väska i din blogg också! Den är underbar!

Kram!

Karin

Flingan sa...

Sååååå snygg väska!
Du är ju en riktig hejare på att sy väskor du!
Ha en underbar kväll!
karma

Min Skattkammare sa...

Hej Bea!
Vad du är rask och flink i din syateljé! Och fint blir det varje gång, inte märks det att du blir ständigt avbruten! Jättefint med de sirliga bokstäverna!
Och så måste jag tacka dig att du så generöst slösar beröm på mig........jag blir så himlans glad, ska du veta!
TACK!!
KRAMAR i mängder!!
Kicki

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...