söndag 15 mars 2009

Tutorial - volangkjol


Volangkjol

Material: Du behöver totalt cirka 1,5-2 meter av valfritt bomullstyg, tråd och lite bredare resårband - tillräckligt för att bekvämt kunna hållas runt midjan plus lite sömsmån.

Jag har lagt till 1,5 centimeters sömsmån överallt.

Först behöver du bestämma hur stora dina tygremsor till kjolen ska vara och det gör du genom följande steg:

Första måttet som du kallar "A" (den minsta vidden):
Mät midjan och höfterna på den tilltänkta ägaren. Välj det större måttet av de båda. Kalla det måttet för "A".

Andra måttet som du kallar "B"(Vådernas bredd):
Fundera nu ut hur LÅNG du vill att kjolen ska vara. Mät från midjan och ner till det ställe du vill att kjolen ska sluta på. Dividera det måttet med 3. (Avrunda gärna för att göra det lite lättare för dig). Kalla den sömmen för "B".

Exempel: Min dotter är 3,5 år och ungefär 100 centimeter lång. Till henne passar en kjol som är 42 centimeter lång. "B" blir då alltså 42/3=14 cm.

Tredje måttet som du kallar för "C" (vidden på översta tygremsan):
Ta nu ditt första mått, "A" och multiplicera det med 1,5 och lägg till 1,5 centimeter för sömsmånen. Det mått du fick kallar vi för "C".Avrunda eventuellt lite om siffrorna blev kluriga.

Exempel: Dottern har midjemåttet 63 cm. 63x1,5=94,5 cm. Jag lägger till sömsmånen på 1,5 cm och får måttet 96 cm.

Tillklippning av den översta volangen:
Ta ditt mått "C" och dela det med 2. Då har du utgått från det största måttet på kroppen, tagit det måttet gånger 1,5 för att få lite vidd och sedan delat upp tyget i en framsida och en baksida.

För att få reda på bredden så tar du ditt mått "B" och lägger till 5 centimeter (för sömsmån och kanal upptill)

Tillklippning av den mellersta volangen:
Utgå från längden på den översta volangen och multiplicera med 1,5. Du vill ju att kjolen ska bli vidare och vidare nedtill. Dela sedan med 2 igen så du får en framsida och en baksida.

För bredden tar du ditt mått "B" igen, men här lägger du inte till så mycket som på den översta volangen. Det räcker med 3 cm.

Tillklippning av den nedersta volangen:
Utgå från den mellersta volangen och multiplicera den med 3 och dividera sedan med 2. Där har du den färdiga längden på din nedersta remsa. Avrunda eventuellt om siffrorna blir knasiga. Det ska ändå rynkas ihop så några centimeter hit eller dit gör ingen skillnad.

Även här tar du ditt mått "B" för bredden och adderar 3 centimeter för sömsmån.

Sömnad

1. Sy ihop varje volang för sig till en ring genom att lägga de räta sidorna mot varandra. Sicksacka eller overlocka sömmarna så de inte repar upp sig. Nu har du tre stycken "tygöglor", en för varje volang.

2. Sy nu en smal fåll i nederkanten av den nedersta tygremsan. Det gör du genom att vika in 1,5 centimeter och pressa sedan in tyg en gång till mot vikningen så du får en dubbel fåll. Sy fållen. Om du vill sy på något fint dekorband nedtill så passar det bra att sy på det nu.

3. Nu ska du fixa till resårkanalen upptill på klänningen. Vik och pressa först en centimeter mot avigsidan. Vik sedan ytterligare en gång, ungefär 3 centimeter så du får en kanal. Sy i nederkanten på den invikta fållen och lämna en liten öppning som du kan trä in resåren igenom.

4. Ovantill på bottenremsan syr du sedan en söm med LÅNGA stygn 1,5 centimeter in från kanten. Sedan syr du en till likadan söm ungefär en halv centimeter ovanför den första sömmen, närmare kanten. (Eller så syr du med tvillingnål och får båda sömmarna på en och samma gång)

5. Dags för rynkorna på kjolen. Dra försiktigt i tråckeltrådarna så att det blir rynkor. När omkretsen på den nedersta tygremsan är samma som på den mellersta så slutar du och knyter ihop rynktrådarna så att allt hålls på plats. Fördela sedan rynkorna tills det är ungefär lika mycket rynkor överallt. Jag tycker att det underlättar om jag nålar efterhand som jag är nöjd med rynkorna.

6. Vänd den mellersta remsan ut och in och trä den över den rynkade nederdelen. Lägg kanterna mot varandra, räta mot räta och nåla fast dem mot varandra. Tänk på att lägga dem så att de tidigare sidosömmarna läggs ovanpå varandra. Sy samman tyglagren.

7. Upprepa steg 4 till 6 för att fästa den mellersta tygremsan vid den översta tygremsan.

8. Trä in ditt resårband genom kanalen upptill. Enklast går det om du fäster en säkerhetsnål i ena änden av resårbandet och drar igenom det med hjälp av det. Lägg ihop resårbandsändarna och sy ihop dem med flera rader sicksackstygn. Sy ihop öppningen i midjan med en raksöm.
Nu är du färdig och kjolen och dess lyckliga ägare är redo att bjuda upp till dans!

Lycka till!

15 kommentarer:

Helena sa...

Åh vilken bra tutorial! Måste prova att sy en volangkjol!

Lyktor och Tyg sa...

kanonbra beskrivning. Ska prova till barnbarnet, Kolla in mitt 2:a bidrag i utmaningen, där beskriver jag ur lätt man kan sy dragkedjor. Har för mig att du inte gilla det så mycket.
Ha en bra vecka som kommer.
kram Kristina

Veronica Tingvall sa...

Tack:-)
Man kanske skulle prova att sy en till sig själv...
Kram/Veronica

Anonym sa...

Hej!
Måste bara tacka för ett tips om origami-hemsida som jag hittade hos dig. Barnen älskar det! Kul. Tack, alltså.

Vardags-mirakel sa...

Jag borde nog ha väntat på din beskrivning, min kjol till dottern blev en aning snäv...ha det bra, kram Eva.

Anonym sa...

Det är inte den tovade väskan du har i den boken. Den jag gör är en norsk beskrivning.. Inte helt lätt att förstå hela tiden. Jag stickar i ett garn som heter Viking Naturgarn. Har redan stickat två väskor i det garnet. En är tovad och finns att se på min sida. Den andra ska in i maskinen i kväll.

Jag har hittat en massa mönster här som jag vill prova, http://www.garnstudio.com .

Helena sa...

Hej! Andra inlägget här idag! Jag har gett dig en award. Du kan se den i min blogg.

Lallis - liv och leverne sa...

Vad härlig du är som bjuder på sådant här kuligt:)
Kram Lallis

TuvaLiten sa...

Vilken jättebra beskrivning, måste genast dyka in i tygskåpet:)

Mojebarn sa...

Tack för den bra beskrivningen. Nu blev jag sugen på att göra varsin kjol till tjejerna. Kanske till veckans utmaning....

Anonym sa...

Det här var ju en superbra beskrivning! Bara synd jag inte har en liten prinsessa hemma....
Tack för ditt besök :)

Millan sa...

Sån bra beskrivning du gjort! Jag ska snart testa att göra en kjol till! För det var kul, och här får man ju t om hjälp med att beräkna måtten på tyget!

Unknown sa...

Hej vill du hjälpa mig med å säga var du fått din bakgrund och mall ifrån??
Tycker den är grymt snygg=)
Du gär väldigt fina saker med!!¨
Mvh Tina
www.familjenochjag.blogspot.com

Angela Bertilsson sa...

Jag har en liten undran ang måtten på kjolen. När jag räknar ut hur långa volangerna ska klippas ut så blir den mellersta kortare än den översta...har jag gjort fel?
Ska Översta volangen vara x2 eller x1?

Tjejen jag ska sy kjolen till har mått A; 63 B; 9 o C; 96

Tacksam för hjälp!
//Angela

Natalia sa...

Helt fantastisk blogg! tack!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...