söndag 8 mars 2009

Första och andra projektet - mask och vimplar


Jag har fortfarande ingen kamera. Jag har därför tagit kort med mobiltelefonen och kvaliteten blir därefter tyvärr. Det här får bli första bidraget till min utmaning. Fyraåringen och jag satt och tittade runt på olika pysselsidor på nätet, något vi brukar göra tillsammans för att få inspiration. Nu fick han syn på den här masken på Family Funs hemsida och blev eld och lågor över "superhjälte"maskerna. Vi skrev ut ett mönster och klippte ut masken och överförde på svart trikåtyg från resan till "Stoff & Stil" i somras. En svart elastisk snodd kom till användning, det var som om jag sparat den där decimetern enkom för en blivande liten mask till en superhjälteson! :-D


Och så en bild på en av de fyra vimpeluppsättningarna jag sytt i veckan, allt av tyg jag redan haft hemma förstås. Den här kommer pryda ett undersökningsrum på Astrid Lindgrens barnsjukhus vilket känns som en stor ära för mig. (Bilden är ursjaskig, men den gula och röda är klara i färgerna och de blåa har en underbar lyster ihop. Den prickiga vimpeln är en perfekt "övergång" mellan den ljusblå vimpeln och den gröna. Färgerna är klara och glada och jag är jättenöjd med helheten). Jag hoppas att de färgerna kommer lysa upp hela salens vägg och dess små patienter.
...

Och ni hade rätt. Det VAR smått tortyr att gå in på Panduro under utmaningsmånaden. Flera gånger kom jag på mig själv att liksom nypa tag i något i ansats att köpa det. Hmmm....till slut fick jag och barnen helt enkelt gå ut och vänta på att C skulle handla klart...hihi.

...

Idag har dottern suttit och klippt tyg, nålat och hjälpt mig dra ur trådar ur sprättade sömmar. Hon var så fördjupad i sitt arbete och kände sig så STOR. "Jag ska sy en Tildadocka" säger hon stolt och vevar med Tildaboken jag skrev om i förra inlägget. Hon har liksom gjort den till SIN! :-)

"Jag ska sy en väska och en Tildadocka, men jag ska kalla henne för Party, för hon ska ha en partyhatt på sig och en tårta i handen. Men kossan, den får du sy, mamma!"

En treåring med visioner, eller vad säger ni?!
:-D

16 kommentarer:

Vardags-mirakel sa...

Fin mask du sytt! Ungar är härliga, kram Eva.

Mamma C sa...

Vilken fin mask ni fixa till sonen och du. Tror att dessa vimplar kommer att lysa upp i salen och barnen kommer att gilla dom skarpt. Måste ha varit en pers utan dess like. Skulle nog aldrig utsatt mig för detta se men inte handla i Panduro affären. Hom kommer bli en perfekt sömerska din dotter tror jag.
Kram Mamma C

Paulina sa...

åh nej nu sa jag ju fel! Det heter ju inte nålbindning, nålFILTning var det jag menade. så fel det kan bli ibland. men nålbindning hade inte varit fel att lära sig. utöver det hade jag velat lära mig att dreja och sy! herrejesus, jag har sytt tre balklänningar och aldrig fattat hur jag lyckats för på något vis klarade jag av dem men en vanlig hederlig tröja eller ens en liten väska eller potmonä fixar jag inte. tålamod borde jag ju ha i och med stickandet men det verkar inte så va. :P

Anonym sa...

Vad pysslig du är! Jättefina alster. Vimplarna skulle jag gärna lägga beslag på själv. :-)

Paulina sa...

förresten, vilken sorts tyg är bäst om man ska sy ett förkläde? Eller kan man använda vad som helst? tänker på sånt man har till matlagning och bakning.

Caroline/drömlägenheten goes radhus sa...

Hej!

Vad härligt att få bidra med något så fint till barnsjukhuset!

Min dotters (hemska !) barbiewannabe docka heter Arlanda!!!!

Kram! Jag kör en egen ta vad du har här hemma!!!

Veronica Tingvall sa...

Vilka superfina vimplar och den där masken var jättecool. Min systerson skulle nog vääääldigt gärna vilja ha en sån.

Mitt vetehjärta är typ 15cm på det bredaste stället.

Hoppas du får en härlig måndag, här lyser solen :-)
Kram/Veronica

Susann sa...

Hej och tack! Du har räddat min måndag! Jag blev alldeles jätte-glad för din snälla kommentar för min klänningsskiss!

Tack/ Susann

Maria sa...

Vad pysslandet i livet vore trist utan Panduro! Men som du säger är det lätt att få köpfnatt. Lycka till och ge inte upp med stickningen!! :)

PS. Jag gjorde klart min dörr jag!! Taddaaaaa!! :D

Synnøve. sa...

Så fina vimplar.
Måste få fram min symskin så någon kan kika på den.
Får lust att börja sy.
Kram Synne.

LillaFlisan sa...

Åh! de där maskerna skulle mina små elever på jobbet göra vad som helst för!

Kram

Flisan

P.s. Tusen tack för din kommentar men jag får verkligen lite ångest över vad jag gett mig in på ;-) Alla här på din lista är ju såna duktiga sömmerskor och det är tyvärr inte jag.
Det är inte bara något jag säger utan jag är VERKLIGEN ingen höjdare på att sy, MEN det är ju såååå kul (för det mesta...) Och förhoppningsvis så lär jag mig mer och mer.........

Marie//Tekla Maräng sa...

Vilken härlig treåring du har.
Det ska börjas i tid...
Vad roligt att vimplarna ska få glädja barn och deras föräldrar, grattis.
Kram Marie:)

Västmanländskan sa...

Så härligt. De kommer verkligen pryda sin plats på sjukhuset!

Anonym sa...

http://markonzo.edu Rear side, actual ashley furniture [url=http://jguru.com/guru/viewbio.jsp?EID=1536072]actual ashley furniture[/url], uijmu, watch allegiant air [url=http://jguru.com/guru/viewbio.jsp?EID=1536075]watch allegiant air[/url], ydfcq, best pressure washers [url=http://jguru.com/guru/viewbio.jsp?EID=1536078]best pressure washers[/url], mxhwgiq, follow dishnetwork [url=http://jguru.com/guru/viewbio.jsp?EID=1536080]follow dishnetwork[/url], uwdlj, fresh adt security [url=http://jguru.com/guru/viewbio.jsp?EID=1536076]fresh adt security[/url], olopm,

Anonym sa...

http://lumerkoz.edu Perfect work, http://soundcloud.com/aldactone zamboanga hinojosa http://barborazychova.com/members/Buy-Premarin.aspx finishing http://barborazychova.com/members/Buy-Cleocin.aspx ijgyarto http://www.comicspace.com/maxalt_buy/ skelton usnow http://msdnbangladesh.net/members/Buy-Atarax/default.aspx kumamoto

Anonym sa...

Hi,

I begin on internet with a directory

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...