onsdag 1 oktober 2008

Stenmålning

Jag hittade några fler bilder i datorn på barnaktiviteter som jag inte visat er tidigare.

Här ser ni hur stenfynd från grävningen i trädgården blir till fantasifulla skapelser i barnens händer. Vi tittade först på stenmålning på nätet.
Det finns många talangfulla målare där ute, kika här t.ex.
Akrylfärger. Hårda penslar (billiga eftersom de är helt slut efter småttingarnas lite hårdhänta målning) och tvättade stenar i passande storlekar som hämtats i trädgården var materialet den här gången.

Akrylfärger är bra eftersom de torkar så fort.


Till det svarta på nyckelpigorna fick barnen använda mjuka, vattenfasta overheadpennor. De var lättare att hantera än de spretiga penslarna.
Och ser ni krokodilen? :-) Sonen såg den i grushögen och sade:
"Jag ska göra ett krokodilansikte"
Tyvärr hade den vita färgen torkat, den som ska vara till tänderna och till ögonen. Inte ens det minsta gamla "Tippex" eller tillstymmelse till vita tuschpenna fanns det hemma, så det kvarstår att måla lite på den. Jag blev så fascinerad över att han kunde se krokodilpotentialen i den kantiga stenen. :-)
...
Maken steker pannkakor. Mums!
Barnen leker i sina rum. De har precis fått flytta upp fler leksaker från sin lekhörna och funderar ut platser till sina saker.

Nu ska jag fortsätta sortera ut kläder från barnens byrålådor.
Det känns som om det alltid är kläder som är:
- fel i säsong
- urvuxna
- slitna
:-)
Ha en underbar onsdagskväll!

Kram Bea

14 kommentarer:

Mamma C sa...

Så fina stenfigurer det blev efter stenarna blev målade.
Kram mamma c

Mamma C sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
chokladblomma sa...

Ni är så otroligt pyssliga! Känner att jag borde rycka upp mig angående det där.. Du/ni ger mig i alla fall inspiration! Alltid en början. Nu ska vi bara fixa tiden..
:)
Ha det gott!
Kram A

Brunkullan sa...

Så söta:)
Och jag föll för frestelsen och la upp lite nostalgikickar jag med:)
Susanne

Sanna sa...

Tack för en bra pysselidé! Vi ska göra mer sådant här hemma också. Var på utvecklingssamtal igår och sonen behöver öva finmotoriken mer. Så det blir pärlplattor och annat pill här framöver. :)

*kram*

Hjärtat Mitt sa...

Åh, såna nyckelpigor gjorde jag oxå med barnen när de var små. Blir lite nostalgisk. Jag har dem fortfarande i trädgården för vi lackade dem ordentligt efteråt.

Kram Mari i Marieholm

Lilla huset på prärien sa...

Hej Bea,

du är alltid så finurlig och kreativ. Faktum är att idag har jag gjort löv-tavlor med mina barn. Helt inspirerad av dig såklart! Det gick bra och barnen tyckte det var kul att deras mamma engagerade sig lite ;)

Kram Jenny

Anonym sa...

Ja, visst är det kul med stenmålning! Det kan aldrig bli fel. Jag har en bok hemma som jag köpte på någon bokrea som brukar inspirera min dotter. Några stennyckelpigor hamnade på balkongen för några dagar sedan och det blev så fint.

Monica sa...

Hej Bea!

Tack för Kalle!!

Det är alltid lika inspirerande att titta in hos Dig.....

Kram

Unknown sa...

Åhh, vilka söta figurer det blev.
Hoppas allt är bra med dig, börjar köket bli färdigt?
Kram

Desirée sa...

Ledsen att skrämma dig med mitt proppskåp - lovar att inte visa muslik igen!!!

Fina saker ni pysslat - rönnhjärtat var underbart fint där på väggen.

IKT i min vardag sa...

Det är jättesöta. Det kan jag ju göra med mina ettor till våren :-)

När jag var liten gjorde vi stentroll med pappa. De står fortfarande kvar i barndomshemmet.

Kram

Anonym sa...

Härliga påhitt och pyssel! Mina tjejer(15 år) har oxå gjort såna där nyckelpigor och deras mormor tar fram dem varje sommar!!
Kram Pia
www.anjocapi.blogg.se

Willewira sa...

Sortera kläder... ja, det känns som om man gör det jämt!
Ofta har man nyss köpt plaggen och nu är det för små igen...

Måla stenar är ju jätteroligt... Även för en vuxen...

Du hittade ingen videosnutt över "här kommer bodd..."?
(Du vet han som ville var med de stora grabbarna.)

Ha en trevlig helg!
Kram Willewira

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...