fredag 21 november 2008

Paketkalender - 5 och 6


Även om jag inte använder mina akrylfärger eller oljefärger längre så förtjänar de inte att ligga och torka i pysselskåpet bara för det.

Jag köper 3-pack med kilramar på Clas Ohlson till varje barn och låter dem gå loss med penslarna på det uppspända tyget.

Jag föredrar själv att måla med akrylfärger, för de torkar lite snabbare, men det ger en lite krämigare känsla (och en ljuvlig doft) att måla med oljefärg. Det är en smaksak tror jag, vad man föredrar.

Jag är av den åsikten att ska man hjälpa sin små konstnärer att utveckla sin talang så ska man ge dem bra material att kunna utvecklas med.
Det ÄR en stor skillnad att måla med mer täckande akvarellfärger än den där lådan med tio färger man köper på macken och som man måste jobba och jobba med penseln på för att ens få till den djupaste lilla färg. Riktigt konstnärsmaterial lönar sig i längden och det finns många fina grundsatser att köpa hos färghandlarna, Clas Ohlson eller på andra kedjor.
CO har den här grundsatsen med ett dussin färger i olje-, akryl- eller akvarellfärg för 49:-. Det är mitt tips till den blivande konstnären som en liten gåva paketkalendern. Det skulle ju fungera bra att ge en kilram tillsammans med fyra färger första dagen, sedan en kilram och fyra färger till dag två och resterande kilram och färger dag tre. Jag skulle då börja med att plocka ut de tre grundfärgerna till dag ett (blått, gult och rött) samt vitt till dag ett eftersom man då kan blanda till sekundärfärgerna av dessa och ha ett samtal runtomkring vad man gör tillsammans.
Jag brukar tejpa fast vanliga papptallrikar på bordet som de har som "paletter". En vaxduk har vi också täckt bordet med förstås.

Det blir ju perfekta gåvor för barnen att ge till far- och morföräldrar. Lite fint skulle det vara att ta fotografier på barnen och göra svartvita kopior av dem och klippa ut och klistra upp på kilramen antingen före eller efter barnen målat.
...

Nu på eftermiddagen har vi vilat hela familjen så nu är vi lite piggare. Jag och treåringen har tittat på Martha Stewart och hon blev glad när hon såg:
- att de gjorde mosskransar, precis som vi gjort tillsammans
- att det hängde tygvimplar vid presentationen av tygkollektioner
och
- att Martha visade upp "vår" bakform från Nordic Ware
Jag skulle ha åkt iväg på en spelkväll ikväll, men flera av tjejerna är lika dåliga som jag är
(eller var...för jag var sämre tidigare i veckan), så vi sköt upp det till efter jul istället.
Hur är det med er? Mår ni bra? Det här halsonda verkar sprida sig som en ond epidemi just nu i vår region. Ingen influensa. Ingen direkt förkylning med rinnande näsa..."bara" halsont, huvudvärk och allmän trötthetskänsla.
Nu ska vi beställa pizza, för ingen av oss orkar ställa oss och laga mat.

Ha en fantastisk kväll!

Kram Bea
Se lättare när den här bloggen uppdateras med Bloggkoll

13 kommentarer:

Lilla huset på prärien sa...

Jag är så grymt imponerad av dig - du är helt klart min pysslarförebild *ler* (Martha - släng dig i väggen). Det blir ju en jättebra julklapp till barnen. Har ju ett bra, stabilt bord på deras rum så nu behövs det bara en vaxduk och målarsakerna. Det kommer de tycka är jättekul!!

:)

Ha en mysig helg!

Kram Jenny

Åsa sa...

Vilket bra pysseltips, ska försöka ta mig till CO i helgen, men jag har råkat ut för samma sjuka som du, huvudvärk, halsont och allmänt hängig, usch och fy!!
Ha en mysig helg!

åsa i Jönköping

Lena sa...

Jeg som var på CO i går og ikke så den malinga,det var dumt :/,får huske på det neste gang da.....
Bor ikke lngt nord i norge nei,bor ti mil nordøst for Oslo,på Brandval,som igjen er like utenfor Kongsvinger.
Kos deg i helga:)

Lena

Anneli sa...

Ja visst är det kul att måla - mindotter brukar oxå måla och lånar då oftast mina målargrejer men det är ok tycker jag - hon ser ju skillnad på kvaliten och tycker de är mycket finare...
Kramar/Annelie

Anonym sa...

Tack för din kommentar på min blogg och vilken tur att du lämnade en kommentar så att jag hittade till din underbara blogg. Vad duktig du är! Jag älskar pysselbloggar (pysslar inte så mycket själv)och inredningsbloggar. Hit kommer jag gärna tillbaks. Kramilikram

Anonym sa...

Tack för din kommentar på min blogg och vilken tur att du lämnade en kommentar så att jag hittade till din underbara blogg. Vad duktig du är! Jag älskar pysselbloggar (pysslar inte så mycket själv)och inredningsbloggar. Hit kommer jag gärna tillbaks. Kramilikram

Det Ljuva i livet sa...

Hej vännen!

Ville bara skicka en liten häsning och säga att jag saknar dig på fl.

Kram Frida

I ett litet hus sa...

Men VARFÖR har jag inte varit inne hos dig innan! Helt galet vilken härlig blogg du har. Blir superinspirerad av allt fint du gör!

Tack för fina kommentaren inne hos mig!

Allt gott!

Mamma C sa...

Vilka härliga tavlor. Brukar själv kluddra lite med penseln, svamp och rollern på duken. Peppar peppar har inte känt något av halsont ännu. Det är inte kul att vara sjuk. Krya på er och ha en bra helg.
Kram mamma C

m family goes västerut sa...

Vi hade också pizza sommaken kom hem med. Och jag tror minsann jag fått öroninflammation, trodde nästan inte man kunde få det som vuxen... Suck. Så jag får leta upp en husläkare här imorgon.

Tack för pysseltipsen. Mina pysselstunder med pojkarna gick inge vidare i veckan, kanske för att jag var sjuk, eller de okoncentrerade. Får försöka bättre en annan dag.

Återkommer med mitt projekt, det är klart men måste fotas.

Julhuset sa...

Ännu ett inspirerande tips till julkalendern.

Det finns något hos mig till dig.

Kram
Annika

Sunells sa...

Härliga paketkalendertips jag hittade här:)
Så fina tavlor och viktigaste är hur barnen själva upplever själva skaparstunden.
Ha en mysig helg!

Kram Katariina

Anonym sa...

Du har så rätt! Det blir så mycket roligare och finare med riktiga grejer.

Förkylningen ligger där på lur men ingen halsont, tack och lov!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...