måndag 1 december 2008

Glöggfestgåva

När jag bakar kakor bakar jag alltid en dubbel sats. Kakor behövs alltid i vårt hus. Vi är inga kakmonster någon av i familjen, men vi älskar att baka kakor och att ge BORT kakor.

Cellofan runt några kakor, en vacker tag eller en bild som skrivits ut från nätet och vi har en ljuvlig "gå bort present" oavsett högtid eller årstid.
Nu duggar glöggfesterna tätt och det är ju bara ljuvligt!

I fredags bakade jag och barnen:
- farinkakor med mandel
- en stor saffranskrans
- två påsar lussekatter
- en mjuk pepparkaka
- en mjuk saffranskaka


Vad vi kände oss duktiga!

-

Jag har gjort min andra sats med hemgjord glögg nu. Dottern hällde i kryddorna och jag hällde i vinet. Hon rörde i den kalla blandningen och så namngav vi alla kryddorna. Det känns stort att min treåring vet hur pomerans ser ut och luktar. Det visste inte jag ens när jag var tjugotre typ. ;-)

Fast...senaste satsen skulle jag "spetsa till" lite. Jag tog en skvätt från botten av en vodkaflaska som vi hade. Perfekt tänkte jag.
Det tänkte jag INTE när jag smakade på glöggen efteråt eftersom det varit CITRONvodka.

Odrickbart! Usch, blä och fy!!!
Jag vet inte vad som gjorde att ögonen tårades mest. Den vidriga smaken eller det faktum att jag kommer behöva hälla ut 1,6 liter fullgott vin i slasken.

...

Måndag annars. Keramikkurs. Jag glaserade. Bedrövelse...men det artar sig nog till slut efter lite finputsning. Jag tror att jag kan kunna känna mig nöjd med en del i alla fall. Hoppas jag! :-S

Och försäljningen har gott bra. Över förväntan. Det känns otroligt roligt. Tack för alla goa lyckönskningar!

Ha nu en underbar tisdag!

Kram Bea

9 kommentarer:

Sofie sa...

Mumselimummsiga kakor! :) Va duktig du är! Allt pyssel, så mycket fint! :) Kram kram

Marie//Tekla Maräng sa...

Jisse vad du är duktig. Småkakor och jag går inte riktigt ihop, dom brukar bli stenhårda?!

Ha det gott Marie

Lilla huset på prärien sa...

Känns som om jag alltid upprepar mig när jag är här inne hos dig men jag måste säga att du är så himla duktig!! Wow - alla kakorna, och egen glögg! Det hade jag nog inte vågat med min 2-åring... kanske med 5 åringen men allt han gör ska hon göra... så nej... det blir nog ingenting med det. Lite bak ska vi göra i alla fall, är det tänkt :)

Ha en skön vecka!

Kram Jenny

Backstitch sa...

!!!!!!Bakade ni allt det där?????
Ni skall nog känna er super duktiga.
Kram Moster

Charlotta sa...

Passar på att lämna en hälsning eftersom jag varit en mycket flitig besökare här hos dig de senaste veckorna. Njuter av att läsa om alla dina påhitt. Imponeras av att du har tålamod att involvera barnen i sådan hög utsträckning. Skrattar av misslyckade projekt såsom citronglöggen.

kram och tack för härliga inlägg, jag fortsätter att prenumerera!
//Charlotta

Sanna & Niklas Bröllop! sa...

Hej Bea!
Jag har försökt maila dig ett par gånger på den adressen som du skrev men det funkar inte....
Kolla så att adressen verkligen är korrekt!
Hälsningar sanna

Anonym sa...

Perfekt gå bort-present! Allt blir vackert i cellofan! :D
Kram

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Hallåååååå!!

du milde tid så mycke underbara saker du gör hela tiden.....tack för all underbar inspiration!

Kramizzz Nilla

Veronica sa...

Ha ha ha. Allt utom t-röd går att dricka säger dom väl. Tråkigt på glöggen. Har du ngt eget smarrigt recept man kan få tigga till sig??? Utan citronsmak.. He he!
Kakorna ser riktigt smarriga ut! En vin present. Här får jag gömma alla kakor. Jag visste det inte då,men jag har gift mig med kakmonstret!

Ha det bra
Kram Veronica

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...