onsdag 3 december 2008

Det lackar, det lackar...

Imorgon är den sista arbetsdagen för mig den här veckan. Det var ju nyss måndag. Så här före jul är det inte bara positivt att tiden går fort. Gulp! För en tid sedan ramlade jag över den här fina bilden på ett alternativt "pepparkakshus".
(Jag kommer tyvärr inte ihåg var, men det var för ett kexföretag)
Kexet finns i USA, men liknande hus borde ju kunna lappas ihop av chokladrån som "murbruk", tak av mandelspån, kanel som sand och florsocker som snö. Jag älskar idéen med strutarna som granar. Hjälp vad fiffigt! :-D


Förra året fick vi en spånskivsplatta av svärisarna. De hade kopplat en lysdiod till ovansidan av den och den ställde vi sedan pepparkakshuset på och draperade med fejksnö. Så fint det blir när det lyser genom pepparkakshusets fönster.
(Tips till fönsterrutor - fäst gelatinblad för luckorna...det ser ut som fönsterglas)

Barnen håller på att plocka undan de sista av sina leksaker nu och det är dags för nattning.
Om trekvart är det "Bonde söker fru", det är det enda programmet jag följer.
Ser ni också på det?


Ha en skön fortsatt onsdag!

Kram Bea
Se lättare när den här bloggen uppdateras med Bloggkoll

17 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken fin! Suoerbra alternativ om man inte är så händig med pepparkaksdeg.

Backstitch sa...

Jag har nog sett något liknande "pepparkakshus" tidigare men tror att det var gjort av knäckebröd. Kokosflingor blir också fin snö.
"Bonden söker fru" följer inte jag inte heller den finska varianten "Maajussille morsian" men jag förjer med så många andra program så det är väl OK att hoppa över något.
Kram Moster

Palmerska villan sa...

det är så roligt att vara inne på din blogg, jag fattar inte hur du har tid med allt.. du är verkligen en flitig bloggare med många bra ideer!
tack
EMMA

Mamma C sa...

Jättebra ide istället för pepparkakshus. Oj, bara en serie du följer. Jag har ett par somjag spelar in. För då kan man snabbspola när reklamen kommer.
Kram mamma C

r e b e c k a sa...

Vilken bra idé! Man borde kunna göra det med savoiardikex (såna man har till tiramusú)... hm...

Sara Mårtensson sa...

Klart jag ser på bonde söke fru! Men du är ju bara för fiffig med lysdiod och gelatinblad för fönstren!! Söt bild du hittat på det alternativa pepparkakshuset också.
Kram Sara

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Vilken alldeles underbar idé med glasstrutarna. Ibland behöver det liksom inte vara speciellt svårt. Bara fantasin sätter gränser... :-)

Ha en riktigt fin torsdag!

Smultronstället sa...

Hahaha vilken kul ide´:-)och annorlunda "pepparkakshus", det gillar nog barnen att använda ingredienser till andra saker.

Mycket fint du producerat i november, kan man få beställa två näsduksfodral?

Jag följer bonde söker fru men tycker att det är roligast med Peter, han verkar vara såå gullig.


Ha det gott
Kram M

Ha det gott
Kram M

Flingan sa...

Vilket sött litet pepparkakshus!
Jag har faktiskt aldrig gett mig på och bakat pepparkakshus, men iår ska jag och barnen göra egen pepparkaksdeg och baka loss lite.
ha det gott

Linda sa...

vilka häftiga granar :) fiffigt... tänkte också göra pepparkakshus i år, bra med flera idéer! Har följt med finska varianten av bonde söker fru :)
Linda

Sunells sa...

Kul med nya idéer till pepparkakshus, har också sett sådana med gelatinbladfönster!
Här har även jag följt den finska varianten av bonde söker fru, även om vi också ser svenska tv-kanaler via svea-paketet:)

Kram Katariina

Anonym sa...

Vilka bra idéer! (Ser absolut på Bonden. Följer Färjan och Desperate Hosewives också, får väl fyrkantiga ögon snart :-))

Lallis - liv och leverne sa...

Det hset var ju en riktigt smart idé:)
Och fint!
Kram Lallis

jonnakaos sa...

Hej
Hoppas du provar att göra detta tjusiga hus, hade iaf varit kul att få se...

kram

Emy sa...

Ja, den där bilden har jag sett förut, så fint litet "pepparkakshus". :-)

På tal om glasstrutar, de är också väldigt bra att ha när man fixar till en födelsedagstårta i form av ett slott, blir fina tinnar och torn av strutarna. :-)

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Hej hej!!

vilken underbar ide!
TAckar för ytterligare tips.
granarna var ju bara toppen.....

Kramizz nilla

Vero sa...

JAg tittar inte på Bonde Söker Fru, hinner aldrig det om kvällarna.

Jättebra idé med det alternativa pepparkakshuset. Hela vårt skafferi svämmar över av gamla kex. Dem skulle man kunna göra av.

Ha en bra helg!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...