fredag 21 november 2008

Köksbygget - en liten rapport

Det är inte bara barnaktiviteter och pyssel som upptar vår tid här hemma.
En hel MASSA tid går åt till köket.

Nu börjar vi väl äntligen kunna se slutet på köket och då har vi ändå inte inte tak över hela, inget golv eller inte ens väggar överallt.
Då kan ni förstå att vägen hit har varit lång.

Men...så här ser det i alla fall ut så här långt på några delar av köket Här ser ni skafferi, kyl, frys, vitrin och liten maskinramp. Ni ser att det saknas golvplank, vi har bara spånskivor på golvet i övrigt. Upptill i taket ser ni lite av taket. Vi har nästan råspont ända fram nu. Socklarna saknas, både upptill och nedtill. Handtag nedtill på maskinrampen. Och sedan...väggen till höger om mikro och ugn. Just nu är det öppet in till den gamla väggen där. (Som vi så småningom ska slå ut och göra till ett större sovrum på andra sidan den här delen istället. Bakom gallret upptill kyl- och frys ska vi ställa musik- och radioanläggningen som ska skötas via fjärrkontroll och bli "osynlig". Små gångjärn på gallret gör att det blir lätt att öppna och stänga där sedan. (Det vänstra gallret är inte fäst).

Här är "matsalsdelen". Här ser ni mer av taket och balken. Hålet är för små vita spotlights och sedan ska vi ha inbyggda högtalare i alla fyra hörnen i köket som blir nästintill osynliga. Vi har tagit bort det gamla fönstret här och satt upp panel. Den vita nyansen motsvarar den färgkod som är på köksluckorna...men...det blev inte alls bra. Den här nyansen ska målas över en gång till eftersom glansen i färgerna skiljer sig åt och då inte alls liknar varandra. Vi har funderat lite på om vi ändå ska behålla nyansen som den är...

...men vi ser ändå att skillnaden här vid kaklet blir för stor. Ni ser också att köksskåpen ovanför är ungefär samma nyans, men att glansen förvirrar intrycken och gör panelen gråare.
Här under ska för övrigt en fin hylla sitta med krokar under för våra vita koppar.


Här ser ni lite mer av det jobb som är kvar. Fönsterfodren är inte riktigt färdiga överallt, men svärfar är gullig och hjälper oss fasa ut dem. Utanpå dem ska vi sedan sätta karmar. Det kommer bli så fint när det är klart tror jag.
Men...under tiden kurerar vi oss.
Sonen gråter, febrig och trött. Han har inget tålamod alls med något. Hängig och sjuk i halsont och förkylning.

Jag har ont i halsen och huvudet.
Dottern är förkyld och det står "11" skrivet under näsan på henne hela tiden och när hon skuttar runt (som hon gör nästan hela tiden...hihi) så hostar hon. Hennes energi och sonens brist på densamma gör att de kommer i konflikter med varandra på ett sätt som de aldrig gör annars. Nu spelar hon på xylofon och sonen gnyr:
"Jag vill inte höra ljudet!"
Då blir hon ledsen förstås.

Tur att maken är hemma och tar hand om sin lilla familj.
Fast snart ska han fara iväg och hämta fönsterbräda och lite annat så då ska jag försöka hitta på en aktivitet vi som vi orkar alla tre. Jag tror det blir att helt enkelt bara sätt oss ner och se någon Astrid Lindgren film eller något. Sådana dagar måste man ju också få unna sig.

"Pappa, mamma vill ha en rosa blomma i julklapp" hör jag just nu från dottern. :-D
Hihi...dags att gå och kramas lite.

Ha en underbar fredag!

Kram Bea

10 kommentarer:

Lilla huset på prärien sa...

Åh Bea vad fint det blir! Och tänk att ni kan vara sådär sjuka allihop och ändå verkar du vara helt harmonisk och lugn! Här är vi alla friska som tur är, annat hade jag nog inte orkat.

Köket kommer bli helt fantastiskt fint!! Jag gillar allt!

Kramis Jenny

Eddan sa...

Vad kul att få se lite köksbilder från er, funderade faktiskt häromdagen på hur renoveringen går!
Det ser väldigt lovande ut tycker jag. Vad härligt när allt är färdigt och ni bara kan njuta av det vackra.
Trevlig helg! Kram från Anette

Backstitch sa...

Hej!
Jag har dig på bloggkoll och läser ivrigt alla inlägg. Du har sådan energi och tanken är att det skulle smitta av sig lite på mig.
Sköt om er nu så att ni sedan orkar inspirera mig igen;)
Kram Moster
PS. Jag blir så avundsjuk på ert kök, det är ju just så jag vill ha det. Mitt är över 20 år gammalt och ser inte alls fint ut. Vinner jag på lotto så då....

Helena sa...

Åh, vilket fint kök ni kommer få! Krya på er allihop!

Nilla sa...

Men vännen så fint det blir! Och smart med radion som göms :) Kan inte vänta på att få se hur det ser ut när allt är klart.

Hoppas ni snabbt blir friska och krya igen!

Ha en trevlig helg!

Kram Nilla

Lallis - liv och leverne sa...

Men du , det kommer ju att bli kanonfint!:)
Kram Lallis

Morfars bod sa...

Spännande att ni bygger in elektroniken,det skulle jag önska att det gick att göra i vårt kök.
Inbyggda högtalare vore mums där.
Ert kommer att bli jättesnyggt.
Som vanligt en massa fina bilder på din blogg.
Trevlig Helg, mvh Vilda Tanten

Smått och gott hos Lina sa...

Va kul att få se lite bilder från köket! Det blir ju jättefint!

Kram Lina

Livet runt 35 sa...

Åh vad ni har kommit långt! Det blir så fint!

Kram Anna

Sanna & Niklas Bröllop! sa...

Hej Bea!
Hoppas att jag fick iväg mailet till dig? Det blev ngt konstigt...!?
Du, vad fint det blir! Så fint med gammeldags stil!
Jag tyckte inte att det passade i vårat hus... vi har kök o vardagsrum ihop och högt i tak väldigt mycket tvåtusental över det.
Ska bli kul att se det färdiga resultatet! Klart till jul...eller?
Kram sanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...