söndag 4 januari 2009

Vardagsrummet från himlen

Varje gång jag ser det här vardagsrummet från Slettvoll så stiger pulsen.

Min tresits och min tvåsits har jag placerat på liknande sätt. Min pall står på motsvarande sätt också som på bilden, fast med ett ljusbeige fårskinn från ett av de får som maken hade som ung.

Jag ska införskaffa mig en liknande stor matta och jag tycker om "balanstänket" med att ha två träd och två lampor som speglar varandra. Buketten på bordet vägs upp i centerlinjen av en liknande bukett Amarylis i fönstren kontrasterande placerat. Pallens placering till vänster vägs upp av en större lykta till höger.

Jag tycker mycket om bordet. Det är den som "gör" hela bilden på något sätt. Fast trots att jag behöver ett nytt soffbord så vet jag att jag:

- aldrig skulle "våga" köpa ett mörkbrunt bord, nu när jag äntligen håller på att måla om alla murriga bruna fönsterkarmar och fönsterbräden från 80-talet
eller...om jag ändå bestämmer mig för att "våga"...
- bli galen på att inte kunna använda dammsugaren på ett smidigt sätt i och med ramen under bordet. :-D
...

Här har varit så kallt idag. Vi har inte stuckit ut näsan utanför dörren idag utan spelat spel, fikat och tittat på film på filmduken tillsammans. Vi har så kallt här inne. Det är nästan lite sunt att påminna sig om hur de kan ha haft det borta i backstugorna för om åren. Fy hunnan!

För övrigt har min digitalkamera givit upp. Jag trodde det var batteriet som behövde laddas, men trots laddning nu så är den heldöd. :-(

Ha en riktigt skön söndagskväll!
Jag läste precis att man måste hålla om varandra "upp till en minut" för att en kram eller puss liksom ska UPPFATTAS av kroppen. En snabb kram och puss går liksom kroppen obemärkt förbi. Värt att tänkas på tycker jag...så jag ska klocka nästa kram...hihi! ;-)

Kramas och pussas på nu!

Kram Bea

15 kommentarer:

Skatan sa...

Aha, här är en till som skall ta fram tiduret ;-)

Godkväll frun!

StrandviksVillan sa...

*Stöööööön* jag veeeet!! Jag totalt älskar den bilden, har den själv i min "yummie"-mapp, liksom flera andra bilder från Slettvoll! Gillar också tänket med symmetri och önskar mig två likadana små sidobord på varsin sida om soffan. OCH att slänga ut tv:n ur vardagsrummet!

Tack för bilden och funderingarna!
Kram A-C

Mamma C sa...

Vilket vackert vardagsrum du visar. Så trist med kameran sådant ska bara fungera. Man var inte riktigt beredd på denna kyla som kommit.
Kram mamma C

Himmelbit/Njut en smula sa...

Åhhh det är ju sååå fint!! Har flera bilder från Slettvoll i min inspirationsmapp - underbart!

Ja, här har det också varit kallt idag. Vi vågade oss ut för lite kälkåkning dock men det först på eftermiddagen när det hade värmts upp liiite ute iallafall.

Ha det toppen!
Kramar *i + en minut*.. ;-) :-D

Titti underkalas-eken sa...

Här är en till som blir alldeles till sig över en del av Slettvolls interiörer!! Så otroligt välbalanserat mellan modernt, klassiskt och bara..alldeles... underbart!! Så nyfiken på att få se ditt vardagsrum nu ju!
Ha det gott!! Kram Titti

Charlotta sa...

Oh. Vackert. Har just bläddrat igenom katalogen via din länk. Wonderbar. Får se till bara att din svärmor inte bowlar hos Slettvoll...

kram Charlotta

ps. Ska ge mannen en riktig långtradare i kväll ;-)

Ett skönare liv sa...

Åh så underbart !!!!!! Ge mej också !

kram nadja :D

Tulipa sa...

Hallå!
Jag älskar också den bilden!
Nu ska jag nappa på ditt tips om att surfa på den sjunde vågen...fast på bloggen då...!
Kram Tulipa

Anonym sa...

Det där lät bra med låånga kramar och pussar, ska visa det för käraste ;) För vem vill inte kramas länge.

Lyktor och Tyg sa...

Helt underbar bild på vardagsrummet, vi ska så snart minstingen på 19 flyttar hemifrån göra om vårt vardagsrum, JAG längtar. Kan tänka mig något som bilden visar.

kram Kristina

Eddan sa...

Visst är det vackert! Skulle absolut inte säga nej till detta möblemang. Vi har uråldriga jättefula vardagsrumsmöbler (bruna stressless fåtöljer i skinn + en soffa i ljusare brunt skin). Fåtöljerna spricker i sömmarna och de är riktiga skamfläckar. Tyvärr ligger prioriteringarna på annat just nu så vardagsrummet får vänta (det finns ju plädar att lägga över ;-)).

Här har det varit snöstorm i två dgr och idag har det varit närmare -25 grader. Då är det skönt att vara inne och hålla sig i närheten av kaminen.

Må så gott!

Kram från Anette

Mia sa...

Jippi, jag är på benen igen.

Det är så vackert och jag skulle gärna ha det likadant men vårt hus är för litet för det. Bilder och drömmar är inte så dumt det heller.

Kul att du kunde glädja medresenärerna också med min fågelsång på bloggen. :)

Ha en fin vecka!
Kram Mia

Anonym sa...

Älskar också den bilden. Hade gärna haft det bordet!! Ringde för ett tag sedan och kollade vad det kostade, var ca 10 000kr och det tycker jag är väl mycket för ett soffbord även om det är fantastiskt vackert!!

Erika sa...

Och så syr du oxå! Oj va jag kommer att gilla att läsa vidare på din blogg.

Det där med kramen skall jag påpeka nästa gång mannen klagar. Det är ju så skönt att få en varm, go, lång, kram!

Jeanette Hornbeck sa...

Det där huset har vi varit på visning på, synd bara att det inte riktigt är rätt läge att sälja och köpa hus nu.
Kram på dig, härligt med allt nybakat ni har fått i veckan.
/Jea

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...