måndag 12 januari 2009

Keramiktorka

Och plötsligt var lusten att skapa borta. Jag vet att den är borta bara tillfälligt, men jag SAKNAR den. Så är det bara. För några år sedan läste jag en bok som hette "Kvinnors kreativitet" och där tog det just upp detta...att man efter perioder av kreativitet kan känna en slags urladdning, en återhämtningsfas om man så vill. Det vill jag tro att jag är i just nu.

På keramikkursen idag gjorde jag ingenting mer än ett pyttelitet fat att lägga tesilen på.
That's it!
I övrigt fann jag inspiration genom att bara sitta tillsammans med mina goa keramikkamrater, se hur de gjorde...diskutera och resonera om olika lösningar. Dessutom så läste jag om olika tekniker i de kursböcker som finns på plats och försökte fundera på nästa steg.

Jag hoppas att inspirationen återkommer till nästa vecka. Tills dess ska jag ha gjort ett avtryck i trolldeg av några stickade tröjor jag köpte på loppis. De bränner jag sedan och ska ta med mig till nästa lektion. Då ska jag använda dem att prägla lera med så att jag får dem liknande det Annette Bugansky har gjort. (I wich)
Se några inlägg längre ner på hennes vackra alster som förenar det stickade med det keramiska.

Inte är jag klar med bloggen heller som ni ser...men...I'll get there.
En sak i taget (eller ett par i alla fall...hihi)

Ha en underbar morgondag och jag önskar er all kreativitet!




21 kommentarer:

Anonym sa...

Kreativiteten kommer alltid tillbaka för oss skapargalna.:-) Här försvinner den när jag tar fram jobbet. Att rita ut och klippa bitar till bollarna är så trist. Men det ska göras och när det är gjort börjar det roliga med att sy ihop och fylla dem. Har väl något att göra med att det inte blir en klar produkt på en gång.

Önskar dig en bra vecka.

Titti underkalas-eken sa...

Jag frågade konstnären Lena Linderholm en gång på den tiden hon och jag mailväxlade, om hon har något knep för att få fart på kreativiteten när hon känner det som du breskriver. Och det hade hon. Baka ett bröd sa hon. Eller plocka en bukett blommor... Den typen av saker sätter igång allt igen. På mig funkar det, kanske det kan fun ka för dej med? Ha en skön vecka! Kram Titti

fante sa...

Jag har också en återhämtningsfas på g. Tråkigt :-( Får hoppas på att det inte är någon lång fas ...

Lilla huset på prärien sa...

Det är helt okej att inte alltid vara på topp inspirationsmässigt. Jag känner dig så väl (!) vid detta laget att jag vet att den kommer att komma tillbaka förr eller senare *ler*

De där vita du visar bild på är grymt vackra!

Kram Jenny

Mia sa...

Känner igen fenomenet trots att jag inte bloggat så länge. Samma sak hände mig även innan jag kom in i bloggvärlden.

Jag väntar och hoppas att din inspiration hittar tillbaka snart.

Kram Mia

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Känner på precis samma sätt just nu. Måhända kan det vara på grund av urladdning efter allt julpyntande och pysslande... Men det kan ju vara skönt med sådana perioder också. Få tid till att samla på sig lite energi.

Ha det fint!

Skatan sa...

Hej!

Jag känner tillfullo igen mig i vad du skriver. Kreativiteten går i vågor hos mig. När jag inte är kreativ är jag dock inte alls tillfreds med tillvaron - jag är riktigt irriterad. Bäst mår jag när idéerna - goda som dåliga - bubblar och vill komma ut...

Det där med att sitta av timmar på keramiken känner jag igen! Det har jag också gjort. Men det är ganska skönt. Bara sitta några timmar. Egna timmar.

Du skall se att det snart vänder igen :)

Kram!

Forma om sa...

I precis den urladdningsfasen har jag befunnit mig nu, alltför länge tycker jag. Tur då att det finns så många fina och kreativa bloggar att följa tills min egen kreativitet vaknar igen ur sitt vinterslummer.

Lycka till med keramiken. Kommer säkert bli jättevackert!

//Susanne

Marie//Tekla Maräng sa...

Du är säkert i en återhämtningsfas vad det gäller kreaktiviteten. Du har någonting på min blogg. Välommen:)

Dalatorpet sa...

ja du... om man känner dig rätt så dröjer det inte länge innan den sprudlar igen

Livets Ljusa Stunder sa...

oj vad fin din blogg var nu =0) Hur gör man egentligen för att få den lite roligare?

Bollan sa...

Hej oj du börjar få i ordning bloggen har sett 3 olika bargrunder nu. Alla lika snygga. Ser med spänning fram i mot slut resultatet. Jo nu har jag gjort så att man kan anmäla sig på min blogg typ som bloggkoll. Vore roligt om du ville vara med eftersom jag följer din :-) Kramizzar

Mamma C sa...

Oj, det har ändras om här ser jag. Var några dagar sedan jag tittade in. Ibland kan det bara försvinna ens kreativitet. Men vips så är den där igen.
Kram mamma C

chokladblomma sa...

Det är klart att du är inne i en så'n fas! Kreativiteten är helt säkert tillbaka nästa vecka! Om inte tidigare!
Ha det bra!
Kram

Caroline/drömlägenheten goes radhus sa...

Så mysigt du gör härinne!

Min mail krånglar! Har skickat två mail, som ej verkat kommit fram. Meddelar mig här istället. Vänta med att tillverka hjärta, jag åker bort imorgon och kommer hem på söndag kväll. Mailar dig på måndag!

Ta en paus i kreativteten, den komemr nog tillbaka snart! Är i en paus jag med. Lite skönt. Har haft ett rensningsryck i köket idag, lite kreativt "skapande"!

Kram !

Caroline/drömlägenheten goes radhus sa...

Så mysigt du gör härinne!

Min mail krånglar! Har skickat två mail, som ej verkat kommit fram. Meddelar mig här istället. Vänta med att tillverka hjärta, jag åker bort imorgon och kommer hem på söndag kväll. Mailar dig på måndag!

Ta en paus i kreativteten, den komemr nog tillbaka snart! Är i en paus jag med. Lite skönt. Har haft ett rensningsryck i köket idag, lite kreativt "skapande"!

Kram !

Caroline/drömlägenheten goes radhus sa...

Så mysigt du gör härinne!

Min mail krånglar! Har skickat två mail, som ej verkat kommit fram. Meddelar mig här istället. Vänta med att tillverka hjärta, jag åker bort imorgon och kommer hem på söndag kväll. Mailar dig på måndag!

Ta en paus i kreativteten, den komemr nog tillbaka snart! Är i en paus jag med. Lite skönt. Har haft ett rensningsryck i köket idag, lite kreativt "skapande"!

Kram !

Erika sa...

Din sida är alltid svart när jag kommer till den o sen när den har laddat klart ser jag en massa fina saker och just nu är det lika spännande varje gång vad man skall få se.

Unknown sa...

Jag känner igen mig i det du beskriver. Har haft en svacka vad det gäller smyckena, men så var jag på en öppen pysselgrupp med likasinnade och oj vad det tog fart igen.
Det kommer och det går som med allt annat.
Kram på dig.

Anonym sa...

Aha, återhämtningsfas tycker jag låter som något mycket bra! Jag tror att när det liksom står stilla så laddas man och sedan kommer det en explosion av nya fantastiska idéer.

Kerstin sa...

Usch ja, ibland är det så! För mig kommer lusten tillbaka när jag inte "får" pyssla, typ om jag har en tenta på G och inte hinner sy eller spika.

Jag har iallafall gett dig en utmärkelse, för att du är en av de pyssligaste jag vet, och jag ääälskar din blogg för det! Välkommen att titta in hos mig!

Kramar Kerstin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...