fredag 5 september 2008

Hindi? Eller hur jag längtar till våren

Hihi...jag började undra om fredagsvinet fått mig att bli extra snurrig.
När jag började plita på det här inlägget skrevs det på prydlig "hindi".

Efter arbetsdagen planterade jag och barnen gårdagens plantinköp.
Solen värmde på kinderna. Dottern tog av sig jackan. Sonen hämtade trädgårdshandskarna.
Där låg vi alla tre på knä vid en grop vi grävde djupare och djupare och jag tror att vi allihop kände både en gemenskap och en slags lycka.

Det blev en underbar rabatt faktiskt.
Tyvärr kan jag inte ta kort då kameran är på laddning, men det var i alla fall (nu tjuvläser jag på plantlapparna...hihi)...
- tre sedum telephium (rosa klasblommig växt ungefär halvmetern hög)
- tre vita höstanemoner (Honorine Jobert)
- två stycken Teucrium chamaedrys (rosa små blommor som nästan påminner om timjan)

Det verkar blivit så vanligt att man inte skriver ut det svenska namnet, utan bara det latinska.
Namnen kanske inte säger er något, de skulle definitivt inte säga mig något. :-)
Fast ni vet...när man ligger och gräver i myllan så här på höstens skälvande ingång, så kan man ju inte låta bli att drömma om hur man trädgården ska ska se ut NÄSTA år!!!!
Nååå...vad tycks?

Skulle det inte vara helt ljuvligt att ha något liknande....
...och en trädgårdsmästare.


Nu ska jag klistra in lapparna i min trädgårdsbok. Där antecknar jag vilken rabatt de tillhör, höjd, härdighet, art och annat.
Jag är liksom KÄND för att obarmhärtigt riva upp ALLT som har en tillstymmelse att se ut som ett ogräs på vårkanten, så då riskerar några av de här små tappra plantorna få sätta livet till om jag inte skrivit upp att de finns.

Ha en underbar fredagskväll!

Kram Bea

14 kommentarer:

Sara Mårtensson sa...

Hejsan!

Tack för din kommentar inne hos mig! :-)

Det låter som din rabatt blev jättefin!

Vilken bra ide att skriva ner vad man har i rabatten och hur man ska sköta sina små blommor. Den tanken har aldrig slagit mig och jag vet aldrig vad nått heter eller hur det ska skötas. Detta tål att tänkas på.. undrar bara om jag inte är för lat för att skriva ner varje gång.. hmm..

Hoppas du får en trevlig helg!!

Kram

kaos i ett vitt hus sa...

trevlig fredagskväll på dig med! lustigt jag var oxå i trädgården och grejade idag och funderade på hur jag vill ha det nästa år. har inte gjort något i trädgården iår men det blir ju lätt så när man har bebis.. kom fram till att jag ska planera hela trädgården i vinter så det blir en harmonisk trädgård nästa sommar! barnen gillar sina bokstäver, vilmer har väl inte sagt det rakt ut.. ;-)
kram, ninna.

Mamma C sa...

Ja en trädgårdsmästare skulle sitta fint. Men då skulle man nog få en ordentlig bakläxa på allt man har stoppat ner i gräsmattan lite här och där. Ha en bra helg.
Kram mamma C

Skatan sa...

Underbar avslutnign! Obarmhärtig upprivning...ja du, det kunde vara mig du beskrev :)

Trevlig helg!

Kram,

Anna

Karin Krut sa...

Den drömträdgården såg ju riktigt fin ut :) och bloggen me :) Jag har också funderat på att göra om lite men jag vet inte om jag törs :)
Ha en jätteskön helg
kram Karin

Unknown sa...

Godkväll gumman.
Om du har den trädgården nästa sommar så lovar jag att baka och komma med kaffekorg.
Yogan gör att jag inte är stel i ryggen eller i höfterna, att axlarna inte sitter i samma höjd som örsnibbarna och att det känns underbart skönt att ta ett djupt andetag och jag då kan fylla lungor och mage.
Jag är absolut inte vig, men det känns lättare och lättare för varje dag och vem bryr sig om jag kan lägga huvudet i knät när jag ligger på min blå matta framför tv´n;-)
Dessutom sover jag djupare, somnar lättare.
Låter som en nyfrälst...men det känns så bra.
Kram

Bonnie´s vita rum sa...

Hejsan

Du har ett bloggpris att hämta hos mig!
Tack för en underbar blogg!!
Kram Bonnie

Åsa! sa...

Tack för din kommentar inne hos mig! En trädgårdsmästare och rejält med kapital, det hade varit nåt det! Önskar dig en trevlig helg!

Nilla sa...

Hej.

Vilken underbar bild, en sån trädgård skulle jag också gärna ha :) Och en trädgårdsmästare hade inte varit helt fel alla gånger heller!

Ha en skön helg.

Kram Nilla

chokladblomma sa...

Hej! Kul att du har hittat in till mig! Din blogg är ju alldeles underbar! Skulle vilja ha lite av din energi tror jag bestämt. Då kanske jag äntligen skulle fått sytt lite av de tyger jag köper.:)
Ha det!
Kram A

Anna sa...

Den trädgården vore ju inte fel. Har man den behöver man ju inte rensa ogräs själv i allafall, det lär ju trädgårdsmästaren göra!

Trevlig helg!

Hem och Lycka sa...

Du är utmanad! Se vidare hos mig.. kram!

Hem och Lycka sa...

Hmm, skumt med bannern! Ser att den ligger längst ned i din blogg just nu. Hur har du lagt in den förut?

Hjärtat Mitt sa...

Så fint det blev på din blogg.
Och rabatten måste du absolut visa senare.
Ha en fortsatt trevlig helg.

Kram Mari i Marieholm

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...