söndag 29 juni 2008

Furu kommer bli modernt igen...

...men det tänker jag inte bry mig om.
FÖRE

EFTER

Ett gulnat furumonster med potential. Först när jag tagit bort knopparna (gulnade runda träknoppar) och två lådor kom jag på att ni ju skulle få se en "före-bild", men ni kan nog föreställa er hur eländigt det såg ut innan. :-)

Jag tvättade först av byrån med målartvätt. Barnen och jag hjälptes sedan åt att slipa hela byrån. De tyckte det var spännande att manövrera runt slipmusen. Jag hade några fler saker att måla också så de fick verkligen ligga i.
Sedan torkade vi av byrån tillsammans.

Därefter grundade jag med Servalac Aqua grund från Alcro. Jag spacklade igen små märken efter slag och annat som fortfarande syntes efter grundmålningen.
Sedanströk jag på tre lager med Servalac Aqua halvblank.

Jag tycker om att arbeta med den färgen just eftersom den inte gulnar och inte innehåller lacknafta.
Den funkar därför att måla inomhus när barnen är i närheten vilket är en stor fördel eftersom jag inte har så många möjligheter att måla annars.

Den är ganska lätt att tvätta bort från händer också vilket jag också tycker om, eftersom den är vattenbaserad. Väl på möbler så är den ändå tålig.

Imorgon ska ni få se nya "före" och "efter" bilder.

...

Igår hade vi ju vårt barnkalas. En kvart innan kalaset började så började det ÖSREGNA. Det gick alltså inte att vara ute, utan vi fick duka inne i köket bland allt bråte och byggmaterial, men med en vit duk, ballonger knutna runt stolsryggarna, ljuskedjor på bordet, glasstårta och glada barn och vuxna blev det ändå trevligt trots att det blixtrade och åskade över oss i nästan en timmas tid. :-)

...

Idag ska jag röja lite i arbetsrummet. Det blir så lätt rörigt eftersom det är avställningsrum för så många saker som har med bygget att göra, men nu ska jag försöka röja bort det som inte ska användas mer, eller i alla fall inte på ett tag.

...

Nu tittar solen fram något i alla fall. Härligt! Jag längtar så efter lite sommarväder nu. Jag är trött på att gå i långbyxor och täckta skor nu. :-)

Ha en underbar dag!

Kram Bea

P.S! Ni har väl inte missat att "Guldkant på livet" fanns med som länktips i månadens nummer av "Lantliv". Grattis!

12 kommentarer:

Skaparstigen sa...

Vilken skillnad! Bra jobbat!

Anonym sa...

Oj vilken skillnad! :) Det kunde jag inte tro att det skulle bli SÅ bra! TOPPEN!!

OttoPippi sa...

Den blev verkligen jätefin efteråt!!!Tusen tack för alla måla-om möbler-tips i detta inlägg!! Det skall jag spara :-) :-) Dessutom tycker jag att det låter mysigt med barnkalas i ett bygg-kök med åskan dundrande utanför... Sån är jag :-) Ha en underbar fortsatt söndag! Kram!

Anonym sa...

Va snygg den blev. Nu blev jag inspirerad. En sånn skulle jag kuna tänka mig att ha i vårt sovrum, fast brunbetsad. Får se om vi hittar någon eller om jag får som jag vill. Vill ha en gammaldags byrå med minst sex lådor.

Här skiner solen och det är faktiskt behagligt ute, men jag får var innomhus då jag brände mig rätt rejält igår, glömde smörja in mig innan vi drog ut på stan med en blivande brud. =)

Nilla sa...

Stor skillnad och definitivt till det bättre =) Och jag håller så med dig, furu får bli så modernt det vill igen men jag vill inte ha det =D Är väl inte så moderiktig mer, huvudsaken jag själv tycker om det!

Hoppas ni får en riktigt skön söndag och roligt att kalaset gick bra igår.

Kram

Sjöboden sa...

Ja, vad fin den blev. Tänk så många sådana möbler som slängs alldeles i onödnan! Med lite fantasi och krativitet sparar man både miljön och pengar. Himla bra!

kram C

Mamma C sa...

Det kan måhända att furu blir poppis igen. Men inget slår denna vita färg. Så fin den blev din byrå. Kul att barnen kan hjälpa till att fixa oxå. Jag får Lantliv av min mamma, ska kolla då.
Kram Mamma C

Min Skattkammare sa...

Måste kika in lite nu och då hos dig, du gör så mycket fint!
Byrån blev ju som ny.....jösses alltså!! Jättesnygg!
Ha det så bra!
Kram Kicki

stina sa...

Vilken otur att det blev regn.....
men oj vad snygg byrån blev!Tänk att Det mest fulla furumöbel kan bli så fin med lite vit färg!
Ja sommarväder vill vi ha NU!!
Kram Stina

Marie sa...

Så snygg byrån blev och vad bra att barnen kan hjälpa till, toppen. Trist med regn när det var dax för barnkalas men det verkar blivit riktigt lyckat iaf.

Lilla Blanka sa...

Hej Bea!

"Ett gulnat furumonster med potential" Hihi du är för härlig..!
Vilken skillnad..den blev ju jättevacker..att det kan göra så mycket med vit färg, knoppbyte och lite skavande..

Kram
Mia

Anonym sa...

Åh! Du gör helt rätt. Strunt i att fur kommer bli modernt igen, det är much more better med vitt.

Det enda som får vara lite trärent hemma hos mig är gammal furu, iaf en del av det, som t ex min hallspegel som är ett gammalt fönster, det var snyggare trärent och bröt så fint av allt det vita Fast all annan furu blir mycket finare i vtt.

Vilka söta små trollungar du har som hjälper till att rensa i rabbaten

Kram Lena

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...