lördag 5 juli 2008

Nej, det går inte att försköna vårt kök just nu...

...inte ens med sepiatonade, snedvinklade bilder. Se själva!
Det här är den kaotiska, frustrerande sanningen om vårt kök just nu.


Här är halva vårt befintliga kök rivet. Den gamla ventilationen i köket är kvar. Överskåpen och väggen rivna. En stackars kaffebryggare står där och ser förvirrad ut. Där bakom är det före detta lekrummet. Där ska det idag sättas upp en ny vägg. Längst mot altandörren kommer skafferiet att placeras på söndag, sedan kyl- och frys, vitrinskåpsdel och ugn/mikro.



Kastrullen vittnar om det enda man kan göra i vårt nuvarande kök. Koka vatten. Stekos skulle vara förödande då vi inte har någon fläkt installerad, eller kakel vid spisen, eller täckande takpanel. Men vi har en massa hål för spotlights och högtalare...det är något vi HAR. Och kaos. ;-)


Det är svårt att bygga ett nytt kök i ett befintligt hus. Så mycket är beroende av allt.
Innan ....vi kan lägga golvet...måste vi riva sektion för sektion av den gamla delen.
Innan....vi kan riva sektion för sektion så måste vi se till att det är ordnat för el/vatten/avlopp på andra sidan.
Innan....vi kan dra all el, så måste vi ha rivit vissa sektioner. Hmmmm...

Och innan....vi kan steka mat på hällen som blivit installerad....så måste vi ha en takfläkt
...och för att ha en takfläkt måste vi ha takpanelen färdig...

...och för att ha takpanelen färdig måste elen vara dragen...

...och för att ha elen dragen måste vi ha rivit vissa sektioner...hmmmm...igen.

Och golvet kan läggas in...till viss del
Och taket kan läggas in....till viss del
Och elen kan dras....till viss del
Och man kan gå bananas....till viss del.

Till råga på allt har jag gjort något med min svanskota. Vaknade upp i förrgår morse och kan nästan inte röra mig. Tre dagar innan dess damp jag i altangolvet med en smäll när jag spelade fotboll med barnen, men jag tror inte det kan vara något som har med det att göra, eller?
Jag smörjer med Voltaren, försöker röra mig försiktigt och ändå få något vettigt gjort här hemma. Jag behövde inte det här, inte just nu.


Nå....så har ni då fått några köksbilder. Kanske inte riktigt den sorten jag hade velat kunna visa upp, men det är ju bara så det är.

Jag tänkte muntra upp mig själv genom att kika på tapeter igen. (Positive thinking Bea, positive thinking). Jag bläddrade fram den här igår från Decor Maison. Jag tycker om rutorna...och samtidigt mjukheten. Här på den blå ser ni det ganska tydligt.



Fast i sådana fall har jag tänkt mig den här. Den är vit (som synes), med ljusgrått mönster och liksom "silver" i fyllt i mönstret. Vad tycker ni?
Dags att avsluta. Jag ska sy sjaletter, vimplar, kuddar och barnsängkläder nu.
Jag får passa på medan barnen är med sin far och köper material. :-)

Ta hand om er och försöka inte leka EM-diva när ni spelar fotboll är ni snälla! ;-)

Kram Bea

18 kommentarer:

Mamma C sa...

Det blir gärna kaos när man renoverar. Men som du säger tänk positivt. Men det är inte lätt, för köket är man så beronde av.
Svårt val med tapeterna. Lika fina båda två tycker jag.
Ha en bra lördag
Kram mamma c

Stämningsfullt sa...

Hej!
Jag skulle ju ljuga om jag inte erkänner att jag håller med om att det ser rätt kaosartat ut just nu :) Men tänk så fiiint det kommer att bli när det är klart!! Åh vilken lyx att lagamat och umgås i ett helt nytt kök :)
Den ljusa tapeten ser jättefin ut! Det kommer att bli super!
Hoppas att det blir bättre i svanskotan snart. Inte kul smärta...jag vet efter att ha ramla ur barnliften (ja! BARNliften, haha) i Trondheim.
Ha en bra dag.
Kram!!

Sanna sa...

Det ÄR jättejobbigt att vara utan kök. Men ni är i gott (?) sällskap - vår granne har varit utan kök i snart ett och ett halvt år. Nej, jag skojar inte! De gör några knop då och då och däremellan steker de pyttipanna på balkongen. :-D

Ta det piano nu och be sjukgymnasten kolla svansen på måndag.

*kram*

Bella sa...

Stackare...men tänk så fint det kommer att bli när det är klart. Men jag kommer ihåg hur det var, vi har med renoverat allt, inkl köket, och jusk köket är så jobbigt.

SKa bli spännande att se sluresultatet.

Jag gillade tapeten med lite silvrigt mönster bäst.

Kram

Lilla huset på prärien sa...

Äter ni pizza varje dag nu då eller går det att laga någonting? Kommer ihåg när min kompis bytade kök... hon var helt knäckt länge efter det. Jag förstår att det är jobbigt!

Håll ut - bättre tider kommer.

Kram Jenny

Anonym sa...

Va fint kaos ni har, det ser ut som hos oss fast vi renoverar inte. Vi har bara massor med tyg och pyssel överallt. =) Den blå tapeten var ju helt underbar, lagomt med mönster.

Ängeln är gjuten i en tvålform från panduro. Jag har änglar i grått, vitt och svart. Några ska jag sätta som dekoration på en kruka (urna) som pappa gjuit. HAr gjort snäckor också.

Hem och Lycka sa...

Ja, renovering och stök är ingen höjdare så länge det är under arbete. Men du får kika på tapeter och i nätbutikerna efter detaljer istället och blunda så fort du närmar dig köket ;-)

Hur har det gått med svanskotan, har glömt fråga dig inne på FL. kram!

Lila sa...

Oj, jag förstår kaoset, vad härligt. När det blir allt för stirrigt, försök se hur det blir när det är klart...det brukar hjälpa för mig.

Jag tycker den ljusare tapeten, men jag är inne i en "vit" period nu:)

Kramis Lila

KakanH sa...

Förstår att det blir kaos när man bygger om men tänk vad fint det blir snart. Lossnar lite så kommer det bara att smälla till och vara klart. ;)

Var rädd om dig och kroppen din.
Kram

Tinnar och torn sa...

Ajaj, inge bra med fotboll på trädäck ;o) hoppas det går över snart. Jättefin tapet du hittat, båda färgställningarna. Föstår om du "go bananas" ibland men det blir så fint sen när det är klart! Kram Petronella

Petra sa...

Ojoj, vilket elände! Se på den ljusa sidan - bättre bantningssätt finns väl ändå inte! :-D
Ta´t lugnt nu med din svanskota, sånt gör superont och kan tyvärr hålla i ganska länge... Den där fotbollskarriären får du nog lägga på hyllan, haha...
Sköt om dig!
Kramiz
Petra
Ps. Kul att du börjat med vimplar igen, måste tyvärr hålla i plånboken nu innan semestern - men man kanske kan få en chans till efteråt?

Livets Ljusa Stunder sa...

Aj ramlat och slagit dig. Kanske det onda i svanskotan kan vara en spricka i den. Bäst att kolla upp det där.

Köket kommer att bli toppen i slutändan. Visst är det kaos nu men tänk vad du kan glädja dig sen när allt är klart. Och du bara NJUTER!!

-- sa...

Jag förstår att det är jobbigt med renoveringskaoset. Men jag ser av bilderna att det kommer bli superbra! Jag gillar också den vita tapeten, den är jättefin. Kram!

Grindelunda sa...

Håll ut!! för resultatet kommer att bli alldeles, alldeles underbart.
Jag vill också fixa till köket, och det kommer att ske så småningom. Vill ha en lugnare färgskala än vårt nuvarande Pippi Långstrump-kök.

Ha en skön sommar!
Kram från Gunilla

Annie - Annalunda sa...

Visst är det jobbigt när det är rörigt...men tänk så fint det kommer att bli! Den andra tapeten tycker jag är jätteläcker. Vilket härligt barnrum...2 år och 9 månader *tänker*...född 05 i oktober el november?? Min Sarah är född 05 i september...visst är de goa nu :) Postlådan föll jag för... den ska jag försöka hitta. Du skriver att furu ska bli modernt igen... hemska tanke!!!

Kram Annie

Annie - Annalunda sa...

*ler* När fyller hon??? Min Sarah som är född den 23:e är en bestämd liten dam...kan själv du vet... men alldeles bedårande...verkligen en guldkant på tillvaron :)

Kram igen Annie

Helena - nyckeln till mitt hjärta sa...

Hej,
vad kul med nytt kök! Men jag förstår att det är rätt jobbigt i det här skedet....
Tapeterna är jättefina :) Båda två.
Den lilla solhatten som min dotter har köpte vi på Lindex förra sommaren.
Ha det bra och lycka till med renoverandet!
Kram Helena

Lina Gardelid sa...

det är aldrig lätt att vara positiv när hemmet är i en sån röra... men man får tänka på hur fint det blir sen... =)

Kul att n¨ågot man gjort kan få folk att "koppla en"... =)
Tack för besöket!
Kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...