onsdag 11 mars 2009

Tredje projektet - volangkjol

Jag som hade så fiiina bilder att visa er...och så blir det så blaskiga bilder med mobilkameran. Nå...igen... så får ni använda er av er fantasi - något som jag vet att ni har i överflöd kära medpysslerskor.

Det är VAB-dag 2 och hostig tös och jag har knåpat ihop en kjol.
I vanlig ordning har hon hjälpt till att klippa och nåla mellan hostningarna och snytningarna.

Nu syns inte tygerna så bra här, men till den översta våden valde jag ett cerise seersucker jag haft liggandes. Mellantyget är små diskreta blommor på ljusblå botten. Blommorna går i rosa toner med svagt gröna blad. Nederst är ett ljusblått bomullstyg med vita prickar. Resåren ska egentligen vara lite bredare, men eftersom det är "Använd det du har"-månad så tog jag mammas 5 mm resårband som hon sålde i sin syaffär -86. Det var precis som nytt med enorm elasticitet fortfarande. Otroligt!

Här ser ni hur dottern ligger och ivrigt väntar på att vi ska trä igenom resårbandet klart genom linningen.
Här följer lite olika bilder på "Överförtjust flicka som älskar sin nya kjol". Vi kan ju låtsas att den dåliga skärpan och motljuset är medvetet skapat för en konstnärlig touch...eller något...hihi.






Allt dansande och snurrande i sin kjol, som hon raskt döpte till "min danskjol" gjorde henne trött. En inte riktigt så kry tös kröp upp i fåtöljen för en liten vila. Kjolen ville hon INTE ta av sig. Just nu ligger hon utslagen i sin säng i sin danskjol.


Och vet ni...jag tog kort under tiden jag sydde den med mobilkameran för att göra en tutorial till er på hur ni kan sy en likadan kjol, men bilderna blev så oskarpa.

Men om ni kan tänka er att bara stå ut med en förklarande text till hur ni kan räkna ut storleken till era töser och beskrivning på hur ni syr ihop den så tror jag att ni kan sy den ändå...det var ju verkligen inte svårt att göra den och FORT gick det. Jag ska se om jag kan knåpa ihop en tutorialtext senare idag.

Ha en toppendag och ett varmt lycka till med alla era projekt - oavsett om ni är med i utmaningen eller inte.

20 kommentarer:

Synnøve. sa...

En sån liten söt prinssesa.
Kjolen var ju bara så¨fin.
Har en symaskin som står i kartongen. Den är inte helt ok tror jag.
Sliter trådar och bara krånglar...
Därför har jag gett upp att sy.
Nått tips hur man ska börja gilla att sy?
Kramen Synne.

Sofia på Me and my home sa...

Åh vad fin! Kan förstå att hon blev nöjd! Lilla hönan.. hoppas förkylningen går över snart!
Kram Sofia

Marie//Tekla Maräng sa...

Det syns verkligen att hon är glad över sin nya fina danskjol...
Hoppas hon kryar på sig snart.
Kram:)

Susanne sa...

Jätte söt liten kjol.Ja dom är små prinsessor..Fast visst kan man vara glad åt att man kan fota med mobilen ändå trots kvalitet.Vi var på Astrids värld i sommras glömde kameran,,suck,men min sambo fota med mobil super bra.. Kram till dig..

Vardags-mirakel sa...

Jag gillade dina bilder, ett romantiskt skimmer! Kjolen är ju helt underbar! Ska försöka mig på något liknande till helgen, tack för inspirationen, kram Eva.

Millan sa...

Så fin din kjol blev! Gillar färgkombinationen, och jag förstår att hon blev glad. Min tjej här hemma har inte heller velat ta av sig sin nya kjol ännu!

Stina sa...

Så söt...både kjolen och lilla damen.:-) Kram

Unknown sa...

Hejsan! Tack för din gulliga kommentar på min blogg *värmer*. Men du, vilka härliga saker du tillverkar! Du är ju superduktig! Jättefin danskjol! Rolig utmaning! -att använda sig av det man har! Blir själv lite inspirerad :) ...fast tålamodet.. hmm.. Kommer gärna tillbaka för mer inspiration. Det hä va ju riktigt kul.. :) Ha det så gott. Kram Lenita.

Lönnen 13 sa...

Vilken gullig kjol,kan tänka mig att det snurras mycket i den,det var ett tag sedan jag själv sydde små kläder mina är ju tonåringar nu.
Kram Anneli

Mamma C sa...

Vilken urtjusig danskjol det blev. Förstår att hon är överlycklig för den.
Kram mamma C

Ullis/Leva på landet sa...

Så fin kjol på en söt liten tjej. Hoppas att hon piggnar i snart.

Kramar Ullis

TuvaLiten sa...

Super fin!! Hoppas liten kryar på sig snart så hon kan dansa vidare i sin tjusiga danskjol:)

Engelska Villan sa...

Åh, så söt din lilla tjej var i den kjolen :) Hur gammal är hon?
Jag vill GÄRNA ha beskrivning på kjolen.
Kram Anna

Lilla huset på prärien sa...

Jag får så himla dåligt samvete att jag inte pysslar mer med barnen... men imorgon är de lediga från dagis. Då ska vi hitta på någonting som i inlägget nedan :) Fast någon kjol lär det inte bli här hos oss inte...

Kram Jenny

Anonym sa...

vilken härlig kjol till en härlig tjej....
jag ser att den blev omtyckt det syns på bilderna
kram lolla

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Hej hej!

tusen tack för de gulliga kommentarerna...det värmer.
håller på att kika på utökning av firman...hihihihi...

Vilken härlig kjol du sytt.minns att jag hade en röd sån med hålmönster i....älskade den...hihihihi..å vita pumps...hihihi med tubsockar..SNYGGVARNING!

Kramizzz Nilla

Annika sa...

Såg en liknande på HM o visade dottern ... hon ska sy en i slöjden bara linnet är klart... volangkjolar är så fina... kommer ihåg en jag gjorde av gamla spetsar o brodyr... jisses... 70-tal.... håhåjaja.. kram Annika

Betsy sa...

Hej Bea! Jag vill gärna vara med på marsutmaningen men jag får inte ihop det med att länka å sånt, jag är urkass på det här med bloggande egentligen men jag försöker lära mig. Om jag inte får ihop det så väntar jag till aprilutmaningen. Jag hör av mig! MVH Rebecka

Min rosendröm sa...

Åh va fin den var!! Jag vill jättegärna veta hur du gjort.

Kram
Nina

Skatan sa...

Godmorgon, hej och tack :)

Ja du, jag ritade av en annan klänning och började därefter knåpa...det är SÅ himla roligt :)

Lycka till med blusen!!

Kram,

Anna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...