söndag 8 februari 2009

Hårda hattar rekommenderas...

...så har förmiddagen varit här hemma.

Kreativitet blandat med trötthet.
Projekt-iver blandat med tidsbrist.
Familjelängtan blandat med makens jour och snöskottning.
En del måsten blandat med omöjliga tillfällen till utövning av dessa.

Lägg på ett suddigt moln av PMS och FÖRKYLNING ovanpå detta och det är inte konstigt att följande konversation nyss utspelade sig mellan min treåriga dotter och mig:
- Förlåt att jag är så arg.
- Det gör inget mamma.
- Jo, det gör det. Om jag är arg på annat så ska inte ni råka ut för det arga.
- Det gör inget mamma. Jag är också så arg ibland. Det bara blir så ibland.

Och så dansar hon iväg och sätter sig för att läsa en Bamsetidning i sin fåtölj.
Nu ropar de uppifrån sina rum:
- Mamma, vill du vara ensam?
Svaret är givet. Jag vill vara med mina barn. Alltid.

- Nej mina älsklingar, kom ner så vi kan vara tillsammans. Ska vi göra köttfärspannkaka?
Ibland tror man att livet är så komplicerat - när det egentligen är väldigt, väldigt enkelt.

18 kommentarer:

Annika sa...

JAg skyndade o hämta en av barnens hockeyhjälmar innan jag läste vidare...:) vilka fina saker du gjort i förra inlägget... kul att tova.... Kram Annika

Lallis - liv och leverne sa...

Så rätt du har.
Och ett helt underbart svar:)
Kram Lallis

Flingan sa...

Igenkänningsfaktorn är hög för mig.
Jag brukar säga samma sak till mina barn, att förlåt för att jag är så arg men det är egentligen inte er jag är arg på det är annat.
Min dotter brukar stryka mig över håret och säga: såja mamma, det där arga går nog över på en stund. Lek med mig en stund så blir du gladare.
Vad kan man annat göra än att bli varm i hjärteroten och allt det arga rinner av en.
De är för goa de små hjärtesnurrorna.
kram

chokladblomma sa...

Vilka söta små barn du har!
Ha en bra söndag!
Kram

Anonym sa...

Barn är klokare än man tror =)

Mia sa...

Som hon säger, arga är vi alla ibland. Dessa underbara barn...

Otroligt söta saker du tovat, jag är verkligen imponerad.

Ha en mysig söndagkväll!
Kram Mia

Charlotta sa...

Fin mamma får fina barn.

Hanna sa...

Fint sagt och fint skrivet!
Hanna
blommorifonstret.blogspot.com

Lotta sa...

Jag bara sitter här och nickar igenkännande! Det har varit en sån dag för mig också, och då är det extra underbart att man har så härliga ungar!

Jag kan tänka mig att köttfärspannkakan blev smarrig!

Stor kram
Lotta

Mamma C sa...

Vilka gulliga småttingar.
Kram Mamma C

Synnøve. sa...

Ungar är klokare än man tror du.
Hoppas det blev en god köttfärspannkaka.
Kramen Synne.

Kerstin sa...

Så vackert skrivet om ett så klokt litet barn. Det är synnerligen förvånande hur all världens visdom kan finnas i ett så litet barn.

Kram!

Lilla huset på prärien sa...

Ni verkar ha en sådan underbar relation du och dina barn! Det har väl vi också kanske... men om jag mådde sådär som du beskriver hade jag nog helst velat lega för mig själv i ett mörkt rum. Men det vet jag inte ens finns på kartan här... därför är jag sååå glad att det finns smärtlindring *ler*

Hoppas du piggar på dig snart!

Kram Jenny

Ullis/Leva på landet sa...

Så jag känner igen mig. De är ju för gulliga de små liven. Så fina saker du har tovat.När vi har tovat med barnen i skolan har vi på senaste tiden bara gjort nåltovning. Det var längesedan jag våttovade.


Ha en bra vecka!
Kram Ullis

Anonym sa...

De känner verkligen av hur vi har det de små liven!

Anonym sa...

Vilka kloka ord från en liten dotter!
Hälsningar Åsa

Lotta "EnVilsenLoppa" sa...

Så är det Bea , alla blir arga ibland !!
Men det är inget roligt när det går ut över barnen ,jag vet hur det är usch så dåligt man mår
:-(
Uppmuntrande kramar/Loppan

Samtal från min trädgård sa...

Så klok hon är, din dotter, och så enkelt allting verkar i barnens värld. Tror att vi ska ta till oss lite mera av allt detta.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...