lördag 7 juni 2008

Köket tar ännu lite mer form

Ok, vad har hänt idag tro? Vid en första anblick möts vi av bardiskdelen precis som den såg ut igår.

...men när vi kikar över kanten på den pålagda BÄNKSKIVAN i mörk valnöt så ser ni att det tillkommit skåp till höger i bilden. Och ett diskbänksskåp. Oh-la-la! :-D


Här ser ni den rundade bänkskivan. Det ska även läggas till en bänkskiva ovanför denna som löper ovanpå skåpen som en bardiskskiva...den är också rundad i samma procent och samma avvägning som denna. Det blev så otroligt SNYGGT med den här bänkskivan. Jag är så nöjd!

En titt över bardiskdelen precis där hålet för spishällen har tagits ut. Skåpet för diskmaskinen ska in emellan där borta vid väggen. Diskbänken kommer speciallevererad på onsdag. Jag har ett litet "brickskåp" till vänster om diskbänken där jag även kan hänga handdukar. Suveränt bra!



Det har täckts på ovansidan med bänkskiva och ytterligare ett skåp med lådor har kommit till. De har dragit om elen till hällen så den är smugen från taket, när genom väggen och runt in under bänken (istället för att gå via pelaren)




Och här är väggskåpen uppmonterade, de ni såg stående på golvet igår. Ytterligare några tallrikslådor ser ni också. Så härligt. På den här delen ska det också på en bänkskiva. Den är något rundad den med, just för att få ett härligt avslut enligt "Feng Shui"tänk. Detaljer, detaljer!
Så otroligt bra jobbat, eller hur? Jag är så imponerad! Jag hade så bråttom hem kan ni tro för att se hur långt de kommit. Imorgon ska vi fortsätta jobba på, men farten kommer avta lite eftersom vi inte har tillgång till hjälpsamma händer ett par dagar här.

Idag har jag suttit och drömt om gardiner, jag har redan bestämt vad vi ska ha. Vi har fem fönster i köket. Tre vid matplatsen plus ett på samma vägg och ett vid diskbänken som man ser från matplatsen. Det blir hemsydda hissgardiner tunn glesvävd bomull. Den ska jag stöppla ett motiv på. Alla får en liten olivkvistkrans, alternativt murgrönebåge i grått som matchar den gråa nyansen på rutorna i golvet.

På varje gardin stöpplar jag sedan en bokstav i franskt lantligt typsnitt, olika på varje gardin, som motsvarar varje familjemedlems initialer så alla får "varsin" gardin rent symboliskt. Eftersom vi är fyra familjemedlemmar och har fem gardiner pratade vi om vad vi skulle stöppla för bokstav på den femte gardinen. Maken kläckte det snabbt genom att självklart föreslå första bokstaven i vårt gemensamma efternamn. Det kan bli otroligt fint!!! Pilligt...marigt...men FINT! :-D
Jag inser hur mycket JOBB som är kvar, men det kommer bli så otroligt fint när det är klart, det är jag övertygad om.

Nu ska jag gå och planera lite tapetval med maken. Vilken underbar resa det här är. Hoppas ni vill följa med oss.

Kram Bea

22 kommentarer:

Smått och gott hos Lina sa...

Ja det kommer att bli jättefint! Och jag vill gärna följa med och se hur det framskrider!

Kul idé med bokstäver på gardinerna.

Kram Lina

Stina sa...

Oj...det ser man ju på långa vägar att det där blir ett drömkök-.

Ja, nu vill jag ha regn.
Det ska komma i nästa vecka. Hoppas verkligen att det gör det också. Kramis gumman:-)

Hjärtat Mitt sa...

Ja, det var ju liiite bättre.
Du måste visa gardineran sedan. Spännande.

Kram Mari i Marieholm

Flingan sa...

Åh, vad spännande!
Av bilderna du visat hitills så lovar det gott.
Finfint kök!

MiaMaria sa...

Hej!

Jag kan riktigt tänka mig att du mår som en prinsessa nu i väntan på att köket ska bli klart...tänka vad kul när det är klart!

Allt som ska fixas och pyntas....

HA´nu det så gott i värmen, självklart ska vi följa köksbygget.

MiaMaria

Mamma C sa...

Klart man vill följa med er på denna resa. Det är jättekul att se när ditt fina kök tar form. Gardinerna lät som en kul grej. Men förstår att det måste vara pilligt.
Kram Mamma C

Annika kort & gott sa...

Åh vad kul att jag hittade hit just nu, vi har nämligen precis beställt vårt nya kök. Vårt blir oxå vitt, fast till sist valde vi gråsvarta bänkskivor istället för valnöt. Jag drömmer oxå om gardiner och det du tänkt lät väldigt fint, jag har oxå tankar på hissgardiner.
kram Annika

IKT i min vardag sa...

Det är alltid så spännande när det händer nytt i hemmet. Det är ett mega-projekt med kök (vet av egen erfarenhet), men attans vad bra det kommer att bli!:-)

Kram

Jes/Vita villa vila sa...

Hej vännen!
Vad glad jag blev för din kommentar :) Gulliga du!

Å vad fint det kommer bli i ert kök - jättefina luckor & snyggt med valnöt till bänkskivan. Spännande & se fortsättningen!

Önskar dig en jättefin helg!

Kram Jes ♥

Les Cotrions sa...

Hi! What beautiful fabrics you have! Many greetings from Italy!
Ciao
Vale

Anna-Paulina sa...

Ja det finns mycket hos de små liven som vi borde ta efter. Som att krypa på knä och leva i nuet = ). Erat kök kommer bli såå fint. Och jag ser framemot att se gardinerna du ska göra. Kram

Cattis sa...

Vad duktiga ni som kan fixa!
Det blir verkligen jättesnyggt :-)

Det är nog en god hjälp när man ska ner i vikt, att man har något att pyssla med :-)

Sju kilo på ett par veckor låter ju toppen.
Bra kämpat av honom!
Min maken ställde sig på vågen i morse och var lycklig över att ett kilo försvunnit på ett par dagar...

kram
Cattis

Anonym sa...

Spännande att följa era köksdrömmar! För ett år sedan såg det ut sådär hos oss. Skönt att ha det gjort och inget jag vill göra om. Jobbigt att inte kunna laga mat ordentligt på flera veckor.Glöm inte att njuta av sommaren!

Grindelunda sa...

Oj vilket härligt projekt Ni håller på med. Ja...fast jag vet att renoveringar kan vara påfrestande också. Men mödan väl värd när ni kommer att få ett sånt vackert kök.
Min dröm är också ett nytt kök vad det lider. Till dess får jag njuta av Dina bilder.

Må så gott.
Kram Gunilla

På min gatan i stan sa...

Burken är från Balders Hage, här i Göteborg! :-) I love it!

Va kul att få se erat kök ta form!

Kram Martina

Anonym sa...

Tack! Det är ju västa designer väskan, jag har ju designat den. ;)
Blev så glad när jag hittade en vaxduk som inte ser ut som en 70tals tapet.

Va fint ni får i köket.

-- sa...

Hej!
Butiken jag menar heter Nordik och ligger på hälla (bredvid rusta). Fanns mycket sött till barnen där!

Vad fint erat kök kommer bli. Det är så spännande att få följa eran renovering. Ha en trevlig kväll!

Kram Maria

Guldkorn i min vardag! sa...

Vilken härva, ler:-) igenkännande...sen mina söner renoverat sina kök. Tänk vilken röra det kan bli innan allt blir fint igen. Erat kök kommer att bli superduperfint, ljust och trevligt.
Gardinideen med bokstäver på var ju jättebra.Har just kommit hem från en spännande fotbollsmatch, barnbarnet Emma 6 år har just spelat sin första match med sproilans nya fotbollsskor..kul att se småttingarna.. Det ska bli klart spännande att kika in här också och titta på fortsättningen av köksrenoveringen.
Kram Ulla-Bella

Hannis sa...

Hej Bea!
Sitter här och kliar mig i huvudet och undrar varför jag inte besökt dig på så länge??!

Jösses,vad här händer saker!
Köket ska bli intressant att se=))

Dokumenten på krukorna kommer från Panduro och några kommer från My home.
Kul var det!

Kramen till dig//Hannis

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Åh det här är så spännande och va fort ni jobbar !!
Jag är oxå såå nöjd med erat val av bänkskiva , gu så snygg !!
Fint med det där mörka tycker jag ! Jag slukar allt i köksväg nu , för det är det första vi tänker åtgärda i nya huset och erat ser ut att bli så fint , gillar luckorna oxå , ser ut som lite shakerstil !!
Måste oxå få tacka för din underbara kommentar som jag läst flera gånger och blev så glad av , sånt värmer , tack goa !!
Kramar/Lotta

stina sa...

Vilket fint kök du kommer att få....lyckliga du! kram stina

Livet runt 35 sa...

Åh, jag både bävar och längtar efter vårt kök nu. Man vill ju helst ha det klart över en natt:-D.
Himla bra idé med gardinerna. JAg ser verkligen fram emot bilder på det färdiga resultatet senare.

/Kram Anna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...