fredag 5 december 2008

Alternativ till tomtekläderna?

Den här bilden till mönsterbeskrivningar på alternativa luciatågskläder hittade jag på Ebay för ett tag sedan. Jag blev grymt sugen på att fiffelifixa till en snögubbsdräkt faktiskt.
Visst är den söt?
Men...tomtekläderna är redan fixade. Jag försökte övertyga dottern om hur fin hon var förra året som lucia med luciakrona i håret och rött band runt magen, men...den lilla damen hade redan bestämt sig...hon ville vara tomte.

Sååå...två tomtar kommer det bli. De övar för fullt på pekfingerrörelserna till "Midnatt råder" här hemma, samtidigt som de smyger omkring och sjunger för fullt. :-)

Annars är läget lite motigt just nu. Jag gick hem tidigare igår med feber, dunderhuvudvärk och ont i kroppen. Jag vilade och sov hela kvällen. Jag känner mig mosig idag med och maken har tagit ut en semesterdag och varit ute med barnen i pulkabacken och låtit dem hjälpa till med renoveringen av köket så jag skulle kunna få sova. Det har jag gjort med råge. Jag har inte ens orkat läsa inredningstidningar och då är det illa vet ni. ;-)
Lite piggare känner jag mig nu. Jag har till och med suttit vid symaskinen en sväng, men mest för att jag har så otroligt många beställningar som jag måste få klart.

Min syster ringde igår också och meddelade att vår mormor avlidit i sviterna av sin tredje stroke, 87 år gammal. Jag har beställt tågbiljetterna nu på kvällen. Många tankar går till det som varit och vad hon betytt för mig. Hon var en mycket speciell kvinna. Vila i frid mormor!


Kram Bea

21 kommentarer:

Pysselsyster sa...

Kära lilla Bea

Åh, vad motigt!
Beklagar förlusten av din mormor! Min mormor dog för 14 år sedan igår. Julen blir aldrig densamma igen även om man går vidare och smärtan blir mindre med tiden.

Jag tänker på dig och skickar en stor varm kram

chokladblomma sa...

Tråkigt med din mormor. Även om de levt ett långt och bra liv så känns det alltid när de försvinner. Det blir liksom lite tomt.
Fortsätt och krya på dig! Snäll man du har som hjälper dig så bra!
Ha en skön helg!
Kram

Anonym sa...

Tråkigt med din mormor. Visade alldeles nyss bilder på min mormor för min lille son. Hon gick bort när han låg i min mage 2006 och jag saknar henne enormt mycket. Tyvärr fick de aldrig träffas, även om hon var den första som fick veta att han "flyttat in".

Vi får vara tacksamma för att vi fick ha dessa speciella kvinnor i våra liv! Krya på dig!

Anonym sa...

Mycket tråkig med mormor. Beklagar verkligen, min gick bort för exakt två år sedan. Det är tungt.
Hoppas du blir bättre snart, låter inte bra med feber och sånt.
Många hälsningar / ela

Anonym sa...

Skickar massor med kramar och beklagar sorgen. Vi misste en familjemedlem igår också. Det är så tråkigt när sådant händer.

Krya på dig.

Kram

Stina sa...

Åhhh...lilla mormor. Min gick bort i våras.:-(
Ta det lugnt gumman och ha en bra stund där borta. Bamsekram Stina

Ett hem på landet sa...

Men så söta alternativa lussekläder!!!
Helt underbara!!!!
KRAM

LittlePoppins sa...

Beklagar verkligen sorgen!

Helt underbara outfits, jag gillar speciellt Santas Little Helper.

Hjartliga halsningar fran Mallorca.

villan vid vilan sa...

jag bara tycker att du gör så FANTASTISKA saker hela tiden:) är så avis!!!!! Dels är jag inte så bra med nål och tråd och sedan tycker jag att jag inte har tid. Hur gör du???? Vill ocså vara så där pysslig...kram på återseende

Caroline sa...

Vad tråkigt med din mormor, skickar en stor kram!
Krya på dig också, att inte orka läsa inredningstidningar är riktigt illa ;)

Lilla huset på prärien sa...

Hej Bea,

så tråkigt att höra om din mormor. Men vilket långt liv hon har fått leva, förhoppningsvis har det varit ett bra liv också. Och hon har ju fått se dig växa upp :)

Gillade verkligen den lilla snögubben också! Men mina har redan bestämt sig de också - de ska vara pepparkaksgubbar.

Sänder dig en hel påse med styrkekramar - ta hand om dig. / Kram Jenny

Äppel Päppel sa...

Vilka fantastiska små outfits! Skulle också vilja göra egna till mina töser... Nästa år kanske! Tiden räcker inte till åt allt man vill göra! Krya på dig!

Jennie sa...

Tråkigt med din mormor! Förlorade själv min morfar precis och det är tungt...
Det man kan trösta sig med är alla fina minnen man har tillsammans och att de har levt ett lyckligt och långt liv...

Kram Jennie

Sanna & Niklas Bröllop! sa...

Många minnen dyker upp när någon nära går bort.

Jag har mailat dig idag igen!

Trevlig helg!

Hälsningar Sanna

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Mina varmaste tankar går till dej !
Oj va sorgligt med din mormor , det är så jobbigt när sånna som alltid funnits plötsligt försvinner .
Man fattar inte .
Min mormor gick bort i somras och jag är på väg var och varannan dag att ringa henne , men kommer på i sista stund .. -Nej just det !

Vilka urgulliga kostymer , ser fram emot att se hur det blir !

Krya på dej nu din stackare ! Hoppas att du får en bra helg , trots allt !!
Många tankar/Lotta

Nettan sa...

Mina tankar går oxå till dig !

Förlorade min Mormor för 2 år sen 87 år gammal, så saknaden är stor...

Har oxå vart sjuk i veckan, så hoppas du snart är bra igen, så du hinner med allt du ska göra !

Kram Nettan

Tanjis sa...

Åh,jag blev helt kär i det där mönstret..............var tvungen att beställa det! Suck. Ja,jag vet att jag inte kommer hinna sy det men det var ju så himla gulligt!

Vad tråkigt att höra om din mormor. Tänkte först skriva att du skulle vara glad som har fått ha henne kvar så länge,min egen mormor gick bort innan jag fyllt 18 år. Men sen kom jag på att det är ingen tröst! Man vill ju ha alla nära och kära kvar så länge man bara kan.

Ta hand om dig!
/Kram Tanja

Annika sa...

Vilket sorgligt bud du fått så här före jul.... men du har säkert en massa underbara minnen att plocka fram.... dom finns ju alltid i tankarna dessa underbara mor o farföräldrar...... Kram o trevlig helg.... Annika

Tanjis sa...

Tack för din kommentar! Jag var ju bara tvungen att beställa det där mönstret men jag är inte heller säker på att jag kan men vi får väl se. Jag får höra av mig till dig om jag lyckas men det kan ju ta ett tag! ;)

Så du har också spelat innebandy, va kul! Jag älskar verkligen det men jag börjar ju dessutom bli lite gammal, hehe, men kan inte sluta för det. Så länge jag platsar i laget. Men visst går det en massa tid. Det är okej nu när jag är mammaledig tycker jag för då träffar jag ju barnen hela tiden men annars när det är match på helgen så är jag oftast borda ca 4 timmar beroendes på vart matchen spelas. Så ibland hinner man ju inte så mycket på helgen som man borde. Men motion är ju viktigt det med.

Va synd att du inte har något lag närmare där du bor. Antar att det är det som är bra när man bor nära en storstad som jag gör, att det finns mycket att välja på.

Nej,det där rosa tyget till snigeln är faktiskt egentligen en duk från Hemtex. Men visst var tyget gulligt? Har sytt klänningar i det med,två är klara och tre stycken är på gång men vart inte så prioriterat när det är jultider.

Tack för att du skriver en så inspirerande blogg!!

Kram Tanjis

Mimmi sa...

Tack för inspirationen till tomtedräkt! Nästa måndag skall lille G var tomte på hundklubben och det är mao dags att börja sy (fick reda på det i torsdags). En grön jacka med randiga pantalonger och halsduk får det nog bli. Skall försöka få till löstagbara muddar i hals och ärmslut så jackan går att använda annars också.

Beklagar sorgen, det är alltid jobbigt. Själv har jag årsdag den 5:e då mamma dog just den dagen för 6 år sedan och igår (7:e) fick jag det tråkiga beskedet att min faster fick avluta sitt cancerlidande. Mycket sorg, men man får inte glömma av det fina man fått.

Kerstin sa...

Hej Bea.

Jag beklagar verkligen, och tänker på er idag.

Kram Kerstin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...