måndag 9 februari 2009

Strukturvecka 7 - "Den klagofria veckan"

Jag läste om ett tips för länge sedan. "Försök att gå en hel dag utan att klaga. Efter dagens slut kommer du se hur mycket tid man egentligen lägger ner på att klaga!"

Jag tänkte slå på stort och prova en hel VECKA utan att klaga en enda gång! Gulp!

Jag tror inte jag är en person som klagar särskilt mycket, men ändå slinker det igenom en hel del klagan även från mig varje dag när jag tänker efter.

Idag har jag klagat på:
- att det blir blött i korridoren när barnen är så snöiga från rasten
- att min färdigvirkade lilla scarf kliiiar
- att jag är förkyld... IGEN
- att kopiatorn ska ta sådan lång tid på sig när man kopierar dubbelsidigt
- att det är så svårt att "tänka rätt" när det gäller att leva miljövänligt, det blir gärna "fel" på något annat sätt om det blir rätt på ett sätt.
Om samma klagotankar kommer upp även imorgon ska jag knipa igen och inte säga något om det, alternativt istället försöka tänka/säga:
- det syns på golvet att barnen har haft roligt på rasten
- tänk att jag ändå blev KLAR med scarfen...och tänk vad VÄRMANDE Alpackagarn är

- jag skulle ju istället ha kunnat drabbats av magsjuka och den här gången blev jag i alla för snuvig fort istället för att gå med ont i halsen

- tänk att vi ändå HAR en kopiator (hmmm...här är det svårt att tänka postivt ändå känner jag...många svordomar har utdelats gentemot den)

- man kan inte göra mer än sitt bästa. Jag försöker i alla fall. Det är svårt att få ihop ekvationen ekologisk, närproducerad, etiskt framställd, kalorisnål, fettsnål, saltsnål, sockerfri, e-medelsfri mat som är nyttig, god och skonsam mot ekonomin. Så ÄR det bara. Men medvetenheten är i alla fall ett steg i rätt riktning. Och att handla EN ekologisk produkt är bättre än att inte köpa något alls.

Det är Alla hjärtans dag på lördag.
Det har nog inte undgått någon av er.

De här tänkte jag göra med mina barn.
Jag kommer använda mig av de blommiga bullformarna jag köpte på Rusta och låta barnen rita hjärtan efter pepparkaksformar. De får klippa ut, klistra och pynta med band, glitter och bokmärken. Det kan ju bli hur fint som helst! :-)

Nu är det middagsdags!
Maken bjuder på Tacopaj och dessertpannkaka till efterrätt. Mums!

Sedan ska jag segla iväg till keramiken. Hoppas jag finner rejält med inspiration idag.

Ha en underbar måndagskväll!

16 kommentarer:

Vardags-mirakel sa...

Hej, ska försöka göra som du alltså låta bli att klaga. Det blir en riktig utmaning...Vilken fin pysselidé du visar, det får jag nog oxå kopiera;-)kram Eva.

IKT i min vardag sa...

Bra idé med klagofri vecka...fast jag får nog börja med att klara av en dag i taget ;)

Fint pyssel för barnen!

Kram

Anonym sa...

Det låter som en finfin idé med klagofri vecka!! Blir spännande att se hur det går för dig!!
Dessertpannkaka, vad är det för nåt?? Det låter så gott å jag blir megasugen...
Kramen, Maria

Anonym sa...

Det låter som en finfin idé med klagofri vecka!! Blir spännande att se hur det går för dig!!
Dessertpannkaka, vad är det för nåt?? Det låter så gott å jag blir megasugen...
Kramen, Maria

StrandviksVillan sa...

Lycka till, säger jag... Fast visst borde man tänka efter före lite oftare, man behöver ju faktiskt inte tänka högt hela tiden.
Klaga och klaga... idag är jag mer lite ledsen för att jag återigen fick tre helger i rad på arbetslistan då jag ska jobba kvällar både fre-lö. Suck... känns så himla orättvist!

Två hjärtan sa...

Hej!
Jag får nog hålla mig till att inte klaga så mycket på en dag till att börja med, och lyckas jag med det får jag utöka allt eftersom. En bra idé är det i alla fall liksom pysslet, det är till och med något som jag skulle klara av att pyssla med barnen här hemma!
/AK

Anonym sa...

Hej!

Snubblade in på din sida när jag googlade på dagiskassar och det refererades till dig om hur man hinner med allt pyssel. Härlig läsning, mycket inspiration och vackra bilder. Nu till något helt annat. Jag såg en Nicke Nyfiken-apa på en av bilderna. Vår fyraåring fick en sån i ettårspresent och han har varit hennes allt i 3½ år nu. Mao är han ganska luggsliten nu. Vi har letat med ljus och lykta efter en till - utan att finna någon. Jag tänkte helt fräckt höra om din Nicke-apa är viktig för någon eller om du har lust att sälja den till mig.

Vänliga pysselhälsningar
Malin (som inte vet hur hon ska lämna sin mailadress så att bara du får den och den inte hamnar i bloggen...)

Lilla Eken sa...

Oh vad skönt att jag tittade in här just nu och fick läsa dina rader. Ska ta efter dig i morgon. Hålla mun. Har klagat HÖGLJUTT i snart fem timmar (på den förbaskade, j-la, idiotiska, DUMMA... ja du vet) DATORN, vars trådlösa mus har löpt amok och omintetgör att det går att ge det enklaste kommando. Maken gick och la sig till slut. Orkade nog inte höra mer... ;-)
Klagofritt i morgon alltså!!! :-)
Hej, hej

chokladblomma sa...

Ja du, man klagar nog lite för mycket faktiskt. Mer än man tror dessutom! Ska tänka mig för lite!
Fina pyssel! Det blir säkert ännu finare när dina barn har gjort liknande!
Ha det bra!
Kram

Anonym sa...

Hejsan, mja alpacka är gott att sticka i men har även jag fixat mig en kliiiiig sådan (halsduk) uff men fin blev den. Att vända på alla negativa tankar är inte lätt men du gör ett gott försök,lycka till men tror jag tar en dag i sänder,jättefin ide du skall dela med dina barn. Tack för en fin blogg här kommer en extra kram till resten av veckan,en bloggtassare

Noamaja sa...

Ha, ha, det här är såå intressant! Visst är det svårt ibland, att inte klaga. Det är så roligt att du skriver om detta nu för igår när jag skulle blogga om grannens hus så tänkte jag först lite sarkastiskt skriva om hur synd det är om mig som måste plåga mig förbi detta vackar hus och hur avundssjuk jag är. Men så kom jag på att jag faktiskt är superglad för att jag har ett så vackert hus i närheten av var jag bor och vilken tur jag har som får bo så vackert:-) Det gav mer energi att tänka så. Vi får kämpa på;-) Tack för en rolig, fin och gullig blogg!
Kram, A

Synnøve. sa...

Vi provar lite försiktigt med en dag.

Tänk vilken tur att vi bara har 16 minus idag. Det kunde varit minst 20 kalla ute hehe...
Se där, inte var det så svår....
Bara resten av dagen kvar.
Ha nu en fin tisdag.
Kramen Synne.

Anonym sa...

Låta bli att klaga är nog jätte svårt. Man "klagar" på så mycket konstiga saker ibland. Som att man inte tycker solen ska vara framme för då ser man dom smutsiga fönstern. Fast då är det ju bättre att gå ut i den härliga solen och slippa se fönstren, eller hur?

Hannis sa...

Vilken utmaning!
Mycket gnäll är ju sånt där man inte ens tänker på att man vräker ur sig.
Men nog blir det en annan känsla i själen om man kan focusera på det possitiva i stället.

Kram Hannis

tina | pepparochvanilj.se sa...

Jag kan inte annat än att le stort när jag läser ditt inlägg...

Hoppas du fann insopuiration på keramiken, jag fann lite här hos dig på din fina blogg :)

K R A M // t i n a

Grodmamman sa...

Här skulle jag nog inte klara en hel vecka, men man kunde ju börja med en dag!
Lycka till med din klagofria vecka!
Kram

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...