måndag 5 januari 2009

Inspiration till keramiklektionerna

...hittade jag TONVIS i den underbara Annette Bugansky. Se bara...är inte detta ren SKÖNHET!?
Hon har sin bakgrund i klädesindustrin och har jobbat bland annat som designer för Jean Muir.
Sin kärlek för textilier har hon fört med sig in i keramiken. Hon handstickar en form till varje föremål som hon sedan låter präglas in i själva leran. Resultatet blir fantastiskt tycker jag - gränsen mellan det textila uttrycket och det keramiska har suddats ut.

Jag ska ge mig iväg till närmaste loppis å det snaraste och se vad jag kan hitta för spännande stickade material som jag skulle kunna använda på samma sätt.
Och här har jag ju en anledning också att själv jobba med mitt nyårslöfte - att lära mig att sticka. Jag kan få en anledning att lära mig skapa egna små mönster på provstycken och använda på mina keramiklektioner.

Jag längtar verkligen efter att få sätta igång.
...
I övrigt önskar jag verkligen att jag hade en fungerande digital kamera. Då hade ni bland annat få se dinoasurieäggen som håller på att kläckas i vårt badrum. Fascinerande julklapp som jag hittade åt barnen. Varsitt stort ägg som man ska lägga i vatten. Inom 12-24 timmar ska ägget kläckas. Dinosaurien fortsätter att växa inom de närmaste dygnen och tar sig själv ut från ägget. Storleken på dinosaurien varierar och ingen av oss vet hur de egentligen kommer att se ut.

Spännande! (Jag kan säga att både maken och jag har också varit där och kikat ett par gånger...nu har skalet börjat krackelera något. Barnen viskar när de är runt ägget.
"Vi får inte skrämma dem" och vi har studerat dinosaurieböckerna för att försöka lista ut vilken typ av dinosaur det kan komma att bli.

Vi kan verkligen säga att familjen går i "väntans tider"...hihi.
Nu har vi 21 grader kallt här ute så det blir till att hålla sig inne idag. Hur kallt har ni?
Det skulle tydligen bli varmare och det är ju lite bättre om det blir runt fem minusgrader istället.

Ha en underbar måndag!

Kram Bea

20 kommentarer:

Lilla huset på prärien sa...

Nä - du skojar!! Vilken kul idé med sådana ägg. Det vill jag också ha! Vart vänder jag mig??! Min son hade verkligen ÄLSKAT det!!

Kram Jenny

Lallis - liv och leverne sa...

det låter ju jättespännande med äggen!:)
Och jaaa; det är skönhet.Vacker bild också.
Kram Lallis

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Åh vad spännande med äggen ... hoppas få se era bebisar sen !
Men var det därför du skulle lära dig sticka ..ha, ha !! Fantastisk keramik !!
Här kaklar vi...eller mannen rättare sagt och EnVilsen borde kvistlacka , men hur kul är det ??
Ha det gott !!
kram/Lotta

Pysselpralinen sa...

Vad smickrad jag blir! Tack för det. =) Det är ju inte alltid man är på humör, har ork eller ens fokus nog att skriva så som man egentligen vill skriva. Men för mig betyder det jättemycket hur en person skriver på sin blogg om jag tycker om den eller inte. Så det är klart att man själv vill få till den där tonen i sin blogg som man har tänkt sig.

Jag gillar din stil! Dina prickigheter och fina pyssel. Din presentkalender med en himla massa smarta saker som t.ex. hemgjort slajm blev jag oerhört impad av och var tvungen att berätta om för min mamma under julen. Den idén är alldeles fantatisk tycker jag på grund av en massa anledningar men främst för att det är kul att inse att man faktiskt inte måste köpa allt och att det som funkade förr funkar lika bra till "dagens ungar"! =)
Nu ska jag le en liten stund till åt din glada kommentar hos mig. =)

På andra sidan väggen sa...

Vilka fina saker du gjort på keramikkursen! Det har alltid varit en dröm, att få hålla på med lera - något att ta tag i nu kanske...

Vilka häftiga ägg du har hittat - var har du köpt dem? Skulle vara en perfekt present både till brorsbarnen och bonussonen. Ska bli kul att se vad det är som kryper ut sen :)

Kram,
Ann

Erika sa...

Vilken fin blogg du har!!

Jag har lånat en Canon EOS 350D. Har haft en "vanlig" systemkamera innan, Canon EOS 500. Är lite sugen på att köpa 450D som finns i butiken nu. Har ju redan en del objektiv.

Vardags-mirakel sa...

Du är en av mina favoriter i bloggvärlden! Det är alltid lika kul och förväntansfullt att öppna din sida.Tack för alla fina bilder och pysseltips.
Kram Eva

Bollan sa...

Va spännande med dinosarier vart har du fått tag på dom?? har bara sett en typ lerklump som man ska gräva fram dinosarie sklett från. Kram Bollan

ps snygga vaser du kommer säkert att klara av att göra liknande.

Mamma C sa...

Men vilken spännande julklapp dom fått barnen. Vad köpte du dom någonstans. Barnbarnet fyller år i nästa vecka. Här börjar termometern sakta stiga vi har bara -9,2 nu.
Kram mamma C

Anonym sa...

Men guuuu´vad kallt ni har! Hos oss är det "bara"-10 grader.

Vilken underbar idé meda att använda textil/stickat med keramiken. Jag har testat att prägla in spetsmönster i silver mha en metallmangel. Det blev också häftigt.

Och det där med dinoäggen har jag varken sett eller hört om tidigare. Jag skulle nog också viska för det känns ju nästan som det är på riktigt:)

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Hej hej!!

God fortsättning önskar jag dig!
Det var ett tag sen nu.vardagen börjar så smått komma tillbaka nu...skönt.
massvis av projekt som vanligt på g ser jag...samma här.

Kramizz Nilla

Anonym sa...

Åh vad kul med dinoägg.
Min Grabb fick också ett sådant i julklapp, men tyvärr kom instruktionerna bort bland allt julklappspappersskräp. Hur skall man göra med det?? :-)

För övrigt så vill jag tacka för en underbar och inspirerande blogg!
Har läst den "i smyg" och inte kommenterat tidigare, men jag gillar verkligen allt ditt skapande.

Önskar dig och din familj en god fortsättning! :-)

/Morgana

Widénskan sa...

Dinoägg.. Spännande :-)
& klart du skall lära sig sticka.. SÄger JAG som inte kan själv ;-)
Kram
C

StrandviksVillan sa...

Såna ägg har vi haft hos oss också, ganska spännande nog! När man sen tar dom ur vattnet krymper djuren, men kan återigen läggas i vatten för att växa.

Ja du, hos oss är det idag bara ett par minusgrader och började precis snöa. Igår morse däremot hade vi -19 grader. Stora svängningar! A-C

Karin Krut sa...

Vilka otroligt härliga ideér :) både med den stickade keramiken och dinosaurierna. Jag förstår att ni är förväntansfulla, du på flera sätt :)
Ha en skön vecka
Kram Karin

Anonym sa...

Å vilken härlig keramik!

Och tusen tack för barometern-infon, låter ju inte alls kul det där ...

Du är så duktig på att sy, myser när jag ser ditt bildspel!

skön söndag!

Lotta sa...

Hej
önskar jag hade tid att gå på keramikkurs. Fina saker för inspiration du hittat. Om du kollar in på min blogg får du annorlunda inspiration till din keramik :)
Ha en bra dag.
kram Lotta

Anonym sa...

Låter jätte spännande med äggen! Något att leta efter till sonen blir lite större =)

Malin sa...

Jag älskar denna fantastiskt duktiga människa.
Hon gör så otroligt läskande bakverk och fotar så underbart fina bilder.
Har följt hennes blogg sen nåt år tillbaka i hopp om att jag ska bli minst lika duktig.
Nerver gonna happen, det är ju bara att inse!=)

Malin sa...

Jag älskar denna fantastiskt duktiga människa.
Hon gör så otroligt läskande bakverk och fotar så underbart fina bilder.
Har följt hennes blogg sen nåt år tillbaka i hopp om att jag ska bli minst lika duktig.
Nerver gonna happen, det är ju bara att inse!=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...