fredag 23 januari 2009

Strukturvecka 4 - väskrensning


Jag gillar ordning och reda. När jag nu "rensar i röran", hänsynslöst och osentimentalt så inser jag att jag ändå behöver lite "struktur" i min egen vardag för att faktiskt fortsätta bibehålla strukturen framöver.

Jag kom då att tänka på en liten broschyr som någon tidning gav ut i mitten av 90-talet. Jag fascinerades av den och sparade den länge.

Den var indelade i årets alla veckor, där varje vecka vigdes åt en alldeles speciell, viktig uppgift. Det kunde vara att se över, komplettera eller ändra innehållet i:

- badrumsskåpet

- medicinskåpet

- handväskan

- skafferiet

- trädgårdsfröerna

- verktygslådan

- cyklarna

- strumplådan

- kryddhyllan

- pärmarna

etc.


Jag kommer ihåg hur jag inspirerades av det tänket...att "Det här är veckan då jag ser över mina skor, mina skovårdsprodukter...putsar upp, impregnerar, köper nya skosnören, kastar, kompletterar eller lämnar till skomakaren" Fokus på EN sak i taget.


Det tänket ska jag försöka återinföra och tänker skriva om det varje vecka här i bloggen. Den här veckan är snart slut, men det som är kvar av den viger jag till:


VÄSKRENSNING

- Rensa plånboken på gamla kvitton. Lägg ev. in nya fotografier på personer/saker du blir glad av. Plocka ur kort du inte använder så ofta. Släng stämpelcheckar (från typ "Tebutiken") om du inte stämplat i den på många månader. Orka släpa runt på ett tjockt häfte varje dag, dygnet runt, för priset av ett extra hekto te liksom. :-) Mynt i sparbössan.

- Handväskans innehåll. Byt ut tamponger och bindor som legat där ett tag. Plåster kan vara bra att ha. Övrigt jag bara måste ha är mitt läppstift, en liten kam, spegel och mitt näsduksfodral fyllt med rena pappersnäsdukar. Plats för plånbok, mobil och nycklar. I övrigt försöker jag att inte ha NÅGOT mer med mig.

- Tvätta upp tygväskorna. Skänk bort de väskor du inte använt på länge. Se till att du har en väska du ÄLSKAR - sy antingen en själv enligt något av alla de underbara mönster som finns på nätet, eller köp en ny. Tänk inte i första hand på att den ska matcha din jacka för stunden, utan tänk på att den ska matcha DIG som person...då kan det inte bli fel.


Här följer några av de fantastiska väsklänkar som finns där ute. Det finns alla chanser att sy sin egen väska av sitt favorittyg.

Foofanangles bagsket










Jag sparar det bästa till sist, en UNDERBAR inspirationskälla. Kika runt på U-handsblog och häpna över alla vackra väskor hon skapar utifrån sin fantasi och sina olika intryck. Hon har låtit sitt hjärta leda henne i livet och lever nu av det hon älskar att göra.

........

Nu ska jag fortsätta att rensa. Eller snarare fotografera, slänga och skänka.
Det är vår lediga fredag och barnen tycker det är så roligt att hjälpa till. Deras städförkläden och städklutar åker på dem, för de tycker det är så roligt att ha dem. Ni skulle bara se hur allvarligt de tar på sina uppdrag när de har dem på sig.
:-)

Ha en underbar fredag!


18 kommentarer:

Noamaja sa...

Oh, så inspirerande inlägg! Behövde lite inspiration då jag tappade den någonstans igår... Kanske hittar jag den, tack vare dig, någonstans nu.

Ha en fin dag och helg!

Kram, A

Veronica Tingvall sa...

Tack för all inspiration. Idag ska det städas här hemma. Jag har ju rensat i lite olika rum men den stora städningen har fått vänta så nu står det sopsäckar och köllsortering överallt... det ska tas hand om idag.

Kram och lycka till med fortsatt rensning/Veronica

Esbe sa...

Som de andra säger: Tack för inspirationen!

Jag måste säga att jag tänkte att om jag hade haft det där veckoschemat så kanske jag hade följt det slaviskt mellan varven (vilket skulle varit behövligt) men nu så är du som sagt en inspirationskälla, så jag rensar måhända inte samma saker som du, men jag kommer alltid igång med att rensa något när jag har läst din blogg!

Lycka till!

StrandviksVillan sa...

Den broshyren önskar jag att jag hade! Lät som en bra idé. Hihi, nu kom jag ihåg en broshyr som jag också säkert har kvar nånstans - om förvaring, från Ikea.
Neeej, nu har jag druckit kaffet klart, måste gå och fortsätta innan jag "svalnar" i min iver. Sovrummet är klart nu också, tjohooo (ja, utom klädskåpen, det blir en annan dag med ny energi).
Ha en fin fredag med kidsen!

Pricken över i sa...

Hmmm, måste nog städa väskan lite... tack før goda råd, fick mig att inse att min væska är som ett svart hål, får plats oändligt mycket, men när man ska ha något så finner man det inte ;)
Tack før en inspirerande blogg!

Lotta sa...

Hej
beundrar din ihärdighet. Önskar dig lycka till i ditt rensande.
kram Lotta

Anonym sa...

Men det där var ju en fiffig idé - en sak i veckan - då blir det ju liksom överkomligt! Tål att tänkas på, men jag börjar nog med att se hur det går för dig.

Tack för tipset!
/Terese

Mamma C sa...

Blir bara svettig när jag läser om alla dina projekt.
Ha en trevlig helg.
Kram mamma C

Grodmamman sa...

Vad härligt det låter med er rensning och jag tror att man ibland behöver ta en sak i taget för att inte tröttna direkt. Särskilt om man behöver röja mycket. Gillade inlägget där du skrev om hur ni diskuterat om alla sakerna ni röjde ut. Började direkt tänka på saker jag har och vad jag kände för dem.
Tack för all inspiration till att börja röja!:)
Kram

á Yeliqa sa...

Åh vilken bra ide. Det här måste jag ta efter. En rensning i veckan borde man ju klara av...kanske...och skulle inte det gå så kanske man klarar varannan eller var tredej vecka och det är ju bättre än inget :)

Charlotta sa...

Hej hopp! Det låter vettigt med ett särskilt fokus per vecka. Jag kör med ett särskilt fokus per dag, typ Blomstermåndag och Byråkratisk tisdag, och det är perfekt! Ska fundera på vilket veckofokus jag skulle kunna ha nästa vecka. Eller förresten, veckan efter det, för nästa vecka är det fokus på min sambo. Han disputerar 30/1!

Ha den härligaste helgen,
kram Charlotta

Ullis/Leva på landet sa...

Toppen idé med en ska i taget. Det ska jag köra igång med nästa vecka.


Ha en bra helg!
Kram Ullis

Anonym sa...

Her er også et link til en blog, hvor man kan få meget inspiration.

Blog:
http://pinklemonadeboutique.typepad.com/pinklemonadeboutique/

Flickr:
http://www.flickr.com/photos/7636984@N03/

Jette/Danmark

Anonym sa...

Hej Bea,
Fick väskan och plånboken städad tack vare dig igår... och sen rensade och sorterade jag bland våra favoriter på datorn. Inte så mycket men alltid något.
Trevlig helg!
Kram AK

Annika sa...

Blir sååå inspirerad av ditt röj... men just nu oooorka jag inte.... febern ger sig inte så ryggläge är att rekommendera...:) men jag rensar i huvvet.... går igenom lite av varje... ska ta o sätta fart så fort jag blir piggare.... detta med ett röj i veckan var inte dumt.... Kram Annika

Anonym sa...

Vad många underbara väsksidor du har hittat! Jag gör alltid min egen handväska med ett nytt textiltryck (eget) för varje år. Har nu gjort tre stycken.

Måste snart köpa ny symaskin om det ska bli någon i år!

Sara Mårtensson sa...

Vilken smart idé Bea!! Jag borde verkligen göra på samma sätt!

Ha en trevlig kväll!

Kram Sara

En liten smula sa...

Vilket bra tips! Det gav ordentlig inspiration att kämpa sig igenom allt som jag behöver gå igenom. Känns verkligen som att jag fick en spark därbak ;) Fast på ett positivt sätt :)

Ha en fortsatt trevlig helg!
/Sara

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...