onsdag 19 november 2008

Paketkalender - 4

Dagens tips på liten gåva i paketet är:
- ett litet paket med små sockarbitar Bild: Dansukker
Hihi..nej, jag har inte fått fnatt... (tror jag). Jag tror inte plötsligt att vi är tillbaka till förra sekelskiftet då höjden av jullycka var en handgjord kälke, en apelsin och några bröstsockerbitar.

Nog för att man ibland saknar den sortens "enkelhet" i julklappshysterin, men här ska istället byggas söta små ljuslyktor i form av små slott, borgar eller kyrkor.

Sockerlykta
Vispa samman 4 dl florsocker, en äggvita och 2 krm ättiksprit till en seg, fast smet.
Fyll en plastpåse och spritsa ut på smörpapper i en önskad grundform. Sedan murar ni upp byggnaden, varv för varv...och fäster med kristyren.
Lägg i ett eller flera värmeljus och NJUT av det vackra sken som omger sockerbitslyktan.
Enkelt, billigt och snabbt! Precis som det ska vara! :-D


Och...för er som kikade in här för att få reda på om ni vunnit tävlingen så kan jag meddela att jag påbörjar dragningen......... NU!
Edit
Jag har dragit en vinnare i "
Ett hem på landet"
Grattis!

Om du skickar din adress till min mail så kommer stjärnan i början på nästa vecka.

Kram Bea

15 kommentarer:

Veronica sa...

Visst blir det gulligt med sockerlyktor!!!! Till er som ännu inte provat, kan jag VERKLIGEN rekommendera det!

Kram Veronica

Anonym sa...

Så sött ;)

kram!

chokladblomma sa...

Taget! Jättebra idé!
Ha det bra!
Kram

Lallis - liv och leverne sa...

Ja!
De är ju så söta!
Kram Lallis

Hanna sa...

Men jösses vilken pysslig människa du är (och det upptäckte jag inte nu men...). Håller du stilen ända in i mål? Jag tror att jag rent av ska ge mig på att göra nåt liknande till min 3-åring.
Kram Hanna

Hem och Lycka sa...

Men vad mysigt med ett sockerhus, vore kul att testa! kram

Lilla huset på prärien sa...

Perfekt Bea, enkelt och lätt för barnen :). Helt inspirerad av dig har jag nu sorterat in färgade papper i mappar för att lätt plocka fram för pyssel-time! :)

Kram Jenny

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Hej!

men så sött...nått för Pennys virknål...??...hihihihi..

Kramiz Nilla

Nilla sa...

Vilka många underbara tips du har kommit med! Ska genast skriva ner lite :)

Ha en bra dag!
Kram Nilla

Therese sa...

Ytterligare ett toppen tips! Tack :-)

Liza i pepparkakshuset sa...

Så många fina tips! Skall spara dem tills lilltjejen bli lite större :)

Kram Liza

Anonym sa...

Hej!

Det blir så fint! Jag har byggt större borgar innehållande flera ställen att sätta ljus.

Ett tips från mig är att köpra sockerbitarna som heter "På bit" (om de fortfarande finns). De är fyrkantiga men ändå lite mer oregelbundna i formen än vanligt bitsocker, vilket jag tycker blir fint. OCh så är de lite vitare också eftersom sockret nog är hårdare pressat.

Ha det så mysigt med pysslandet!

Camilla Alvén sa...

Vilka roliga tips du bjuder på!
Garnbollar gjorde min dotter och jag förra veckan då hon var sjuk.
Ha det bra
Camilla

Anonym sa...

Såna sockerlyktor har vi gjort både hemma och på jobbet! Kul att göra på matteverkstan´=konstruktion.
En jul gjorde vi ett sockerslott istället för papparkakshus.

Ett hem på landet sa...

Tack snälla du!!! Va glad och snopen jag blev att jag vann!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...