tisdag 18 november 2008

Paketkalender - 3

Hur länge sedan var det ni gjorde en garnboll?

Jag inte gjort någon sedan jag själv gick i skolan.
Min treåring och min fyraåring har aldrig gjort någon, men efter att det öppnat det fjärde kalenderpaketet kommer de snart vara en garnbollerfarenhet rikare. :-D

Paketet kommer innehålla:
- ett litet nystan med garn i favoritfärgen och två tillklippta rundlar i kartong

Kommer du ihåg hur man gjorde?

Man gör först en mall där man klipper till två lika stora runda pappskivor med hål i mitten. Sedan lindar man garn runt, runt, runt pappskivorna.

Mina barn ska få garnet uppträtt på en grövre nål (en ryanål, sådan där som man använder när man fäster trådar i stickade plagg med bland annat). När det inte går att trä in något mer garn så tar man saxaen och klipper uppa alla trådar (mellan pappskivorna). Sära sedan lite på skivorna och knyt fast en garntråd runtomkring. Spara lite garn till upphängning. Voìla! En häftig garnboll är färdig.


Kanske blir det en groda med filtdetaljer och påklistrade rullögon?

Eller...om man blir riktigt biten...en hel mjuk, mysig matta.
Jag ser den här mattan i vita nyanser framför mig. Mumma!

Eller...om man inte orkar en hel matta...en liten söt detalj på en barnbasker?
Eller så kan barnen göra små bollar att fästa på sina inneskor. Sött så det förslår!
Lycka till!

...

Pssst....imorgon är det dragning på tävlingen... *pekar nedåt* Roligt att så många vill vara med.
Imorgon kommer även ett nytt tips till adventskalendern.
Nu ska jag krypa ner framför teven. Jag har ont i kroppen, feber, ont i halsen...ja-a...ni vet hur det kan vara...liksom allmänt synd om mig alltså! ;-)

Sköt om er...så syns vi kanske imorgon!

Kram Bea

22 kommentarer:

Bollan sa...

Ja du en sån matta i vitt skulle inte va helt fel med lite tid och energi. Bra tips ;-) Kram Bollan

Anonym sa...

när jag var liten gjorde vi dock aldrig nån mall, utan vi lindade runt vad som helst, en rektangulär kartongbit tex, tog bort kartongen knöt ihop i mitten och sen klippte upp öglorna som bildades... om jag inte minns fel...

Anonym sa...

Ont i halsen! Men stackars dig!!

Min dotter gjorde precis en garnboll:) Men en hel matta...wow, vilket jobb!

Krya på dig!

Sara Mårtensson sa...

Ååå.. jag har gjort många, många garnbollar då jag var liten. Men att göra en matta eller en sån där liten groda har jag då aldrig kommit på!
Kram Sara

Linda sa...

vilken charmig groda :) en sån kunde man ju göra... minns att vi gjorde en tusenfoting av garnbollar i skolan. Krya på dig!
Linda

Flingan sa...

Hahaha nu blev jag snopen,jag tror jag trillar av stolen... Ja, nu vet ju du inte varför jag är så glad, men jag och maken pratade just nu i kväll om när vi var små och gjorde snörbollar och vi kom inte riktigt ihåg hur man gjorde...
Snopen blev jag när jag tittade in hos dig och fick en finfin beskrivning.
Tack så mycket.
Jag tror jag ska kopiera dina fiffiga pyssel i adventskalendern.
ha det gott!

chokladblomma sa...

Visst minns jag garnbollarna... jag tillverkade massor!
Krya på dig!
Kram

Ingunn sa...

I helgen skal jeg lage meg en svensk garnbolla!;)hehe

klem Ingunn

Julhuset sa...

Hej!

Kikar in här dåd och då, gillar din kalender idé mycket hoppas det är ok att låna en bild och tipsa om dig.

Kram/Annika

Anonym sa...

Jag vet att vi gjorde domherrar, av sådana garnbollar, som vi hängde i tallriset till jul :)
Så spännande med dragningen!!!

kram!

StrandviksVillan sa...

Tror faktiskt att stora barnen har gjort såna i skolan. Minns själv att det var kul!

Krya på dig gumman! Kram Anki

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Garnbollar - ja sådana har man nog gjort ett par i sina dar. Länge sen nu dock...

Ha en fin onsdag!

h. sa...

Men vilken matta! Jag vill ha..precis sån. / Hanna

Liza i pepparkakshuset sa...

vilken rolig grej att göra :)
Hade faktiskt glömt hur man gör...

Kram Liza

Forma om sa...

Vad uppfinningsrikt!

//Susanne

Anonym sa...

Det är länge sedan jag gjorde garnbollar. Men vad fina saker man kan göra med dem.

Krya på dig.

Anonym sa...

Här är en till som inte gjort bollar på länge, men den härliga mattan gör ju att man funderar på om det inte är dags att göra en!! Det blir väl ett bra "efterjulstöket"-pyssel.

Annika sa...

Åhh gillade den mattan.... knaske skulle man... nej inte före jul... men man har ju så mycket restgarner..... kram Annika

Therese sa...

Vilken nostalgi tipset väcker - och pyssel lust! Önskar min dotter var liiiite äldre, då vet jag vad vi hade gjort ikväll! Nu blir det till att klistra halkskydd i min nymålade källartrapp istället så jag får piffa där i morgon :-)

Trevlig kväll!

Veronica sa...

Här är en tjej som varit delaktig i .. hm, lå mig tänka.... 7½ garnboll sedan i fredags. Ungarna på jobbet har ngn form av garnbollshysteri just nu!!! =o)

Kram Veronica

Anonym sa...

Hej!
Av en slump kom jag in på din blogg för ett tag sedan, och läser den då och då. Är så kul o se allt du gör. Själv har jag bara lite fantasi och tyvärr ingen motivation till att göra...!?
Men just garnbollar, köpte igår garn för jag tänkte pyssla med min sambos barn. Kommer ihåg att jag tyckte det var kul som liten..
Lång kommentar om inget. Men gillar din blogg!!
//Annika

jonnakaos sa...

garnbollar vet jag inte hur många jag gjort genom min uppväxt, liksom de flesta andra, hade dock nästan glömt dem.

Är in här å kikar i mellanåt, får verkligen ispiration, och många bra tips.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...