måndag 9 mars 2009

"Använd det MAMMA har"

Samma dåliga mobilkamera, men här ser ni resultatet av lite pappersplock från pysselskåpet i söndags. Här har treåringen klippt en katt. Hon älskar katter. Den fick morrhår av gammal restgarn jag haft i mina gömmor i typ femton år. Hmmm...
Självklart skulle morrhåren vara rosa. Allt annat var otänkbart. Solen kikar fram bakom några moln och det är vattenpussar på marken. "Det börjar bli vår, mamma!"
Här har hon arbetat med geometriska figurer i dekorgummi. Blommor blev det.
"Med stääänglar" säger hon stolt och ritar dit blomstjälkarna. De gröna strecken är "gräs som blåser i vinden".

Här ser ni fyraåringens alster. Det blev visst en dinosaurie.


Och här har han klippt en dinosaurie i räfflad kartong och prytt marken med stenar. Jag tycker om hur han placerat solen och molnen.

Jag måste säga att jag är imponerad över hur de hanterar saxarna, men så har de också fått öva mycket. Ofta sitter de bredvid varandra på vardagsrumsgolvet och bara klipper, klipper och klipper. Efteråt ser det ut som om någon tagit en papperskorgs innehåll, kört det igenom makuleringsmaskinen och sedan strösslat ut över hela golven.

Jag har aldrig varit orolig när de hållt på med saxar eftersom de alltid varit så försiktiga från första början.

...

Imorgon ska jag "vabba" för allra första gången i mitt liv. Dottern har sådan hosta. Idag hostade så hon kräktes på dagis plus att hon är så snuvig. Dags att hålla sig hemma då för lilla damen. Synd att hon blev sjuk just nu eftersom det är "Öppet hus" på dansskolan i morgon. Jag är så nyfiken på att få komma och se hur de dansar. (Det är FF - föräldrafritt - inne i danssalen och det är vanligtvis farmor som går med henne dit eftersom det är så tidigt på eftermiddagen.)

...

Nu har jag bara ETT litet problem - vad...utav alla tusen pysselprojekt jag har i huvudet, som jag ska sysselsätta mig och min hostiga dotter med imorgon?

Kanske en kattmask utav det här mönstret? Tror jag har något grilligt leopardfärgat tyg någonstans som kan passa bra.

16 kommentarer:

Synnøve. sa...

Det var fina bilder.
Tänk vad man kan göra om man bara hade lite fantasi...
Kram synne.

Anonym sa...

Nä nu måste jag också komma igång med lite pyssel! Det har blivit mycket med fotografering och redigering så handfast pyssel har legat i träda...jag tror att det får bli ett halsband ikväll.

Jag är verkligen imponerad av den utklippta dinosaurien och molnen. Det syns verkligen att de har fått leka och klippa för glatta livet.

Vardags-mirakel sa...

Dina barn har det bra som har dig till mamma! Fina tavlor de gjort, kram Eva.

Skatan sa...

Meeeen! Helt underbart det där med partyhatten och kossan! Jag skrattar högt för mig själv :) Min böna undrade om jag levde när vikingarna levde...nä, det ser bara ut så nu en tid :I

Just ja, då var det ny vecka och nytt uppdrag...hm, får fundera lite över vad jag skall hitta på. Jag gjorde ju tre förra veckan - egentligen. Jag borde ha sparat ett i alla fall :)

Nä du, det finns gott om skrot och halvfärdiga projekt att välja och vraka bland. Nemas problemas.

Ha en fin kväll.

/A

Ullis/Leva på landet sa...

Så många fina alster som barnen har gjort. Hoppas att dottern blir av med hostan snart. Det var ju otur att det blev precis samtidigt som öppet hus.

Ha en bra vecka!
Kram Ullis

Veronica Tingvall sa...

Vilka konstverk!
Jag gillar trolldeg som man degar med och sedan torkar i ugnen, sedan kan man måla det hela. Perfekt sjukpyssel.

Hoppas hon blir frisk snart, Kram/Veronica

Helena sa...

Vad fina saker barnen har gjort! Tråkigt för dottern med så jobbig hosta.

Tack för kommentaren hos mig förresten! Angående halsbandet så var ju just den modellen inte så pillig, men jag har ett armband som jag köpte för c:a 1,5 år sedan som jag tror jag ska göra ett försök med men det är pilligt kan jag lova och där behöver man nog säkert tre olika sorters tänger!
;-)

Hoppas dottern blir bra snart och att ni kan pyssla lite tillsammans imorgon. Jag måste säga att Tildadockan lät väldigt intressant! :-)

Handarbete/Pyssel sa...

Härliga teckningar!
Jag känner igen det där med "makulerings-maskinen..." SÅ har det sett ut hos mig oxå ett ANTAL gånger! Men nu är hon snart 6 år och klipper oftast till så det blir nåt... inte bara små små bitar. Nu har hon sitt eget scrappingalbum, gör egna grattis-kort (eller alla hjärtans dag, eller påsk, eller vad det är)
Det är så kul att se utvecklingen!!

Du frågade om där jag virkade in tyg med två trådar. Det fungerar väldigt bra, tycker jag. Man får inte virka för hårt, men det är väl aldrig bra...
Jag har också tänkt på att virka en matta (har klippt en hel massa mattrasor att väva av, men vet inte när det blir) men nu lutar jag mer åt att virka in remsorna med dubbelt garn istället - inbildar mig att det är lättare..?!

Hoppas ni får en bra VAB-dag och att dottern är frisk snart igen!

Anonym sa...

Hej!

Oj de verkar sprudla av ideér hos dig.
Jättefina alster dina barn gjort!

Englainnan sa...

Tävla här http://bettinadesign.blogspot.com/

tinginneoute sa...

Hej

Jag anmäler mig till utmaningen. Ska bli jättekul.

Kramar

Marie

jonnakaos sa...

Vad kul att se vad dina barn pysslar ihopp. De lär ha en underbar kreaktivitet med dej som mamma. Riktigt snyggt var det åxo.
Hoppas tjejen blir frisk snabbt.

Kram jonna

Jenny sa...

Tack för det fina tipset med pärlorna! Idag fick Lovisa välja 5 påsar med "riktiga" pärlor i sin mormors butik o när vi kom hem praktiserade vi ditt tips. Inga pärlor som smet! Nu ska jag tillbaka o slita vid datorn, snart har jag dagens uppdateringar färdiga - kolla gärna in dem på http://www.killebergstygbod.se Mitt sye får bli till helgen! Ser fram emot det... Tack för en bra sida!

Betsy sa...

Hejsan! en lite fråga om: använd det du har-utmaningen. Är det bara sömnad eller annat hantverk som stickning, virkning, göra halsband? det ser så mysigt ut så jag vill också vara med!
Och du har en helt underbar sida, verkligen inspirerande.
Jag kommer hit fler gånger.

millandante sa...

Åh så härligt!! Kreativitet när den är som bäst!
Hoppas hon kryar på sig till öppet hus!
Ha en trevlig pysseldag!

Tomtan sa...

Riktigt fina bilder!!! De lever som du lär *ler*

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...